France 3/ Transat/ Beachcomber 1983

Startet av brochmann, torsdag 31 jul 2008 @ 00:26:10

« forrige - neste »

EirikJ

SitatOg håper du kommer deg til Bergen, da kan du se på 74 modellen min om du vil ha et nytt prosjekt

Hepp. Du bor i Tigerstaden men bilen står her i Sol-staden? (Bergen)
Jeg bør ikke anskaffe noen bil, men tar meg gjerne en titt for morro skyld, hvis det ikke er noe bry? Kanskje Jeg, Andre og Inge kan dra på 2CV-spotting ;) ;D
Citroënnlig hilsen Eirik

eilert

Hei Erik!

Absolutt, gleden er på min side!
Ja, er på helt feil kant av dette landet. Men slik kan det gå når kjærligheten til ei jente er større en patriotismen.

André vet hvor (på Kokstad) bilen står, og han bør vite hvor han kan spørre etter nøkkelen vis dere vil se og prøve om det er liv, ikke startet på lenge. Dere har frie tøyler! Skal gi "nøkkel personen" et tips om at dere kanskje tar turen innom vis der blir anledning.
Og har du lite å gjøre mens du er i Bergen må du bare si fra, han som skulle gjøre det for meg for nok aldri tid. Jeg er litt usikker på bilens status og om hva som må til nå, så nå blir det salg eller bilen til Oslo på lager eller salg her, jeg må finne en løsning før vinteren.

Beklager avsporing fra tråden!

-Erlend;
Mob. 91602401
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

Otto

#17
Hei, Inge,

jeg kan bruke seilbåt-bildet som Eilert fant. Usikker på om fargene er riktige. Skal blåfargen være lik tak-fragen? Er det rød eller orange stripe på båten? Jeg kan sende deg noen fargeprøver.



1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

brochmann

Hei gutta!  :)
Tusen takk for alle inspill her, det gleder, og derfor sender jeg jeg tre fete glis til dere  ;D ;D ;D.

Først, Dolly-hikken.
Det var alvorlig, sprukket/ brent utblåsningsventil, bilde vedlagt  :( . Demonterte toppen på høyre sylinder på mandag. Kjørte til Oslo sylinderservice i Ryenkrysset tirsdag morgen, får toppen tilbake mandag som kommer  ;D, glassblåst og rengjort, slipt ventiler og ventilseter.  ;)

Neida, bilen sto på Skotterud. Ljøner hjalp Dolly med noe. Falken taua Dolly til Bekkestua mandag kveld, har egen bilhjelpsforsikring på 2cv'ene. Denne innebærer også fri transport av Dolly til Trondheim, bakpå lastebil  ;D

Årsak til hikken? Enten olje på ventilsetene eller for liten klaring på ventilløfterne. På Dolly var det for liten klaring. Jeg kontrollerte FØR jeg demonterte. Dolly har nå gått omlag 200.000 hvorav vi har kjørt 45.000, uten engang å ha justert ventiler, idiot som jeg er. Ja, ja, -jeg lærer vel. (Håper Roger holder en vernende hånd over Dolly mens hun bor i Trondheim  ;))

Så til Raid Telemark og Bergen, se tråden "ut på tur".

Til Per, Eilert og andre hyggelige 2cv'ister
Angående;
"Skjønner nå at det er lærer man skulle ha vært med så god tid om sommeren til å kjøre 2cv " så kan jeg anbefale å møte opp på lokal skole. Velkommen til lav lønn  :(, utakknemlige foreldre og ungdommer  >:( og forberedelse hver søndag ettermiddag og kveld  :-\. Ellers har jeg det bra  ;D. Å være lærer er et verdivalg, da tenker jeg ikke lønnsmessig.

Hei Otto.
Jeg tror vel at blåfargen er gjennomgående. Jeg tror videre at stripa er rød. Den likner på rødfargen til -86 Dolly. Den hvite fargen er nokså sikkert "Blanc meilje".

