Hovedmeny

2cv diesel?

Startet av PerI, mandag 17 aug 2009 @ 13:00:00

« forrige - neste »

PerI

Ref http://2cv.middledot.net/index.php?topic=355.45 så lager jeg en dieseltråd om 2cv. Er det i det hele tatt mulig med enkle midler å få til?

Målet med dieselmotor må jo være å få så lavt forbruk som mulig. Vil man kunne se under 0.2 pr mil? VW og Audi har jo sine Lupo 3L og A2 1.2 som klarer 0.3 pr mil. Royal Enfield motorsykkel har en dieselutgave uten turbo som skal visstnok gå på mellom 0.1 og 0.2, men den klarer ikke noe imponerende toppfart.

Noen utfordringer med å finne en egnet motor og utveksling.

1. Boxerdiesel har blitt lagt til små traktorer, men de er vel både to-takt og de røykelegger store deler av nærområdet. Mon tro hva Solheim og co ville sagt til det, for ikke å snakke om astmatikere..

2. Dieselmotorer går med lav omdreining, og girkassa til 2cv er bygget for høy omdreining. Hvis ingenting gjøres der vil 2cven bli sprek opp til f.eks 60km/t, men ikke klare noe mer enn det. Så da er vel vinninga gått opp i spinninga.

3. På citronik.dk ble det laget en link til en ca. 20 hk 1-sylindret dieselmotor, men finner ikke linken nå. Uten turbo tror jeg den var, men den var billig selv som ny.

Kjør på med videre tips og ideer!
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Otto

Er det vits i å snakke om vekt, friksjon og luftmotstand? Stikkord er lavprofildekk, alufelger, plastkarosseri, ALU-RAMME, enklere seter, mm.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Citropal

Nar det gjelder sma dieselmotorer sa finnes det flere muligheter.  Skal det vare noen vits i a montere en dieselmotor i en 2 CV bor vi jo ligge i et effektomrade pa 30-40 HK, og med ren forbrenning, ikke nodvendigvis med turbo.  Skal originalgearkasse benyttes med bremsesystem intakt sa bor ogsa bade vekt og effekt holdes nede, henholdsvis 100 kg og 50 hk?  Gearkassa ma ha mye hoyere utveksling, ihvertfall pa 4.giret.  En dieselmotor har mye hoyere dreiemoment og kan f.eks. trekke bra fra 50-120 km pa ett gir (1500-3600 rpm).  Dermed kan de tre andre gearene brukes i omradet 0-50 km/t (aksellerasjonsmonster...!  Jeg sa et annet sted pa forumet at et tysk firma drevet om 2CV gearkassa. 

Anleggsbrasjen bruker sma dieselmotorer pa utstyr som kompressorer, hoppetusser, sma veivalser, etc.  Sikker mulig a tilpasse, men ofte er ikke vektreduksjon noe tema i den bransjen.  En bilmotor vil som regel vare slanket mest mulig for a fa ned vekta pa bilen, aluminium topplokk, kanskje ogsa blokk, tynnere gods, osv.  Jeg har havnet pa a kjope en Daihatsu 3-sylindret diesel pa 0,980 liter med turbo.  Den star fortsatt i bilen sa jeg vet ikke vekta, men den er ikke stor.  Hva finnes av andre tilvarende motorer fra PSA, VW, andre japanske?

Alternativet er jo a sette hele pakka med motor og gearkasse inn i 2CV-en.  Det blir mye mer komplisert med drivaksler, bremser, gearspak, m.m.  Dessuten kommer jo bilen til a ga altfor fort!

EirikJ

2CV'ens opphengsarmer forran og bremser inne ved girkassen, gjør at den originale girkassen er å foretrekke ved en hver ombygging. I allefall hvis man skal ha håp om Norske skilter.

Google er din venn(?!). Fant en 2CV med dieselmotor med en gang, faktisk :o





Og jeg tenker med meg selv.... "Hvorfor?!"   ::) ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

citro1cx

Sitat fra: EirikJ på mandag 17 aug 2009 @ 17:39:31
2CV'ens opphengsarmer forran og bremser inne ved girkassen, gjør at den originale girkassen er å foretrekke ved en hver ombygging. I allefall hvis man skal ha håp om Norske skilter.

Google er din venn(?!). Fant en 2CV med dieselmotor med en gang, faktisk :o





Og jeg tenker med meg selv.... "Hvorfor?!"   ::) ;)

Å fy å fy...fri og bevaremegvel fra slikt :o :o :-[ >:(

Jeg er enig med EirikJ her.....Hvorfor? ???
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Poirot

Sitat fra: pigland på mandag 17 aug 2009 @ 13:00:00

1. Boxerdiesel har blitt lagt til små traktorer, men de er vel både to-takt og de røykelegger store deler av nærområdet. Mon tro hva Solheim og co ville sagt til det, for ikke å snakke om astmatikere..



Vil bare legge til at Subaru jo for tida produserer en utrolig flott boxer-diesel!  Som forbrenner reint og går både pent og sterkt!  Men med 4 sylindre blir det heller dårlig med plass under 2CV-"huven" er jeg redd...
Bedre med 2CV enn bare èn!

Citropal

Ja, fyda.  Dette var ikke pent!  Det ma jo ga an a vaske seg foer en skal til fotografen! 
Hvorfor?  Ja, det vel interessen for a se hvor lavt forbruk det gar an a oppna med en lett, genial bil koblet med en moderne motor.  Det er ikke til a komme forbi at 2CV-motoren bruker for mye bensin ved normal kjoring, altsa ikke okonomilop.  0,6 l/mil er et vanlig tall.
Flertallet av 2CV-eiere elsker a gjore personlige tilpassinger av ymse karakter, det sa vi pa verdenstreffet i Most na nettopp.  Ikke mange like biler der, nei. Men a sette inn dieselmotor er jo et stort skritt.  Sa hvis jeg bare hadde hatt 1 stk. 2CV sa hadde jeg nok beholdt originalmotoren. Teknisk interesse gjor at jeg har lyst til a prove a fa inn en dieselmotor, sa far vi se hvordan det gar.  Fant du noe mer opplysninger om denne bilen enn bare bildene?

EirikJ

Nei, fant bare bildene....
Citroënnlig hilsen Eirik

PerI

Lenge siden siste oppdatering her, men her står det litt om den nevnte pickup med dieselmotor
http://www.flickr.com/photos/jano2106/3480991010/#

Sitat fra: google-translate
As it is written on the windshield of this unique model, this very nice car special is the work of a mechanic from Macon, Marcel PIRON, who offered in 1979 a Lombardini diesel engine!
Finally, the map displays only one gray horse tax

Altså ingen racer...
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III