Hovedmeny

Verveklistremerker

Startet av Ingeborg, tirsdag 20 jan 2009 @ 10:36:32

« forrige - neste »

Ingeborg

Hei forum!

Jeg tror jeg har nevnt det en gang, men det forsvant i eksosen, så derfor tenkte jeg jeg kunne nevne det igjen, bare fordi jeg ikke har hørt noe mer om det (men så sitter jeg jo nesten under polarsirkelen også føles det som, så man må snakke høyt for at jeg skal høre noe...)

Forslaget mitt var å lage "verveklistremerker" eller liknende som kan festes på 2cver man går forbi på gata. På klistremerket kunne det stått noe slikt som "ønsker du kontakt med likesinnede? Logg inn på www.2cv.middledot.net og prat med andre 2cv-entusiaster" eller "du finner flere på www.2cv.no" eller noe i den duren.

Dette kunne jo ført til flere medlemmer på forumet og kanskje også i de ulike 2cv-klubbene... Jeg vet i hvert fall at den grønne og hvite Dollyen jeg har sett på Rema 1000 her hos meg hadde fått en klistremerke...

Om det er flere som liker ideen, kanskje noen som er der nede i sør kunne tatt det opp på et klubbmøte?

Broom broom fra Ingeborg
student og borteboer med 2cv6 Dolly 1986 r/h, overtatt v06

EirikJ

God idè! Jeg trodde først du mente et klistremerke til å ha på egen bil, slik at når folk gikk forbi og tittet på den på gata, kanske de så klistremerket og logget seg på senere, av nysgjerrrighet. Og så kanskje de endte opp med en ny gammel bil etter en stund hehe...

Men idèen om å legge lapper på andre 2CV'er er god den også. Jeg er anskje så naiv at jeg tror alle med 2CV vet om miljøet og muligheten de har på nett, men bare velger å ikke benytte seg av det. Klistremerke er kanskje ikke helt heldig og sette på andres biler ;) men kanskje bare lapper som man legger under pusseren eller stapper inn forbi dørlista? Lappene kan man skrive ut hjemme på egen pc! :)

Godt forslag til lapp du hadde. Kanskje litt vrient å få til hyperlenkene i eksemplet ditt men...... :P
Citroënnlig hilsen Eirik

Pål B

Ideen er god - og den er faktisk prøvet! For maaange årsiden, lenge ffør noen tenkt på www en gang hadde klubben "vervelapper".
På disse stod det litt kort om hva klubben var, aktiviteter (generellt), og et felt der de som fikk de på ruten kunne fylle inn navn og adresse og sende kortet i retur til klubben. Tror vi sendte ut 5 stk lapper sammen med hver kontingent slik at alle klubbens medlemmer kunne verve.

I forhold til nå var forskjellen den at det var ca 150 medlemmer fler, og at det var vesentlige fler 2CVer i gatebildet. Responesn var lav, om dette skyldes at flertallet av lappene ikke ble lagt ut, eller om de som fikk de på ruten ikke var interessert i medlemsskap, ja det vites ikke.

Færre medlemmer og færre 2CVer til tross tror jeg så aboslutt det har noe for seg å prøve igjen. Sannsynligvis er flertallet av klubbens medlemmer mer "entusiastisk" en den gangen, samtidig som de som i dag eier en 2CV er mer "bevisset" eier en den gangen (da solgte Citroen 2CVer i 2-pack....)

Pål B

Ingeborg

Hm, men kanskje også et klistremerke der det står "jeg er en mekkedust (medlem av 2cv-klubben), sjekk ut www.2cv.no" (jamfør Inges mange innlegg) som man kunne satt på egen bil, eller andre steder? Kanskje formet som en Dolly eller noe slikt?
student og borteboer med 2cv6 Dolly 1986 r/h, overtatt v06

EirikJ

Laget denne lappen jeg. Til sommeren kan jeg jo skrive ut noen å ha liggende i bilen ;)

Citroënnlig hilsen Eirik

André

SitatLaget denne lappen jeg. Til sommeren kan jeg jo skrive ut noen å ha liggende i bilen

Den var fin...mailer du den til meg?
mvh André....kjører 2CV i Bergen

PerI

Hm... men vi vil jo gjerne at folk melder seg inn i klubben også da.. ;)

Og strengt tatt trenger man ikke logge seg inn på 2cv.no, det holder å besøke sida. :)

-Per

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

EirikJ

Sitat fra: pigland på tirsdag 20 jan 2009 @ 17:55:13
Hm... men vi vil jo gjerne at folk melder seg inn i klubben også da.. ;)

Og strengt tatt trenger man ikke logge seg inn på 2cv.no, det holder å besøke sida. :)

Det var jo akkurat derfor jeg brukte "www.2cv.no" og henviste til forum-linken. For å få folk innom klubbsiden og få de til kanskje å lese om klubben og dermed ville melde seg inn! Jeg er da bevisst mine handlinger... :P
_____

