Norsk 2CV-forum

2CV => 2CV-prat => Emne startet av: Otto på fredag 03 aug 2007 @ 18:56:08

Tittel: 71 mod. 2CV6
Skrevet av: Ottofredag 03 aug 2007 @ 18:56:08
Jeg har i dag sett på og prøvekjørt en 2CV6  71 mod som er tilsalgs, Prisen er 10000,-. Det er nytt tak og dekk. Bilen skal være EU-godkjent i år. Det er rustet hull i golvet ved førersetet  (i alle fall der) og synlig rust under frontruta og i bagasjerommet. Skjermer ser OK ut (også innerskjermer). Lite bulker. Lakken er ikke original, (prøvd å lage en burgunder/svart Dolly). Jeg skal få en Citroen-mekaniker til å sjekke ramma og andre viktige deler hvis jeg tenker å gå videre med dette. Hva mener dere? Pris, hvis ramma er OK? Det må en del rustsveising til, fikse litt på interiør, og ny lakk.
Tittel: Re: 71 mod. 2CV6
Skrevet av: PerIlørdag 04 aug 2007 @ 00:20:25
Sitat fra: Otto på fredag 03 aug 2007 @ 18:56:08
Jeg har i dag sett på og prøvekjørt en 2CV6  71 mod som er tilsalgs, Prisen er 10000,-. Det er nytt tak og dekk. Bilen skal være EU-godkjent i år. Det er rustet hull i golvet ved førersetet  (i alle fall der) og synlig rust under frontruta og i bagasjerommet. Skjermer ser OK ut (også innerskjermer). Lite bulker. Lakken er ikke original, (prøvd å lage en burgunder/svart Dolly). Jeg skal få en Citroen-mekaniker til å sjekke ramma og andre viktige deler hvis jeg tenker å gå videre med dette. Hva mener dere? Pris, hvis ramma er OK? Det må en del rustsveising til, fikse litt på interiør, og ny lakk.

Synes dette høres riktig greit ut. Ga 10.000 for noen år siden for en 71-modell som høres ut til å ha vært i dårligere stand en denne ved kjøpstidspunktet, men nå nærmer den seg registrering :)  Forutsetningen er som du skriver at ramma er OK.

-Per

Tittel: Re: 71 mod. 2CV6
Skrevet av: Ottolørdag 04 aug 2007 @ 19:43:00
Hvis bilen er EU-godkjent i år så er vel ramma kontrollert og i orden? Kunne ikke merke noe treghet på styringa på min lille prøvetur. Bremsene virket tunge, men jeg har ikke erfaring med dette, Finns det sveisekurs for oss som vil sveise rustskader selv?

Tittel: Re: 71 mod. 2CV6
Skrevet av: EirikJsøndag 05 aug 2007 @ 01:01:13
En eu-kontroll er INGEN garanti for at ramma er i orden :o Hvis bremsene virker "tunge" fungerer sikkert ikke bakbremsene. En grei måte å kontrollere om bakbremsene virker er å kjenne på bremsene; hvis pedalen har liten vandring og virker "hard" sitter sannsynligvis bakbremsene fast. Pedalen skal "synke" litt ved bruk, det er et tegn på at bakbbremsene virker. Bremse-effekten skal selvsagt være utmerket ;)
Tittel: Re: 71 mod. 2CV6
Skrevet av: Mortensøndag 05 aug 2007 @ 01:27:07
Otto: Hvis du finner sveisekurs så er jeg mer enn interessert i å hive meg på! Dette kan jeg virkelig ha bruk for å kunne etterhvert :/
Tittel: Re: 71 mod. 2CV6
Skrevet av: Ottosøndag 05 aug 2007 @ 09:46:38
Hvis jeg tenker å gå videre med dette og bilen fortsatt er tilsalgs mandag, så får jeg Nor Bil på Lillehammer (tidligere Citroen-forhandler) til å ta en sjekk på ramme, bremser, forstilling. (blir ikke bremser og forstilling kontrolletr på EU-kontroll?)
Innvendig var bilen rød. Noen som vet om dette var originalt i 1971?
Tittel: Re: 71 mod. 2CV6
Skrevet av: citro1cxmandag 06 aug 2007 @ 22:26:55
Sitat fra: Otto på lørdag 04 aug 2007 @ 19:43:00
Finns det sveisekurs for oss som vil sveise rustskader selv?
Les litt teori om sveising f.eks denne Haynes manualenhttp://citroen.podolsk.ru/xm/docum/Haynes_Welding_Manual.pdf (http://citroen.podolsk.ru/xm/docum/Haynes_Welding_Manual.pdf)
kjøp deg et rimelig greit MIG sveiseapparat, maske og noe rent blikk/stål og sett igang. Er dere 2 eller flere amatører blir det sikkert mye arti ut av det også ;) Å sveise er egentlig veldig enkelt, Å bli flink tar lang tid og kommer med erfaringer.

Er forresten veldig enig med Eirik J at EU kontroll IKKE er noe sikkerhet for at din 2 CV frisk i ramma. Er du usikker, hør ALLTID med noe som kjenner bilene. :)

Tittel: Re: 71 mod. 2CV6
Skrevet av: Ottotirsdag 07 aug 2007 @ 20:43:05
Nå ble det ikke 2CV på meg denne gangen. Måtte bestemme meg før jeg hadde fått snakket med mekaniker som sjekket ramma. Det var lite rust i ramma viste det seg så jeg angrer litt. Men jeg leter etter en veteran som jeg skal plukke helt ned. Og ikke kjøre før den er restaurert. Altså er langsiktig prosjekt som jeg kan fikle med.
Tittel: Re: 71 mod. 2CV6
Skrevet av: Mortentirsdag 07 aug 2007 @ 23:48:07
Hvis du leter etter en veteran du skal plukke helt ned behøver du kanskje ikke være så redd for rust i ramma. Det er ganske stor sannsynlighet for at en slik bil vil ha enten rust i gulvet, rust i framre eksospotte/tverrpotte, eller rustne bremserør. Alle disse tre tingene er mye lettere å fikse med bilen helt eller delvis av ramma. Skal du først gjøre restaureringen skikkelig kan du kanskje vurdere å ta rammeskiftet like godt først som sist, for å slippe å gjøre den jobben bare 4-5 år etterpå? Ny ramme koster ikke veldig mye, evt kan du kjøpe galvanisert til 10-11 tusen..
Tittel: Re: 71 mod. 2CV6
Skrevet av: Ottoonsdag 08 aug 2007 @ 08:29:30
Håpet at det skulle gå i orden med kjøpet av en 73-mod i fjor. (1500 kr) Men det blir kanskje ikke noe av. Det er vel noe sånt jeg tenker meg.
Tittel: Re: 71 mod. 2CV6
Skrevet av: citro1cxonsdag 08 aug 2007 @ 12:22:32
vil bare minne dere på at "2cvarve" i Trondheim har en 73 veteran stående. Den er etter min mening et godt utgangspunkt for et veteranprosjekt. Den har god ramme og helt greit karroseri. Det som er veldig positivt med den bilen er alt som eieren har kjøpt til den.

http://2cv.middledot.net/index.php?topic=328.0 (http://2cv.middledot.net/index.php?topic=328.0)