2cv i god stand ønskes

Startet av 2cv_skrue, torsdag 28 feb 2008 @ 13:55:39

« forrige - neste »

2cv_skrue

las litt grundigere her! 2cv'n som pål solgte meg kom som sagt fra england. Jeg betalte 45000,- kr for bilen. jeg hadde den i ca 2 år. har en mulighet å kjøpe den tilbake, men tror han sa han ville ha mellom 20-30 000 for bilen. Greit nok at understell er ok, men rusten har kommet frem flere plasser og bilen ser litt slitt ut. fikk noen bilder, og den ser ikke slik ut som da jeg hadde den.... Men det er klart, er nok ikke så mye arbeid som skal til for å få den istand igjen. Men det var rust på kanaler, dører og skjermer slik jeg forstod det!

brochmann

Hei.
Rust og "rust" er to ulike nedbrytende krefter som sliter på bilene våre. Som du sikkert kjenner til blir det fort rustroser rundt om. Jeg pol'erer opp Dolly'n en gang hvert år. Der det er rustroser knekker jeg til med polish og polèrgarn, jeg tar med kaffekoppen og blir ute noen timer. Da er ofte mye gjort.
Om det er "rust" er det bare vinkelsliper og sveis som gjelder. Det er mulig å sette inn, selv små biter i en "sliten" kanal. Ikke uoverkommelig, men "litt" arbeid. Om lakken er rustet bort kan mye gjøres (om ikke helt godt) med rustprimer og sprayboks. Om du trenger "klonsulent", så kan jeg bidra. Litt kan jeg i alle fall.

Når det blir våååååår, kommer Bilene ut, da er jeg mobil igjen.
Inge'nB
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Otto

#17
Hei, denne ser verre ut! Lurer på hvordan resten er?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jwh

#18
Hva er det med diisse Englandsbilene ?   Har hørt så mye dritt og har nå ved selvsyn opplevd den gule her nede.  

Har selv dusinet fullt (liten overdrivelse) av urørte 2CVer og de forfaller ingenting under lagring, den jeg bruker har jeg kjørt med siden 2002. Bilen er OK på avstand, men mindre pen fra 3 meters hold -  MEN den forfaller minimalt, og ny lakkrust bobler ikke frem noen steder.  Går over hver vår med lakkrens for å fjerne brune flekker der lakken er ødelagt pga. steinsprut. Da er den klar for en ny sesong.  Englandsbilene ser ut til å kunne ruste overalt, samtidig.   Kan dette være mulig ??  Noen med gode erfaringer ??

Bil til 20-30tusen med rust på kanaler, dører og skjermer høres ut som en god deal for selger, og ikke som noe godt utgangspunkt for en fornuftig renovering.
   
Eirik J,
Leste tidligere at du planla flytting, men fikk inntrykk at dette skulle foregå lokalt.  Du følger vel i strømmen av "klimaflyktninger" sørover. Sikkert fint i Bergen, men er det ikke jævlig vått ?   Den som er fleksibel mht. bosted er jo egentlig heldig.  Du har sikkert gode grunner for å flytte til akkurat Bergen, selv om det ikke er så værst lenger sør heller....  2CV entusiaster gror jo ikke på trær her i sør, men det gjør det vel ikke i Bergen heller ... 
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

André

SitatVurderer også å flytte til Bergen, så hvis noen Bergensere vet om et billig og egnet krypinn for en stakkar og noen gamle Citroën'er, så gi beskjed

Egnet lokale er nok mangelvare dessverre...men du kjenner jo Citroen-folkene på flesland...kanskje de har en ledig plass eller 2 ?
mvh André....kjører 2CV i Bergen

EirikJ

2CV Skrue: Jeg har lyst, men ikke mulighet for tiden. Tror nok du må fortsette å lete for min situasjon for tiden er usikker. Prøv å ta tiden til hjelp og ikke stress. Vet det er vanskelig men det kan lønne seg i det lange løp.

