Foringer, trekkøye til fjærpotte

Startet av Dolly3133, mandag 08 okt 2012 @ 12:13:39

« forrige - neste »

Dolly3133

Heisann! Hadde min 2CV til kjøretøykontroll her for litt siden, og fikk mangel; "slakk i staginnfestinger alle fjører". Mekanikeren mente det manglet gummiforinger i trekkøyet, alle fire fester, men dette er en del som jeg ikke finner solgt noe sted! Er det slik at det skal sitte gummiforinger her, eller er det bare selve trekkøyet med festepin som sørger for tett kobling? :-) Har søkt rundt hos norske og utenlandske forhandlere, men denne delen er ikke å oppdrive noe sted...kan det være at mekanikeren har tatt feil? :-)



Otto

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

PerI

Riktig som Otto sier, det skal ikke være noen foring her. Men det bør smøres med fett med jevne mellomrom. Hvis det er noe feil i dette området, er det at pinnen eller øyet har tydelige slitespor som gjør at de kan knekke. Dette er et klassisk eksempel på at det lønner seg å bruke en kontrollør som kjenner 2cv så man slipper å få feil på slike ting.

Hvis han mener mansjett eller foring rundt fjærpotta der trekkstagene går inn så er det noe annet, men det ser ikke ut til å være her problemet ligger..




(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Otto

Kan du ta bilde(r). Da er det enklere å se om det er noe feil.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Jan Ove Rønning

#4
Med tanke på utformingen av den "pinnen" som går gjennom øyet, så vil jeg veldig gjerne se den gummiforingen som overlever spesielt lenge.
Jeg hadde nok bedt verkstedet som tok kontrollen om å bestille 4 slike foringer. Kun på pur f...  :devil:
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

Dolly3133

Tusen takk for svar! :-) Kjempefint! :-) Jeg hadde nok mistanke om at han som utførte kontrollen ikke hadde peiling, men i og med at jeg ikke har særlig mekanisk kunnskap så ville jeg bare spørre...! :-) hehe...kanskje det ja, ringer i morgen og ber de bestille opp 4 slike foringer!! :-) Skal sjekke ut festet der jeg, og er det ikke slitt så er saken i boks...! :-) Takk igjen...kjempefint! :-)

sveinnesje


Takk for nyttig info om trekkøye og eventelle foringer. Har ikke funnet slike foringer i den innholdsrike katalogen til "Der Franzose" Var litt motløs, men husket heldigvis at det er noe som heter 2cv-forum.
Enfoldig spørsmål fra en lekmann; blir det ikke mye slark, da?
2cv-eier Ringerike

brochmann

Hei.
Når de heiser 2cv'n opp blir den hengende med "beina" ned uten motstand. Da kan du om du drar noe fra side til side oppleve at det sier "klakk". Men, - når 2cv'm står på veien så vil tyngden medvirke til at trekkøynene er helt taighte på sine fester. Ergo sum: "din"mekaniker på ditt verksted har ikke nokkompetanse til å avgjøre dette. Fabrikken har lagt mekanikken, ikke mekanikeren.
mvh inge'n
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Poirot

Hvilket verksted var dette...?
Greit at vi sprer rykter om GODE verksteder, men det hadde ikke vært så dumt å advare mot verksteder som gjør grove feil heller!  Som f.eks. når EU-kontrollører påpeker feil som ikke er der, eller etterlyser deler som ikke finnes...
Ellers vil JEG gjerne anbefale Citroen-forhandleren på MYSEN!  Tidligere "Spydeberg Bilcenter", deretter "Mysen Bilcenter" - og hva de heter akkurat nå, aner jeg ikke...  Men folka der KAN 2CV! Verkssjefen har en av Norges antakelig fineste Dolly'er (helt original, lav km. etc.) som av og til er utstilt i salgslokalet, og ihvertfall to av mekanikkerne har selv eid (og skrudd...) 2CV.
Østfold 2CV-klubb HADDE rabattavtale med dette verkstedet, men jeg veit ikke hvordan det ligger an nå...
Men rabatt eller ei, verkstedet ANBEFALES!
Bedre med 2CV enn bare èn!