Hovedmeny

1974 Prosjekt

Startet av Arnfinn, søndag 10 jul 2011 @ 23:04:19

« forrige - neste »

Arnfinn

Så har jeg endelig begynt å ta tak i prosjektet. Holder på å fjerne hjul oppheng foran og skal fortsette med hjul opphenget bak. Dessverre er ramma et sørgelig syn. Har for det meste stått undertak, men en del rust under, bak på vanger og litt punktvis på toppen. Spørsmålet nå er skal jeg reparere etter beste evne, og kanskje måtte bytte ramme om 10 år eller skal kjøpe ny gavlvanisert nå som jeg alikevell har plukket bilen fra hverandre ?

Ser Dansk 2cv Center har galvaniserte til 4800. Er det noen som har erfaring med og vet hva det koster i frakt til fredrikstad ?

2EL (Klara)

Det er dyrt å få sendt over en ramme til Norge. Den beste og raskeste løsningen er å ta båten fra Larvik til Danmark. Sleng ramma på taket og kjør glad og fornøyd hjem igjen ;D Du kan tamed med deg varer inn til Norge av en verdi på 6000kr før du trenger å betale moms og toll av dem.
Ramma veier bare 50kg litt mer for en gavlvanisert men ikke mer enn det du har lov til å ha på taket.
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

Arnfinn


EirikJ

Du må dog overnatte for lovlig å kunne ta med varer for mellom 3 til 6 tusen.
Citroënnlig hilsen Eirik

Max Wiggo

og det er vel bare taxfree-varer som er momsfritt.
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

2EL (Klara)

Stemmer det Eirik sier. Du kan ta med alle varer verdi opp til 6000kr hvis du har vært ute av landet et døgn. Det har ikke noe med taxfree varer å gjøre.
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

citro1cx

Sitat fra: 2EL (Klara) på mandag 11 jul 2011 @ 09:58:51
Du kan tamed med deg varer inn til Norge av en verdi på 6000kr før du trenger å betale moms og toll av dem.


da har du vel allerede betalt moms i Danmark og må vise til det hvis du blir kontrollert?
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Max Wiggo

Sitat fra: Roger H på torsdag 14 jul 2011 @ 23:36:07
Sitat fra: 2EL (Klara) på mandag 11 jul 2011 @ 09:58:51
Du kan tamed med deg varer inn til Norge av en verdi på 6000kr før du trenger å betale moms og toll av dem.


da har du vel allerede betalt moms i Danmark og må vise til det hvis du blir kontrollert?

Det var det jeg også mente å si; at man må betale moms enten her eller der. Og hvis man betaler moms "der", så kan man stikke innom et "tax refund"-kontor (mener å ha sett skilt til slike) og få refundert dansk moms, samtidig som man ordner med norsk moms. I Danmark er vel momsen også på 25%?
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

citro1cx

Sitat fra: Max Wiggo på fredag 15 jul 2011 @ 00:09:34
Og hvis man betaler moms "der", så kan man stikke innom et "tax refund"-kontor (mener å ha sett skilt til slike) og få refundert dansk moms, samtidig som man ordner med norsk moms. I Danmark er vel momsen også på 25%?

Jepp, dette stemmer, men må pirke litt mer ;) Det finnes en del butikker som ikke gir denne muligheten, disse som regel ikke taxfree merket i vinduet. For å få Norsk moms (og ikke den utenlandske) må det fylles ut et skjema i butikken du handler og betaler den utenlandske momsen, som må sendes inn til skattemynighetene i det landet du kjøper varen (dette gjør butikken) ev finne et "tax refund" kontor. Momsen blir så refundert, og du kan glad og fornøyd betale den Norske momsen ::). Eventuelt, hvis du betaler momsen i f.eks Danmark og ikke krever den refundert, sørg for å ha kvittering på betalt moms, slik at du slipper å betale Norsk moms i tilegg.

mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Poirot



Det var det jeg også mente å si; at man må betale moms enten her eller der. Og hvis man betaler moms "der", så kan man stikke innom et "tax refund"-kontor (mener å ha sett skilt til slike) og få refundert dansk moms, samtidig som man ordner med norsk moms. I Danmark er vel momsen også på 25%?
[/quote]

Men hva er vel da vitsen...?
Bedre med 2CV enn bare èn!

citro1cx

#10
Sitat fra: Poirot på fredag 15 jul 2011 @ 23:30:41


Det var det jeg også mente å si; at man må betale moms enten her eller der. Og hvis man betaler moms "der", så kan man stikke innom et "tax refund"-kontor (mener å ha sett skilt til slike) og få refundert dansk moms, samtidig som man ordner med norsk moms. I Danmark er vel momsen også på 25%?

Men hva er vel da vitsen...?
[/quote]

Norske myndigheter får mer penger til å bygge nye Operahus :o :P :-X, og blir det litt pæng te overs, kan de bygge barnehager, skoler, sykehjem, tette hull i veien osv... :)
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Arnfinn

#11
Bilder av ramma, sprettet.

Arnfinn

#12
Muserede !

brochmann

Hei Forum og Arnfinn.
Jamen legger du ned mye arbeid. All honnør til deg for det.

Hva gjør du med museredet? Det kan være greit å ha selskap på lange turer har jeg tenkt  ;). Synd å kaste defm ut av "boligen", selv om de er skrale betalere  ;D.

Jeg følger spemt med på trådene din. Gleder meg til fler bilder. Vet du hvordan du komprimerer bilder? Komprimerte bilder er lettere å vise på de fleste PC'er.

mvh inge'n
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Arnfinn

Komprimerte bilder er sikkert lurt, har vært borti det, men tar gjerne tips på gode verktøy.

Noe helt annet er at jeg nå har gått til det skritt å åpne ramma fullstendig.
Har benyttet en ganske kraftig betong borrmaskin (opp til 20mm), satt på en nyslipt meisel og benyttet murpigge modus.
Kan nesten bli skremt av hvor lett det er å skjære seg gjennom stålet, langs vanger og kanter blir snitt platen strøken.
Har så slipt over med stålbørste for å se hvor sveise punktene er og så ved hjelp av meiselen på borrmaskinen enkelt fjernet disse. Med litt forsiktighet blir det omtrent ikke noe skader på stålet rundt punktsveisen. Foreløpig har jeg fjernet hele topp plate, neste skritt er å også fjerne bunnplata.
Spørsmåle mitt blir så, hva skal jeg benytte i stedet.
Alt 1:  Svart stål som grunnes og males.
Alt 2:  Galvanisert stålplate
Alt 3:  Rust fri stålplate 316 L eller lignende. (L står for sveisbart).

Er litt usikker på alternativ 3, grunnet spennings forskjeller mellom uliktmetall. Har heller ikke erfaring med sveising av 316L og svart stål (Karbon stål)

Et siste alternativ er å skrufast en policabonat plate, slik at en kan holde øye med underlaget i fart, men mulig det hadde skremt både biltilsyn og passasjerer  :)

ab