Hovedmeny

"Gyngende" bremser

Startet av Thomas, mandag 02 jun 2008 @ 22:05:58

« forrige - neste »

Thomas

Hallo forum.
jeg har siden jeg tok ut bilen i vår, hatt litt "gyngende" bremser, ved nedbremsing før kryss ol. Det som om bremsene tar ujevnt, og det oppstår en gyngende/nappende bevegelse.
jeg trodde at det var rust på skivene etter lagring, og at dette ville "gå" seg til, men det vedvarer......blir bare værre :o
Jeg har ikke greie på det, men dette føles ikke bra, er det noen som har en ide om hva dette er ???

Bremsevæsken ligger rett under maks merket, og det er ikke etterfyldt på mange år, ca 5.

Litt urolig hilsen
Thomas
Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

brochmann

Hei Thomas.
Du har grønnmalt bremsesylinder? og grønt "stoff" i plastkoppen? På Spot kjenner jeg at bremsepedalen "siger" litt innover ved bremsing. Ikke så fast som på Dolly som fikk ny sylinder for 8 år siden.

Jeg vet ikke om det er en god ide å skifte ut gammel bremsevæske. DEt gjør verkstedet på Passaten min med ujevne mellomrom.
Inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

PerI

Prøv først å lufte.

Hvis noe er ujevnt ville jeg heller trodd det var baktromlene. Bremseskivene på 2cv pleier da ikke å "slå" seg som på enkelte tyske merker (eldre Mondeo skal visst ha litt trøbbel med det)

Vær obs som Inge skriver og ikke helle på vanlig bremsevæske, da må kanskje hele systemet renses. Det er LHM som skal på.

Det er ikke nødvendig å bytte ut LHM-væska så ofte som med vanlig bremsevæske. Vanlig væske tar til seg vann som gjør at det ruster innvendig. Det gjør ikke LHM. Og man kan spørre seg hvorfor i all verden har ikke resten av bilverden oppdaget dette grønne skjønne stoffet?


-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

EirikJ

Hvis det mener at bremsepedalen "pulserer" ved bremsing, og takten øker med hastigheten og hvor hardt du bremser, så er det nok enten kast i bremseskiver eller urunde trommler bak. Er det først blitt kast så går det seg ikke til,men må repareres.

En kommentar til deg Inge:
Bremsepedalen skal ikke være absolutt helt fast. Den skal synke litt inn. Hvis du kan bremse uten at pedalen synker noe inn så sitter bremsene bak mest sannsynlig fast, og man har i realiteten bare bremser forran. Høres ut som du bør sjekke bakbremsene på Dolly.

Hvis allt er i orden, vil forbremsene begynne å ta med en gang man trykker på pedalen. Dette fordi bremsestemplene på en skivebremse bare flytter seg minimalt mellom hvilestilling og arbeidsstilling. Trykker man hardere på pedalen vil den synke litt inn fordi bremsevæsken flytter seg ut i hjulsylindrene bak når bremsestemplene flytter skoene ut mot trommelen. En trommelbrems har lengre vandring enn en skivebrems. Hvor mye pedalen synker vil være avhengig av hvor bra man har justert bandene bak.

Når man har lært seg det, kan man med stor sannsynlighet fastslå om bakbremse på en 2CV sitter fast eller ikke, bare ved å trykke på pedalen.
Citroënnlig hilsen Eirik

citro1cx

Sitat fra: pigland på mandag 02 jun 2008 @ 23:31:53
Prøv først å lufte.

Bremseskivene på 2cv pleier da ikke å "slå" seg som på enkelte tyske merker (eldre Mondeo skal visst ha litt trøbbel med det)

-Per

hehe...har veldig lyst til å si meg enig med deg nå Per ;D men det hender da at kvalitè bremser også slår seg  :(. Opplevde dette en sommer da jeg var på tur ned....ja nettopp..Trollstigen. Bremsene gikk varm og dermed var det gjort :(.

Symptombeskrivelsen høres veldig ut som bremseskiver med kast i. Om du nå skulle være så uheldig å ha fått kast dem, ville jeg sjekket kalipper om bremseklosser "henger". Hvis de henger vil de subbe innpå skiva og skiva blir konstant opphetet. En par kjappe nedbremsinger da kan teoretisk hete opp skiva såpass mye at det blir kast i den. Det samme gjelder bakbremser, men da er det som regel hjulsylinder (bremsesylinder bak) som ruster fast og fjæra greier ikke å trekke bremsebåndene tilbake.

Skulle dette være tilfelle må du overhale kallipper. Det er beskrevet andre plasser på forumet. men husk:bruk aldri sandpapir eller andre skure medium hvis du skulle finne på å overhale kallipper selv. Hjulsylinder bak må skiftes hvis den er rustet.

