123Ignition - ANBEFALES!

Startet av Olav, onsdag 30 jul 2008 @ 16:56:34

« forrige - neste »

EirikJ

Hehe....ja det er lurt å trekke av ledningen på coilen hvis man skal høre på musikk med motoren stoppet. På treffet i Sverige i -07 hadde jeg enda ikke kjøpt elektronisk tenning, men husket å trekke + ledningen av coilen. Men det hjelper lite mot å tappe batteriet i løpet av flere kvelder med musikk, fant jeg ut 8)

Islandsbildene til Poirot er flotte. Sikkert flere enn meg som gjerne ser mere av de!

Tror faktisk jeg har spurt før om dette i en gammel tråd, men hadde du tettet 123'en med silicon el. før turen? 123'en er jo faktisk mulig å få helt tett vil jeg tro, da det bare er rundt printplaten på baksiden, ledningene og led-lampen som det kan komme vann inn.
123 anbefaler også dette gjort, hvis bilen skal brukes til Raid-kjøring.

Citroënnlig hilsen Eirik

Jurgh

Sitat fra: Poirot på mandag 15 jun 2009 @ 20:36:25
Sitat fra: Jurgh på mandag 15 jun 2009 @ 15:31:07
Nødløsning i slikt tilfelle kan være å få tak i to ordinære coiler med hver sin pluggledning rett på pluggene.  Har sett flere rally-2cver med to standardcoiler.

Slik gamle (rally-)SAAB'er har 3 coiler...?

Hvordan kobler man et slikt system på en 2CV?

På 2Cven så er det jo ikke noe problem at det gnistrer på begge pluggene samtidig, så jeg vil tro det er å koble stiftene inn på begge coilene?

Mulig dette dramatisk reduserer stiftenes levetid.

J

GeirW

Har mottatt 123 fra franzose i dag, og gleder meg til å montere dette på fredag ettermiddag. Skulle gjerne kastet meg ut i det umiddelbart, men det hjelper lite å ha 123 og ny citroen coil så lenge Amelie befinner seg på Citroen på Billingstad og får nye fremre hjullagre.  :)

Etter å ha gått gjennom medfølgende anvisninger, snakket med Brochmann samt studert denne:

http://www.2cvtv.com/tech/123output/123pages/pages/DSC03156_jpg.htm

forekommer det meg å være en overkommelig jobb. Mitt eneste spørsmål ift prosessen er dette med justering av tenningsposisjon. Regner med at tenningen skal være PÅ når man gjør dette? Boret gjennom hullet, snurre rolig på tannhjulet til boret går inn, og dreie på 123`n til LED`n lyser kontinuerlig?

Et annet spm i den forbindelse, ser at det både her og på franzose anbefales at man kjører rundt med de gamle tenningsdelene tilgjengelig. Iom at jeg reiser rett på Europatur ser jeg det som definitivt fornuftig. OM jeg trenger remontere underveis, er det med boret i samme låst posisjon stifteåpningen skal være 0,4?

Pål B

"OM jeg trenger remontere underveis, er det med boret i samme låst posisjon stifteåpningen skal være 0,4?"

Ja det er riktig. Men hvsisdet fortsatt er slik at pinnen som stiften skal trees inn på, må slåes ut i forbindelse med 123-monteringen, må du også ha med deg et annet stiftehus.

OG - ikke minst; Den slanke 14mm pipen som gjør at du kan få av bolten til vfiten...... :)

God tur!!

Pål B.

Jurgh

Pål B, da!!

Jeg tror vi må ta et lite oppfriskningskurs nå en kveld!

Det er IKKE når boret står låst i svinghjulet at stifteåpningen skal justeres.

Stifteåpningen justeres når "egget" er på toppen av stiften. 

Boret settes inn for å justere tenningstidspunktet (vridningen på stiftehuset).


TIPS:  Hvis du ikke har prøvelampe tilgjengelig har jeg god erfaring med å bruke ett av blinklysene i forskjermene som prøvelampe.  Ta en ledningsstump og sett den inn i ledningen fra stiften (mens ledningen fortsatt står tilkoblet coilen). Sett den andre enden inn i plussledningen til blinklyset og koble dette fra resten av ledningsnettet.


J

Poirot

Sitat fra: EirikJ på mandag 15 jun 2009 @ 23:07:03


Tror faktisk jeg har spurt før om dette i en gammel tråd, men hadde du tettet 123'en med silicon el. før turen? 123'en er jo faktisk mulig å få helt tett vil jeg tro, da det bare er rundt printplaten på baksiden, ledningene og led-lampen som det kan komme vann inn.
123 anbefaler også dette gjort, hvis bilen skal brukes til Raid-kjøring.



Mulig jeg til og med har svart i en annen tråd..., men uansett;  Nei, jeg har ikke prøvd å forbedre Gamle Grå med silikon.  Generelt har jeg lite til overs for silikon når det puttes i kvinnebryst, lepper etc., men var absolutt inne på tanken når det gjaldt bilen!  Men det blei ikke tid - og erfaringa fra Island sier meg at det heller ikke er nødvendig!
Derimot hadde det vært greit med bedre tetting av dører, for ikke å snakke om hullet der rattstanga går igjennom gulvet.  Vannet formelig spruta inn, gett... ;D  Kaldt var det au!
Gleder meg allerede til neste Islands-tur!
Bedre med 2CV enn bare èn!

Jurgh

Original gummiforing ikke på plass, skjønner jeg?

Pål B

ja - gikk litt fort det der  :P

Stifteåpning 0,4 med "egget" på det høyeste, og tidspunktet justeres med boret i svinghjulet.

Og motoren startes uten bor i svinghjulet..................

Pål B.

Jurgh

Jeg har ingen flere 6mm bor igjen i hele huset, nettopp på grunn av det der!


Poirot

Sitat fra: Jurgh på torsdag 25 jun 2009 @ 13:30:39
Original gummiforing ikke på plass, skjønner jeg?

Joda, helt til vannet pressa den opp!
Et visst trøkk i Jøkulså a Follum, ser du!
Men morro var det lell - særlig å konstatere at motoren putra og gikk, til tross for vannstand langt høyere enn det "ekspertene" påstår en 2CV tåler  ;D
Bedre med 2CV enn bare èn!