1955-modell, strøken og restaurert i Vestfold

Startet av PerI, søndag 11 des 2011 @ 14:32:48

« forrige - neste »

brochmann

Hei Forum.
Jeg har noe info om salgsframstøtet.

Selger ville ha 95.000. Det var èn person som bød dette; Eikin S. Jeg bød 75', riktignok dagen etter, men jeg trodde at budrunden var åpen fortsatt. Det var runden ikke, og mitt bud ble forkastet. Så viste det seg at Eikin ikke hadde penger likevel og selger kom til meg. Da sto ikke jeg ved mitt bud, men bød 70'. èn annen bugiver hadde også meldt seg; Harald Wibye som bød 50'. Mitt bud sto til kl.1600 i dag, fredag. Budet ble forkastet og glad er jeg. 70' er alt for mye.

Selger sier de ønsker at bilen skal bli i Norge, men opptrer ikke slik. De fisker klart etter mer penger,og ikke etter å bevare bilen i Norge, noe som kanskje heller ikke er viktig, siden bilen kom fra Frankrike bare for noen år siden.

De prøver igjen utpå våren. Harald og jeg har snakket sammen og vi blir enige om hva vi max ønsker å gi. Vi synes kanskje at 50' kan være passe. Jeg vil i alle fall prøvekjøre bilen FØR jeg kjøper noe.

Jeg er på Face i Sverige og ser at 50-tallere går fra 35' SEK. Dette til orientering.
mvh inge'n
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Otto

SitatHvor mye er den "egentlig" verdt?

Bilen er verdt det "markedet" (kjøperne) er villig til å betale for bilen.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jwh

#32
Takk, Inge - endelig kan vi snakke tall....

Helt enig at alt over 70.000 er "bort i natta".
Hva har Eikin tenkt ?  Skulle han videreselge etter å ha gitt 95.000 ?  Ikke rart han trakk seg.....

Harald Wibye ringte meg for ca 10-12 dager siden og jeg fikk da vite om hans bud på 50.000. Min input var at dette var et godt bud men trolig i laveste laget for å få tilslag. Jeg lovet samtidig å ikke by på bilen - i første omgang....
Jeg har hele tiden hevdet at den som får over 60.000 for en 2CV (uansett årgang) er en dyktig fyr - og bilen skal være "mint". Hvilken kategori svigersønnen tilhører kjenner jeg ikke til, men han har iallefall vært god til å benytte (eller utnytte :)) nettverk for å lære seg nok 2CV til bedre å kunne gjennomføre salget.

Den nevnte bilen jeg bød på i Sverige i 2008 skulle selger ha 40.000Sek for. Når han fikk budet mitt på prisantydning var tilbakemeldingen at han ønsket 10.000 ekstra. Jeg sa nei til dette, da jeg syntes bilen ble for dyr med importkostnadene i tillegg. Bilen ble noen mnd. senere annonsert i Classic Motor, men jeg vet ikke hva den gikk for. Dette var også et dødsbosalg. Jeg har også fått et tilbud om å kjøpe en annen 50-taller på Østlandet for 50.000kr, men denne bilen var ikke "mint".
I Danmark snakkes det også om rundt 50.000Dkr for slike biler, så drømmen om 95000+ er trolig ikke mer enn en drøm. Men mulig selger tror at en 1955-modell 2CV har et veldig stort marked i Norge...., og at han dermed kan "skalte og valte" med tilbydere slik det passer han. Selger kan jo gjøre akkurat DET - om han vil - men når flere tilbyderne ser ut til å slå seg sammen - kan drømmen om stor pris fort bli enda fjernere.....

Sjekk også tilstanden nøye på denne bilen , jeg har fra annet hold informasjon om at laderegulator mangler, og at denne er krevende å få tak i. Mulig at selger ikke engang er klar over dette.....
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

BergRace

Selgers marked siden han eier bilen, ganske enkelt. Alle setter stor pris på att entusiaster i 'kretsen' ønsker å kjøpe bilen. Dog er verden så hård i dag att høystbydende får tilslag, betyr intet hva kjennere etc. mener. Så enkelt er det igjen, trist vil mange si, og enig er jeg med de. Lignende tilfelle er Sahara som ble solgt ut av landet..  Dog skal man vite att virkelige sjeldne biler finnes i Norge, ikke helt relevant men en venn av meg eier en som det kun er 9 av igjen i verden(ikke Citroën), da begynner det å bli vanskelig å prise bilen. Ikke att den blir solgt så vidt jeg vet.

J.
P.J.Berg

osbra

Hei

Det er alltid vanskelig å bestemme seg for hva man vil betale for en bil, og særlig når det finnes veldig få av denne typen her i Norge som tilfelle er med denne 55-modellen. Men det er selvsagt mulig å sjekke prisene i Frankrike, f eks hva denne 60-mod. 2CV'en hos Losson koster (pris ikke oppgitt):

http://www.losson.com/index.php?page=fr-vehiculesDetail&idmodele=47

eller en 2 CV på Leboncoin, f eks denne 58-modellen til 9000€:

http://www.leboncoin.fr/voitures/260927379.htm?ca=12_s

Prisene på Leboncoin har så lenge jeg har fulgt med sjelden vært over 10 000€ (77 000kr), selv for spesielle eksemplarer. Kanskje selger har tatt dette som utgangspunkt?