Har du bremser som henger bak kan du kjenne på trommelen om den er uvanlig varm etter en liten kjøretur. Det samme gjelder bremseskiver.

Sjekk også om håndbrekket fungerer riktig, det kan også ligge innpå skiva og varme den unødvendig mye.

Om du tømmer bremseveske på ved feiltagelse er ikke det verdens undergang. Systemet kan lett luftes og det fort gjort å få tilbake LHM i systemet.

mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Thomas

Hei og hopp.
Takker for svar, da tror jeg at jeg begynner med bånd og trommler bak, et sted skal man begynne  ???
Det virker nesten som om tromlene er "ovale".
Håndbrekket må jeg ha heeelt ut for at dette skal ta, er dette et symptom?
LHM, kan vi bruke den som er å få kjøpt på Biltema? kan man blande ny/gammel (etterfylle)?
Pedalen har en jevn og fin vandring, men det er ved oppbremsing at man kjenner at det gynger, det virker som om det er ovale hjul på bilen.

Hilsen
Thomas
Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

EirikJ

Tror nok problemet er kast i bremseskivene forran. Men skader ikke å sjekke bremser bak. Håndbremsen din trenger sikkert bare justering og evnt.bytte av håndbremseklosser. Prøv og brems med håndbremsen når du kjører. Kjenner du den "nappende" effekten som ved vanlig bremsing så vet du at det er skivene forran som er problemet.
Citroënnlig hilsen Eirik

citro1cx

Sitat fra: Thomas på tirsdag 03 jun 2008 @ 21:37:23
LHM, kan vi bruke den som er å få kjøpt på Biltema? kan man blande ny/gammel (etterfylle)?
Hilsen
Thomas

Biltemas LHM er gulle go den. Ny og gammel kan selvfølgelig blandes, men hvorfor? Skal du likevel kjøpe ei flaske på biltema kan du like gjerne lufte ut hele systemet. Tror du kommer langt med ei flaske. Når du skal skifte LHM kan du bruke vanlige lufteteknikk ev. kjøpe en smart sak fra biltema (bruker denne selv og den fungerer helt ok).

Biltema artikkel nr 19-146 kr 49,90,-.

mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Thomas

Hei.

EirikJ, jeg skal teste håndbrekket i morgen , en så genial enkel metode ;D

Har bestilt nye bånd fra Clasic parts, et sted skal man begynne.....og det er meldt regn til uka, så da kan man stå i garasjen å fikle litt ;)
Tror ikke det er gjort noe service på bremser de siste 10 år på smykket, så det er sikkert på tide.

Skal prøve å legge ut bilder av "pasienten" underveis.

Roger, jeg har tidligere innrømmet at jeg ikke er en mekaniker, så den flaska der, så litt farlig ut ;)
Men da er jeg i hvertfall sikker på at jeg kan benytte Biltemas LHM på smykket, og det er viktig.

Må ærlig innrømme: at jeg håper at skivene ikke har slått seg, da  står jeg litt fast......time will show.

Som en liten avsporing, jeg har brukt smykket til og fra og i jobb i snart 10 dager, uten å rulle taket tilbake, det er ny rekord, "det er deilig å være 2cv`ist i Norge ;D

"Takløs" og gyngende hilsen
Thomas  8)









Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

EirikJ

Sitat fra: Thomas på onsdag 04 jun 2008 @ 22:29:35Må ærlig innrømme: at jeg håper at skivene ikke har slått seg, da  står jeg litt fast......time will show.
Hvor i landet bor du da? Kanskje du kan få hjelp av noen i nærheten...

Flaska til Roger er ikke farlig. Ikke den på bildet i allefall ;D
Biltema har også en variant uten flaske. Koster det samme men i stedet for 1stk slange med tilbakeslagsventil og 1 stk flaske, får man 2 stk. slange med tilbakeslagsventil. Da bruker man bare en tom brusflaske e.l
Citroënnlig hilsen Eirik

EirikJ

SitatSom en liten avsporing, jeg har brukt smykket til og fra og i jobb i snart 10 dager, uten å rulle taket tilbake, det er ny rekord, "det er deilig å være 2cv`ist i Norge
Jaaah, det er et godt "sommertegn" at man er oftere bekymret for å få fugleskitt i bilen, i stedet for bilen 8)
Citroënnlig hilsen Eirik

Thomas

God aften.
Da er håndbrekktesten gjennomført, og resultatet er nedslående.
Det tok så vidt det var, og her må justeres...
Ingen gynging, og nye bånd bak er bestilt.
Ser frem i mot en regnværsdag eller to, slik at arbeidet kan begynne ;)

Hilsen
Thomas
Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)