Hovedmeny

Prisliste Citroen 1968

Startet av Retro, fredag 01 apr 2011 @ 13:48:43

« forrige - neste »

Retro

Hei
Gammel prisliste hvis noen er interesert.

Retro

Prøver igjen

eilert


Så artig - veldig interesert i slikt. Tusen takk!

Kom gjerne med slik alle som har!!  ;D


-Erlend;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

PerI

Nå skjønner jeg hvorfor HY ikke ble solgt noe særlig av, de koster jo omtrent det samme som en DS gjorde. Men det hadde vært tøft å hatt en 29+2-seters HY, da kunne vi reist på verdenstreff alle sammen i en bil ;D ;D

Synes det er mer rart at ikke Mehari ble mer populært, trodde de lå på omtrent dobbel pris av 2cv, men det skiller ikke så mye opp.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

eilert

Sitat fra: PerI på fredag 01 apr 2011 @ 15:45:48
Synes det er mer rart at ikke Mehari ble mer populært, trodde de lå på omtrent dobbel pris av 2cv, men det skiller ikke så mye opp.

Kan Norsk vinter ha noe med saken å gjøre??  ;D

Så også på de HY bussene, min "HY drøm" vurderes oppgradert til en HY 29 seter!!  :o

Tilleggsutstyrs listen er jo også artig lesning!
"Avtagbar gulvplate bak for Dyane" - hensikten var?

-E;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

citro1cx

interessant å se bilpriser fra den tiden da det egentlig var personer i sjiktet direktører og tannleger som hadde råd til bil. Tok derfor en aldri så liten uhøytydlig før/nå sammenligning:

Gjennomsnittlig industriarbeiderlønn i 2010 er på ca kr 378000
Lønn per normalårsverk i 1969 var på ca kr 28700
ref: http://www.ssb.no/emner/06/lonn/

Spørsmålet er selvfølgelig, ville en splitter ny 2cv i 2011 vært like billig/dyr, tatt i betraktning hvor stor del av lønna man måtte bruke på en bil?

i 1969 kunne man få ca 2 1/2 2cv AZU for det man tjente
i 2011 ville man fått 2 1/2 bil til en pris av ca kr 151000

kanskje en slik en? http://www.finn.no/finn/car/newcar/object?vehicleId=781838420110101 eller kunne man kanskje forsvare å kjøpe denne? http://www.leboncoin.fr/voitures/176691920.htm?ca=12_s
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Retro

Utstyr: doble "kardang ledd" til 2cv/Dyane
Hva menes ?

PerI

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Retro

Fine illustrasjoner på den linken PerI .
I mitt lille hode tenkte jeg ikke drivaksler som kardang men mer på kronhjul/pingjong osv:-[

osbra

Hei

Morsomt med gammel prisliste!
2CV 18hk i 1968 hadde fortsatt bare enkle "kryss" som ytterste ledd på drivakslene. Dette medførte rykk i drivakslene ved fullt rattutslag. Jeg går ut fra at det i prislisten menes de "ekstrautstyrdrivaksler" som kunne fås, men jeg visste ikke at dette kunne bestilles i Norge. De hadde doble ledd ytterst, var mer holdbare og tok opp kreftene som oppstår ved fullt rattutslag slik at rykkene ble eliminert. Jeg flyttet en gang i tiden slike over på min 59-modell fra en 65-modell.

Hilsen
Oscar
Hilsen Oscar

DS 1963
2CV 1959 AZL
GS Pallas 1978
XM 2,1 TD 1991
XM 2,1 TD 1999