Hovedmeny

2CV ønskes

Startet av bjarte, fredag 04 des 2009 @ 22:26:01

« forrige - neste »

Otto

Prisnivået er vel lavere i Norge enn i mange andre land.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

PerI

Sitat fra: Otto på mandag 07 des 2009 @ 22:33:17
Prisnivået er vel lavere i Norge enn i mange andre land.

Dette gjelder for mange andre veteraner også. Man kan sikkert synse frem og tilbake hvorfor det er slik, og jeg selv er spent på når og om prisnivået på 2cv kommer til å følge resten av Europa etter hvert. Det er ting som tyder på at det vil skje, og ting som ikke tyder på at det vil skje.

Restaureringskostnader tyder på at prisene vil stige, for har man først lagt ned masse penger i en bil, så er det vel ikke akkurat salgsprosess som står i hode på eieren. Hvis så er tilfelle så vil jo ikke selgere selge med tap..

Utvalget i 2cv her til lands tror jeg fortsatt er for høyt til at prisene stiger i været. Det finnes nesten alltid en 2cv til salgs i en eller annen bruksstand. I fjor vinter var det tynt i rekkene men det kom seg når vårsola tittet frem. Jeg tipper det samme skjer i år. Og neste år. Og etter det..

Delepriser vil ha mye å si for prisnivået også. Så lenge det er mulig å holde en 2cv i drift med lave delekostnader, så vil kostnadene på biler også holde seg lave. At en ramme koster ca 6000 norske kroner er jo bare helt fantastisk, og en nullstilt motor til drøye ti lapper er jo også priser andre i veteranbil og nybilsammenheng bare kan se med tårevåte øyer på. "Alt" av deler kan jo også skaffes nyprodusert, det er vel omtrent bare boble- og 2cv-miljøet som kan?

Prisene vil kanskje øke fordi antallet som er interessert i 2cv og vil være med i klubbaktivitet har økt, for Norsk 2cv-klubb har fått et titalls flere medlemmer i løpet av året, og flere har betalt kontigenten etter å ha latt være en stund å betale. Det ser jeg på utelukkende som positivt for både klubbmiljøet, og vi kan bare se frem til neste sesong og håpe de nye medlemmene også dukker opp på arrangementer :)

Import er ikke noe problem så lenge man har papirene som skal til. En pen blå Dyane som ble kjøpt fra Sverige ruller jo nå rundt på norske skilter til glede for eiere og medtrafikanter :)
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

jwh

#17
Sitat fra: bjarte på mandag 07 des 2009 @ 22:28:27
I hvilken grad svarer det seg å importere fra f.eks Frankrike eller Sverige? Er det lettere å å tak i gode eksemplarer fra utlandet?

Jeg har hørt at det er litt styr med mange papirer og fomaliteter som en må få på plass. Stemmer dette?

Svar på spm 1:
Det er vanligvis ingen penger å hente på å importere fra Frankrike/Sverige. Prisene i Sverige er gjennomgående litt høyere enn i Norge (unntak finnes - f.eks en pen 59-modell frembys nå til 35000sek - DET virker interessant), og utbudet av biler er ikke særlig bedre enn i Norge, med unntak av 50-tallere - det finnes iblant noe tilsalgs - mens det i Norge går ÅR mellom hver bil.
Andre rimelige land er Danmark og England (AKer er oftest LHD), Tyskland er vel det dyreste stedet, mens Frankrike er midt på treet - og litt over Sverige. Kjenner ikke til priser/utvalg i Nederland og Belgia.

Svar på spm. 2:
Ja, utbudet er naturligvis større i utlandet. Over tid så finnes det likevell endel biler tilsalgs i Norge. Utover våren kommer de på finn.no, med en topp i mai/juni, da ofte 10-15 biler ligger tilsalgs.

Svar på spm. 3:
Jeg har erfaring fra import av veterankjøretøy fra Sverige - dog ingen 2CV. Søk på forumet for egne tråder om veteranimport, f.eks egen tråd om den blå Dyane nevnt over.
Slik import er helt kurant, men erfaring må til  for at dette skal oppfattes like enkelt som å handle i Norge. Min drivkraft for import har ikke primært vært pris - men heller det økende utbudet som finnes av kjøretøy. (Eksempel: Har hentet noen Vespa scootere - og f.eks koster en pen Vespa Rally 200 - 50-60000kr (+importavg) i Italia, noen finnes i Sverige til langt lavere priser, men jeg har ennå ikke sett en slik til salgs i Norge, men har sett "ønskes kjøpt" annonser for modellen).

Oppsummering:
Jakter man fine utgaver av de eldste bilene (før 59), så finnes de iblant i Sverige (ca.40000sek), de finnes alltid i Frankrike fra ca 5000euro og oppover. Har en følelse av at prisene i Frankrike har falt de siste årene. 80-talls 2CV kjenner jeg ikke til at noen har importert, men et lite antall veterane 2CVer tas inn gjennom et år.