Andrè, du er hjertelig velkommen til å laste ned lapper her -> http://sites.google.com/site/eiriksgreier/Home/dokumenter   ;)


Har Ingeborg eller andre forslag til ny utforming eller noe, så kom med det.
Citroënnlig hilsen Eirik

brochmann

#8
Hei Forum.
"Grasrotopprør", jess, -det kan jeg like  ;). Fint at du/ dere setter i gang. I budsjettet for neste år har vi satt av noen kroner til "lokallagsaktiviteter". Vi har planer om 1) å få 53-modellen oftere ute av garasjen, 2) være med å sette i gang møter i regionene. Vi tenker oss kanskje å sende brev til en gruppe medlemmer innen et postdistrikt, med oppfordring til å tørke støv av 2cv'n og å møte opp på angitt tid/ sted for kortesjekjøring, felles kaffe / kake, preik, mekke etc. En ringerunde til lokalaviser hører vel også med i dette bildet.

Å lage "flyers" er fint. Eirik sitt bidrag ser fint ut, synes jeg. Skikkelig papir koster penger. Jeg synes f.eks. at dette kan / bør kluben dekke. Vi har IKKE hatt møte på dette emnet i styret. Dette er min oppfatning. La meg fritt og uten hemninger sitere og radbrekke omkvedet (også kjent som refreng/ refr.) ei revyvise som så dagens lys i Trondheim, muligens tidlig på 60tallet. Visa heter: "Studenter i den gamle stad...". " ... lakk'e byen få fred, men la den få merke den er en to-cv-by. Og øl og dram og øl og dram". ;D
inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Ingeborg

Jo, det ser bra ut, men det trenger mer kontrest og bilen må komme bedre fram. Nå leste jeg teksten først og så bildet etterpå. Det er ikke sikkert vi har tid til at de leser hele teksten og så ser bilen, har vi uflaks er det mange som kjører 2cv der ute som ikke liker papirlapper på under vindusviskeren og bare kaster den.

Jeg vet ikke om du brukte grå med tanke på -53 (?)-modellen, men kanskje det er bedre å bruke to farger som er kjent fra noen 2cv-modeller? Ikke nødvendigvis rød og hvit, gjerne burgunder og svart eller oransj og hvit også.

Så selv om det er en god start så tror jeg bilen må være tydeligere. Teksten er fin, det er bra med ulik tekststørrelse for å understreke det viktige og det er lurt å bruke den enkle internettadressen. Sist jeg var inne på www.2cv.no kludret jeg litt med å komme meg inn på forumet (men det er lenge siden nå). Det kan også tenkes at det kan være fint med en større knapp/ blikkfanger som sier "LOGG DEG PÅ FORUMET HER!" eller noe i den duren.

Til sist må jeg si at det må være mange på dette forumet uten liv (meg selv inkludert akkurat i dag, har en svært influensasyk kjæreste jeg driver og pleier) når så mange har respondert på ikke mange timene... Men det betyr vel også at siden er besøkt :)
student og borteboer med 2cv6 Dolly 1986 r/h, overtatt v06

citro1cx

Hva med denne? litt enkel, men understreker at 2cv er en enkel bil som trenger masse kjærlighet :D
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

EirikJ

SitatJeg vet ikke om du brukte grå med tanke på -53 (?)-modellen, men kanskje det er bedre å bruke to farger som er kjent fra noen 2cv-modeller? Ikke nødvendigvis rød og hvit, gjerne burgunder og svart eller oransj og hvit også.

Brukte grå ganske enkelt fordi det ikke er sikkert alle bruker en fargeskriver, og jeg ville holde den "enkel".
Bilen i bakgrunnen var svart, så jeg tonet den ned i lys grå for at den nettop skulle komme i bakgrunnen. Nesten som et vannmerke, hvis du skjønner. Slik at den ikke skulle forstyrre teksten. Men kanskje den ble litt for lys. Har ikke skriver så har ikke prøvd.

Hvis folk har det så travelt at de ikke har tid å lese denne lille lappen, tror jeg ikke de har tid til overs til å bruke på et nettforum eller klubbaktiviteter. Så da kan det jo være det samme at de ikke leser lappen ::)

Man kan da vel bruke vanlig papir å skrive ut på? Skulle vi fulgt 2CV-ånden, hadde vi brukt blyant og en bit kartong fra seks-pakk-emballasjen og skriblet ned noe og dyttet inn i bilen ;D
Citroënnlig hilsen Eirik

jwh

#12
Jeg spør meg følgende:  Hvor mange ukjente 2CVer ser jeg i løpet av året ??   Svaret er:  NESTEN INGEN. 

(møter noen ytterst få på veien i løpet av sommeren, men disse nåes IKKE ved hjelp av "informasjonslapper" på ruta, naturlig nok).

Kjære forumsdeltagere/medlemmer: 
Spør dere det samme spørsmålet, og så summerer vi opp resultatet etterpå.  DERETTER bestemmer vi oss for om det skal lages lapper eller ikke.  Jeg har tro på en MÅLRETTET vervekampanje (for kampanjens del), men den blir misslykket hvis vi tror vi skal grave frem mange nye eiere, men ender opp med "svart hav".  X-antall nye medlemmer trenger heller ikke være målet her (se tekst videre).

