Norske tegn vises som hieroglyfer

Startet av Belgau, søndag 03 feb 2019 @ 09:23:43

« forrige - neste »

Belgau

Er det bare jeg som har tr?bbel med visning av norske tegn p? forumet?
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

Otto

#1
Jeg har ogs? tr?bbel med det.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

stigbye

#2
Sitat fra: Otto på søndag 03 feb 2019 @ 19:34:32
Jeg har ogs? tr?bbel med det.

Som webmaster for andre nettsider, hvor jeg bl.a. selv gj?r oppdateringer direkte i HTML-kode, har jeg f?lgende forklaring:

Ved ? g? bakveien og ?pne HTML-koden for 2cvforum, finner jeg f?lgende helt p? begynnelsen:

Sitat
<!DOCTYPE html>
<html lang="no" >
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1" />
...

I den f?rste linjen er det angitt at 2cvforum er laget i HTML5 (<!DOCTYPE html>).
I den fjerde linjen er det angitt at 2cvforum skal bruke ISO-8859-1 som tegnsett (charset=ISO-8859-1).

N?r en nettleser detekterer at en nettside er laget i HTML5, forventer imidlertid nettleseren at siden bruker UTF-8 (Unicode) som tegnsett, da dette er standard (default) tegnsett for nettsider som er laget i HTML5.

N? er riktignok de fleste nettlesere ganske fleksible n?r det gjelder tegnsett, og vil ofte kunne h?ndtere dette uten problemer, men n?r det ikke er samsvar mellom tegnsettet som angis i HTML-koden (charset=ISO-8859-1), og det som nettleseren forventer ? finne for HTML5 (charset=utf-8), kan dette likevel medf?re at nettleseren f?r problemer og hvor nasjonale tegn og andre spesialtegn da blir vist som "hieroglyfer".

Dette er en innstillings-/konfigurasjonsfeil i 2cvforum, som nevnt i veiledningen for SMF (https://wiki.simplemachines.org/smf/SMF2.0:Languages).

Dette har for?vrig ogs? sammenheng med det faktum at mens ISO-8859-1 tegnsettet (ANSI-standard) kun kan bruke og vise maksimalt 256 tegn, kan en med UTF-8 tegnsettet (Unicode standard) vise flere tusen forskjellige tegn, inkludert spesialtegn og nasjonale tegn p? (nesten) alle verdens spr?k.

Siden jeg som nevnt ovenfor ofte redigerer nettsider direkte i HTML-kode, hvor f.eks. "Trafikksiden" (som har v?rt nevnt i en annen tr?d p? 2cvforum) lages og redigeres 100% (!) direkte i HTML-kode, har jeg ganske god kjennskap til HTML-koding og HTML-syntaks, og hvor det for?vrig ogs? kan nevnes at det i ?r er n?yaktig 40 ?r siden jeg i 1979 gjennomf?rte f?rste kurs i generell dataprogrammering.
Ved en litt dypere analyse av HTML-koden for 2cvforum, ser jeg derfor ogs? flere andre kodingsfeil som ikke samsvarer med HTML5 standarden, bl.a. i <head>...</head> delen av HTML-koden.


Stig Arne Bye

Belgau

Utfyllende svar :) Da er vel Webmaster "all over" dette evt mottar vi alle oppfordring til ? skrive fremmedspr?klig.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

Max Wiggo

Jeg regner med at admin Morten tar tak i det om ikke altfor lenge.
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

Morten

Takk for nudge, Max Wiggo!
Har nå kjørt en oppgradering av tegnsettet på database og språkfiler. Det ser ut som det har fungert fram til en server/databaseoppdatering hos leverandøren i høst en gang, for alle innlegg av eldre dato ser ut til å ha blitt kodet med riktig tegnsett igjen nå, men det som har blitt lagt inn de siste par mnd får ? i stedet for norske tegn. Ser også at enkelte signatur/profildata fortsatt er litt rare, men forhåpentligvis går det kjapt for den enkelte å fikse dette. Si fra om det er noen problemer, så skal jeg hjelpe så godt jeg kan.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)