Den norske 55-modellen er flott, men hvis man er nøye bør man merke seg at bildene viser at setene er uorginale, dørtrekkene er nok også det, gulvet som er tilpasset og sveiset inn er av 2CV4/6-typen og ikke den gamle, tverrkanalen foran under føttene ser ganske hjemmelaget ut, coilen er av nyere type og har fått en annen plassering enn opprinnelig av en eller annen grunn.
Dette er ting som kan ordnes, bl a er det komplette setetrekk å få kjøpt, men bør ikke dette gjenspeiles i prisantydningen?

Men motorrommet ser helt orginalt ut. Artig er det at den har "Sahara-luftfilter" eller  "Afrika-luftfilter". Citroëner som ble eksportert sydover ble utstyrt med et slikt. Så dette er nok en eksportmodell som av en eller annen grunn ble værende i Frankrike.


Hilsen Oscar

DS 1963
2CV 1959 AZL
GS Pallas 1978
XM 2,1 TD 1991
XM 2,1 TD 1999

jwh

#35
Ja, vi er flere som har fulgt med på FRANSKE nettannonser – over flere år – og "bildet mitt" er at fine biler tidligere er frembudt for mellom 5 og 12tusen euro. I tillegg varierer prisene om det er private eller firma (som gjerne gir garantier) som selger. Det vi imidlertid IKKE vet er hvilken pris bilene til slutt blir omsatt for. I TYSKLAND ser de annonserte priser på gamle 2CVer ut til å være høyere enn i produksjonslandet, og interessante ting finnes også der - som en 1952 modell til 9999euro (mobile.de). I ITALIA er det endel tilsalgs, men mindre av de eldste bilene.
Jeg har ingen aning om det europeiske 2CV-markedet preges av å være selgers eller kjøpers marked, selv om jeg antar markedet er "tungt", selv om de beste bilene - og billigste - oftest finner sine kjøpere.

Et søk på leboncoin idag gir følgende "UR 2cv-fangst":
1959 – ca 10 stk, pris 4500-10500 euro
1958 – 4 stk, 4000-9000
1957 – 4 stk, 6750-7800
1956 – 4 stk, 5500-10000
1955 – 1 stk, 7800
1954 – 1 stk, 6500
1951 – 1 stk, 6500

Å finne en median for typisk - "markedspris" - er sikkert ikke så spennende, men dagens annonser gir vel det svar at 50-tallsprisene IKKE har beveget seg særlig opp (eller ned) de siste 5-10 år. Prisbildet har dermed IKKE fulgt den generelle prisstigning - og bilene fremstår idag relativt sett billigere enn tidligere.
Prisnivået på veterankjøretøy i Norge har derimot i mange år ligget UNDER det internasjonale, og jeg er ikke kjent med at dette bildet har endret seg.

Forumet frekventeres av personer som faktisk HAR importert 2CV-relatert. Kunne vært interessant med deres erfaringer rundt temaet.

edit:
tilføyelser
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Otto

Hadde vært kult å hatt en 51-modell, uansett stand. (nesten)(jobber med å bli en restauratør ;D)(ikke hellstrøm)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jwh

#37
Kikket i registeret mitt og ser at det er minst 5 stk norske 2CVer som er eldre enn 55'n.
4 av disse er på skilt....
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Medtner

Sitat fra: jwh på onsdag 25 jan 2012 @ 16:06:04
Kikket i registeret mitt og ser at det er minst 5 stk norske 2CVer som er eldre enn 55'n.
4 av disse er på skilt....

Jeg har fulgt stille med på stormingen rundt dette registeret her i forumet de siste årene, og bare dette i seg selv er jo en grei indikasjon på at det kan brukes til noe og at det ikke nødvendigvis trenger å være en offentlig database for å være hensiktsmessig. Det er jo viktig at man kan referere til konkrete data for å slå tilbake feilaktige opplysninger (enten de eksisterer av uvitenhet eller som salgstriks).  :)

(Hei, forresten Jan Willy - lenge siden sist! :) )

Erik Haugan Aasland,

1984 2cv Special

citro1cx

Sitat fra: Medtner på onsdag 25 jan 2012 @ 17:49:04
Sitat fra: jwh på onsdag 25 jan 2012 @ 16:06:04
Kikket i registeret mitt og ser at det er minst 5 stk norske 2CVer som er eldre enn 55'n.
4 av disse er på skilt....

Det er jo viktig at man kan referere til konkrete data for å slå tilbake feilaktige opplysninger (enten de eksisterer av uvitenhet eller som salgstriks).  :)

veldig enig i det du sier her Erik. JW innsats har nå blitt en ressurs for alle som er historisk intressert i 2cv og som er opptatt av fakta. Stå på Jan W og fortsett med det har holdt på med en stund.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

PerI

Annonsa er nå oppdatert med riktige opplysninger :)
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Poirot

Bedre med 2CV enn bare èn!

PerI

Men er jo nesten skuffet at ingen har påpekt et par faktafeil til (som er nokså irrelevante for andre enn oss 2cv-"nerder"..)  ;D

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

André

mvh André....kjører 2CV i Bergen

PerI

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III