Hovedmeny

Verveklistremerker

Startet av Ingeborg, tirsdag 20 jan 2009 @ 10:36:32

« forrige - neste »

Pål B

Det begynner å bli alvorlig lenge siden, men hvor de ulike lokalklubbene holdt til og hvem som var kontaktpersoner skal det gå an og finne ut av.
Og ja, navnelistene fantes sentralt i N2CVK, om de finnes der nå, det vet ikke jeg. Dette er så langt tilbake at det var håndskrevne lister.

Jeg meldte meg inn i 1978, og fikk medl.nr 832 (løpende tildelt), og at antallet da var 327 stemmer bra. Fra 86 - 89 studerte jeg i Sverige, var med i styret men tok ikke "pulsen" på klubben.

Joda, da 2CV`n ble solgt i 2-pack kom det mange nye medlemmer. Den vanligste måten og melde seg ut på var og ikke betale kontingenten. Men på begynnelsen av 90-tallet, når boomen hadde lagt seg, var det ikke uvanelig at klubben mottok skriftelige utmeldelser. Som regel med en hyggelig hilsen, men nå var bilen solgt og de så ingen poeng med videre medlemmskap. Salgsmelding og utmelding ble postlagt parallelt.

Det glemte jeg sist; Detsom også var poenget med verve-lappene var at èn skulle ligge igjen i bilen, slik at neste eier fikk kjennskap til klubben. Akkurat det var effektivt. Folk rydder sjeldent i bilene sine...........

Det ble jo publisert salgstall, og jeg mener at det stod noe om dette i Attraction - skal bla litt, og se hva jeg finner.

Pål B.

Ingeborg

Om det ikke er så mange uoppdagede 2cver der ute, så kan man jo også lage noe man kan klistre i ruta som informasjon til ikke-2cv-eiere? Jeg mener litt for å "lure" folk inn på sidene/forumet for å se seg rundt og kanskje vurdere å kjøpe den 2cven de så på www.finn.no....

Men jeg synes allikevel ikke det var noen dum idé og jeg likte svært godt det siste forslaget  :D
student og borteboer med 2cv6 Dolly 1986 r/h, overtatt v06

Pål B

Jeg lovet og komme tilbake på dette, og jeg trodde jeg hadde en idee om hvor jeg har Attractioner fra 1978 - det hadde jeg ikke, men ro ned, de er ikke kastet. På loftet, tror jeg - i en eske laaaangt der innerst bakerst. Jeg lot det ligge, men sjekket litt via tidligere regsnkaps-og registereførerd, så de meste er tatt på "huskèn" - med det ser ut til å stemm bra.

I 88/89 lå medlemmstallet rundt 750, som JWH via Paul har beskrevet - antatt riktig. Med ref.til Norske Attraction abonenter var dette nærmere 1200 totalt - der husket jeg feil sist.

I 1993 var det budsjetert med 350, hvilket var for lavt da totalen ble rett over 400.

I 1998 var det 446 registrerte medlemmer.

Noen salgstall her jeg ikke funnet, men 86 og 87 var toppår. De fleste biler ble solgt i Oslo/Stor Oslo hvilket også førte til voldsom vekst i antall medlemmer. Styret gjorde en kjempejobb, og jeg tror det lå klubbinfo i hver eneste nye bil som ble levert til kunde.

89, 90 og 91 var forrige "krise år" og nedturen for mange impuls kjøpte 2CVer. Mange biler fikk slett, eller ikke vedlikehold i det hele tatt, klubben hadde store problemer med å fange opp de nye eierene. Den forrige runden med vevekort  var et av mange tiltak for å nå disse.

Det er nok de samme bilene som representerte veksten i medlemmsmassen som også utgjorde frafallet de 6 - 8 påfølgende årene . 2CV interressen var egentlig ikke der - bilen var bare morsom, tidsrikitg og penger kostet ingen ting.

Tror aldri det har blitt hugget så mange 2CVer som 93, 94, 95 og 96.

Det var også på slutten 80-tallet, og begynnelsen av 90-tallet at lokalklubbene ikke lenger maktet og drive. Klubb etter  klubb endte opp med bare og bli styret, så de valgte og avvikle og overføre medlemmsskapet.

Derimot, overraskende nok, var oppsluttningen på turer, treff og møter svært bra opp i gjennom 90-tallet. Klubben traff tydeligvis det medlemme ønsket.

Spørsmålet i dag er vel kansje; Finnes det noen som har 2CV som ikke har hørt om klubben? Jeg ser jo når jeg leser Citrophile at mange har "avansert" fra 2CV til større/andre Citroener og har sitt medlemsskap i respektive klubber, så de er "med", men ikke hos oss.

Alt tatt i betraktning så syntes ikke jeg dagens medlemsmasse på 250 er noe som skal ta nattesøvnen fra styret - det er tross alt 20 år siden produskjonen stanset, og 2CV har aldri vært noe volum bil i Norge!

Så fortsett med det gode arbeid - noen nye kommer alltid til!

Pål B.