Otto: Trenger du lagringsplass til bilder kan jeg anbefale http://pici.se/. Enkelt og gratris. Hvis du registrerer deg og logger inn før du laster opp bilder har du full kontroll med bildene i ettertid.

jwh: Ja hvorfor flytter man? Enten pga. jobb eller kvinnfolk...... :P Men jeg har sett hvordan de salter der nede om vinteren....GUD HJELPE OSS ALLE sier jeg bare :o :-\ Bergensere er faen ikkje rektig klok. Vasse rundt i grovsalt halve vinteren, så bila, klær og natur blir ødelagt....JØSS!!!!!!
Må da være bedre å kjøre litt forsiktig!!!

Andrè: Ja.....har tenkt på det men er rimelig sikker på at det er fullt der ute...
Citroënnlig hilsen Eirik

2cv_skrue

Bilde av 2cv'n jeg kjøpte av Pål. Her var den "ny".... Kanskje jeg bør kjøpe den tilbake og starte med restaureringen! Få noen til å gjøre det???!!! :)

André

SitatJa hvorfor flytter man? Enten pga. jobb eller kvinnfolk...

Da kan jeg glede meg over at både 2CV og DS (CX og?) bestanden økes betraktelig her i byen  ;D
mvh André....kjører 2CV i Bergen


jonaf

Her kan kan regne ut hva du må ut med i avgifter: http://www.dinside.no/php/art.php?id=104524
Norderstedt ligger vel i traktene nord for Hamburg, så da er jo Kiel-fergen en grei rute til Norge.

Her finner du alt du trenger for å importere en bil fra Tyskland: http://www.tyskland.org/

jwh

#25
Tidligere i lenken har jeg gjort en utregning på en 40000kr's 2CV.
Fra Tyskland legger tollvesent på 2500kr i fast fraktpåslag.  EUR4700 + 2500 gir akkurat 40000. 
 
Den kommer på 58000 ferdig fortollet + ca. 400kr for visning på tilsynet, og rundt 300 kroner for skilter.  Forhåpentlligvis er bilen fagmessig restaurert - selv om "the duck is 25 years old and not to be confused with a new car"  kan bety hva som helst.  Jfr. oversetter www.freetranslation.com

Hørt om problem med import av biler uten katalysator, og tilsynet er trolig heller ikke imponert over CO2 utslippet fra 2CVn, så du bør sjekke dette på forhånd.

Det ligger flere importkalk. på nettet, bruker selv www.toll.no, tidligere hadde www.autodb.no en egen, men denne er fjernet - ifbm. innføring av CO2 komponentet.   De fleste privatimportører reiser og henter bilen når det er snakk om Nord-Tyskland.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

brochmann

Sitat fra: Otto på lørdag 01 mar 2008 @ 20:39:14
Hei, denne ser verre ut! Lurer på hvordan resten er? Her skulle der være et bilde, men lagringsområdet er fullt?? ???
Hei Otto.
Sitter bolten fast, eller har den rustet løs? Er det metall i bunnen av kanalen, eller er det borte? At kanalen ser stygg ut betyr ikke alltid at den er rustet vekk. På SPOT var det så rustent at da jeg skulle jekke opp for å skifte hjul, gikk jekken GJENNOM kanalen. Dèt var nedtur, tro meg.
Inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Otto

#27
Jeg har ikke undersøkt ennå, men jeg regner med å skifte kanaler, gulvplater og innerskjermer + en del annet.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

humla

Hei! Jeg har en gul og svart 2cv6 special malt i charlstonmønster som jeg ønsker å selge. Bilen har vært i daglig bruk, jeg har en far som er mekaniker og 2cv-eier selv, så den er i forholdsvis god stand, men er selvfølgelig litt småplukk!! EU-godkjent mars 2007. Pris ca 10 000. Står i Bodø.

hwibye

Jeg mottar det franske 2CV bladet og der er det i siste nr avertert  ca 100 forskjellige 2CV i alle prisklasser fra 1950 og oppover.
Om du vil kan jeg sende deg kopier av disse sidene. Å importere er enkelt . Priser fr 800 Euro til 8000 Euro.
Du bare reiser ned kjører bilen tilbake ( ! ) evt med prøveskilt, stopper på grensen og får dokumenter og så fortioller du i på hjemstedet ditt. Moms av kjøpesummen (Faktura) 3000 i vrakpant.   Jeg har selv gjort det selv noen ganger med forskjellige biler.
Hilsen
Harald  69288590 /  90848165