Jeg tenker endel rundt følgende: 
På slutten av 1980-tallet talte klubbene rundt 800 medlemmer, og når jeg kom inn i miljøet (96) ble det snakket om 350 medlemmer i N2CVK, altså en HALVERING av medlemsmassen på 6-7 år!!.  Årsakene er mange bl.a RUST - men ikke bare det.  (La mulige årsakene ligge nå).
På samme måte som f.eks Vespa scootermiljøet består av MANGE som kjørte scooter som ung, så kunne vi også henvendt oss til de 4-600 medlemmene som er forsvunnet i løpet av de siste 25 årene (Regner med at klubbene har gamle medlemslister fra den tiden da vi var en STOR flokk rundt 2CV'n).

Jeg synes også det er en god ide at klubbene lager verve/info-materiell.  Dette fordi noen få av oss (blir sikkert flere etterhvert) deltar på bilutstillinger gjennom året - der vi promoterer 2CV.  Vi har idag ikke annet materiell enn det den enkelte lager lokalt, I BESTE FALL - og klubbene BØR etter min mening bidra med mer proft materiell her.

Til slutt så tror jeg - uansett vervekampanjer - at vi ikke får særlig mange nye medlemmer.
MEN, det viktigste er at den skaper fellesskapsfølelse og entusiasme innad blant medlemmene i klubbene. Målet om å skaffe flere medlemmer er en utmerket samlende aktivitet, og det positive rundt at vi gjør noe sammen er etter min oppfatning gevinsten i det hele.  Og så får eventuelle nye medlemmer/fjes komme som en bonus..... 

Noen 2CV-arrangementer har vist seg å gi nye medlemmer. 
Treffet i Arendal i 2006 (som jeg kjenner litt til) ga etter hva jeg vet 6-7 nye medlemmer.  Hvis disse nye henger med i flere år - så bidro dette treffet til 10.000 friske kroner inn i klubbkassa over 5 år.  Store regionale treff er således EN vei å gå for å "hisse opp interessen".  Aktiv bruk av media er en forutsetning får å få dette til.  At Norsk 2CV Klubb dermed BØR støtte slike lokale aktiviterer økonomisk - er en annen sak jeg er opptatt av.  Det er ikke er alle som er bekvemme med å skaffe lokale sponsorer (eller bedrive tigging som Henry S. kaller det).

jan willy

edit: trykkleif og noen omskrivninger i teksten.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Pål B

En liten korreksjon vedr, medlemstall ;

Medlemstallet til "Norsk 2CV Klubb" (bevisst satt i anførselstegn i denne sammenheng) kan/kunne leses på flere måter, med flg. årsak;

Den danske bladgruppen som lagde Attraction hadde som krav at de bare skulle ha et kontaktpunkt pr. klubb som var med i samarbeidet, også i forhold til abonnentene.

Da DS-klubben ble startet, hadde denne sitt utspring i Norsk 2CV Klubb og alle DS-klubb medlemmer ble registerført som abonnenter for Attraction via Norsk 2CV Klubb. DS-klubben hadde et raskt stigende medlemsantall, naturlig nok.
Det samme prisnippet gjaldt for alle lokalklubber, og Østfold 2CV Klubb.

Registerførerne i Norsk 2CV Klubb førte et abonnementsregister for Attraction, i samarbeid med lokalklubber, Østfold 2CVK, og DS-klubben og klubbens eget register. Jeg mener og huske at Norske Attraction abonnenter på sitt høyeste var +/- 900.

Det høyeste medlemstallet for Norsk 2CV Klubb mener jeg og huske at lå på +/- 500 på slutten av 80-tallet.
Skal se hva som finnes av tallmateriale.

Pål B.


jwh

#14
Sitat fra: Pål B på torsdag 22 jan 2009 @ 09:39:02

Skal se hva som finnes av tallmateriale.

Pål B.



Flott Pål,
Det er absolutt nyttig å få på plass riktige historiske tall.

Du vet sikkert også om lokalklubbene førte egne medlemslister. Når de ble lagt ned så ble det trolig overført et antall medlemmer til moderklubben, og tallet steg. Hvis ikke N2CVK har navnene på lokalmedlemmene så er vel oversikten over disse borte idag. 
Paul oppgir tallet 742 eller 787 som også skal har stått publisert i Attraction.

NY TEKST:
Ser i Attraction fra jan 1979 at det var 327 medlemmer i 2CV klubben (inkl. lokalklubbene).  80-talls bølgen av biler ga sikkert et betydelig løft i medlemsmassen.

Et spm. til Pål:   Ble det noen gang publisert en salgsstatistikk over salget av A-modeller i Norge ?  (Har sett at slik oversikt med salgstall pr. år finnes i Danmark).

jw
Mvh, Jan Willy
1953 2CV