JW

edit: noen endringer
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Eikin Schrøder

Følg rådet og gå for min Charleston med rett farge. Dette er en bil som GAAAAAAAAAAAAAARANTEEEEEEEEEEEEERT stiger i pris fremover. Hiv deg over telefonen og ring meg på 920 51 515 dersom du er seriøs, fordi denne latterlige prisen skyldes plassmangel på jobb lageret mitt.. Bilen har splitter ny galvanisert ramme og nytt tak. Dette er forbedringer som er viktig på en gammel 2CV. I tillegg gir jeg 6 mnd garanti på hele bilen uansett hva som går i stykker.  SLÅ DEN DU!!.

bjarte

Jeg har vurdert bilen som du skal selge. Hadde jeg hatt pengene i dag, kan det godt være at det hadde blitt kjøp. Dessverre må jeg bruke deler av vinteren og våren til å spare opp det du eller andre forlanger for en god bil. I første omgang bruker jeg tid på å sondere terrenget og skaffe meg informasjon som trengs for å vite hva man bør vektlegge ved et kjøp. Jeg takker for tilbudet ditt, men må nok la dette gå fra meg. Jeg ser likevel ikke bort fra at jeg kommer til å kjøpe av deg dersom du har biler til salgs utover våren. Har fått et godt inntrykk av deg på bakgrunn av det andre skriver på forumet.
Hilsen Bjarte
Stolt eier av:
2CV Charleston 1987

Eikin Schrøder

 Hyggelig svar.

Jeg selger bilen nå på grunn av plassmangel. Dette gir deg en utrolig mulighet fordi jeg kan tilby deg "2CV mannen finansiering" uten renter. Betal meg 5000,- i mnd. og drømmen din er en realitet. SLÅ DEN DU !!


bjarte

Takk for et godt tibud. Problemet er at jeg for tre uker siden kjøpte "konebil" til 300000 kr. Jeg skrapte sammen alt jeg hadde av oppsparte midler for at lånet skulle bli så lite som mulig. Dette gjør at jeg ikke har 5000 kr pr måned å avse. Jeg må likevel innrømme at det er et veldig fristende tilbud selv om jeg ikke har sett den aktuelle bilen. Men har man ikke penger, så har man ikke penger.
Hilsen Bjarte
Stolt eier av:
2CV Charleston 1987

bjarte

Jeg har kjøpt meg 2CV av Eikin Schrøder. Den kommer sannsynligvis over fjellet til Vestlandet i begynnelsen av denne uken. Jeg gleder meg! Den skal være 100 % klar til våren. Dette må bare bli bra. Begynner å bli en  stund siden sist jeg kjørte rundt i en av disse herlige doningene. Vil dessuten takke Schrøder for utmerket service.  :)
Hilsen Bjarte
Stolt eier av:
2CV Charleston 1987

André

Gratulerer..!! Det høres jo veldig bra ut...

Hvor på vestlandet havner bilen..?
mvh André....kjører 2CV i Bergen

bjarte

Takk for det! Den havner i Skjold, ikke så langt fra Haugesund.
Hilsen Bjarte
Stolt eier av:
2CV Charleston 1987

man from paradis

Gratulerer med nybil!!!
Ikke lenge til våren nå ;D ;D
Hilsen Bjørn
2cv Special 1982
2cv Dolly 1983
Kia Ceed 2010
Fiat Elnagh campingbil 2007

Eikin Schrøder

Har en rød 84 modell med kvittering rammeskift og masse annet hos Nor Bil as i Lillehammer som er Citroen verksted. Dette ble utført 16/12-98 og bilen har stort sett stått i garasje/låve etter det. Motor og girkasse går bra , men det gjenstår endel monterings arbeide og justeringer for å få den EU godkjennt til våren.  Dette er ypperlig timing for litt hobby mekk og bilen går for 15 000,- Det som trengs av deler under monteringen, følger også med i prisen.
Ring meg på 920 51 515. Bilen står tørt og fint på lager i firmaet mitt i Oslo og må ut på grunn av plassmangel.

Eikin Schrøder

Ja nå "dreit "jeg meg skikkelig ut her ser jeg. Så ikke skikkelig på navnet og prøvde og selge en bil til til samme hyggelige mannen.
Bilen Bjarte kjøpte har den rette fargen og var den av bilene mine som jeg hadde tenkt å åpne våren med. Men tiden strekker desverre ikke til.

bjarte

Gjør ikke noe det. Tror jeg skal vente litt med å kjøpe nok en 2CV. Får vente til jeg er ferdig med den jeg nettopp har kjøpt. Lykke til med salget!

:)
Hilsen Bjarte
Stolt eier av:
2CV Charleston 1987

L-ail`a

Hei - har tatt min L`ail-a til Spania, hvor hun forøvrig trives veldig godt! Venter 2 år med å omreg.for da er hun veteran her dvs. 25 år. ;D Det går ikke så mange slektninger på veiene her heller, men så en Charleston tilsalgs for € 8000.- den så helt strøken ut - ihvertfall i forbifarten. M.a.o. så er det ganske høy pris på dem her  i mht bilmarkedet forøvrig. Til info så ligger det en "2cv-gård" på vei nr. 332 mellom Benidorm og Alicante, sett sikkert 20 stk. av variabel standard der når jeg har kjørt forbi. Kan være kjekt å vite når man kan fly opp og ned fra Torp for 12 € -
Ha en fin 2cv sommer alle!