Er det noen som vet noe sikkert om farger til France 3/ transat/ Beechcomber? Glad for svar  ;)

Jeg legger ut noe tekst og bilder under tråden "Gassen", har vært og skrudd idag.

inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Ingeborg

Pappa, hvor kommer denne "Gassen" fra, og hvorfor har jeg ikke hørt om den før? Du er en raring...

Takk, for all hjelp der hjemme, det er deilig å endelig ha ferie  :) Men det får bli litt sykkelmekking i stedet for her oppe. Takk for alle varme tanker dere andre. Nå har vet jeg også lært hvor ofte man må sjekke sylindrene...

Må bare også si at jeg klarte å overopphete henne på vei fra Trondheim til Skotterud, at stifta gikk akkurat i det sekund vi skulle fyre henne opp his Ljøner for å passe på at det ikke var kommet rådebank inn i bildet, at hun deretter var tom for bensin og at da de hadde fått fiksa alle småtingene (jeg var på speiderleir like i nærheten) så var da høyre sylinder på bærtur. (Da jeg ringte Falken og prøvde å få dem til å taue til Bekkestua fredag ettermiddag og han spurte hva som var galt så svarte jeg "dårlig kompresjon i  høyre sylinder" hvor han da svarte, "er det motortrøbbel?"  :D Innimellom er det morsomt å kunne litt bil også  :P

Jeg sitter her oppe og venter på at Dolly kommer oppover med Falken. Pappa, kan du passe på at de ringer meg og sier ifra om når de kommer?

I løpet av neste uke blir deretter Bekkestua Veteranbilsørvis og kosesjappe, avdeling Trondheim, Moholt studentby åpnet med brask og bram. Ekstra stor pakke poleringsgarn og vaskesvamper er innkjøpt på Biltema, så nå blir det ordentlig polering på Dolly når hun kommer opp  ::) (Var noen gutter her som trengte kurs i polering virket det som også, artig det der...)
student og borteboer med 2cv6 Dolly 1986 r/h, overtatt v06

brochmann

Hei Ingeborg
(Yndlingsdatter ;)).
"I løpet av neste uke blir deretter Bekkestua Veteranbilsørvis og kosesjappe, avdeling Trondheim, Moholt studentby åpnet med brask og bram. Ekstra stor pakke poleringsgarn og vaskesvamper er innkjøpt på Biltema, så nå blir det ordentlig polering på Dolly når hun kommer opp  ::) (Var noen gutter her som trengte kurs i polering virket det som også, artig det der...)"

Du må påregne noe  ;D ventetid. Jeg må ha med Dolly til Bærum Autoco. Hun har begynt å "spise" bildekk på venstre side, selv etter forstillingsjustering i fjor høst. De må svare for tilstanden. De stenger så tidlig på ettermiddagen.

Jeg ble ferdig med montering av Dollymotor i går kveld. Fylte tanken og reservekanna i dag  :). Drar på Treff Til Tusen med AKE i morgen. Ringer Falk på mandag, så hører vi når a'Dolly ankommer "Nordenfjeldske".

Når det gjelder "Gassen": du fikk Dolly, bror får Gassen 8).
inge'n hæmninger, itj her nei
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

eilert

Hei dere!

Ang. uniformer - ikke matrosdress, men:
Ettersom mitt fokus ble endret for 4 uker siden da vi stolt fikk vår Sander, en velskapte gutt og forhåpentligvis kommende 2CVist (for en nybakt far håpe på da), inntrer noen nye sysselsettinger som å handle baby klær. Og min iver ble stor på Cubus da jeg kom over en perfekt uniform for denne tråden og Inge's "Gassen" (ref. Ingeborg og "mor" alltid er korrekt antrukket til kjøretøyet) Men ettersom Sander vokser ut av drakten lenge før Gassen er på veien med France 3 dekor og Sander strengt tatt blir å vokse opp i en Charleston får det bli med noen bilder her.
Modellen ble utålmodig da han forsto at pappaen hadde det gøy på hans bekostning (bilde 4) og begynte med litt for mange rekvisitter... ;-]

Jeg har det i alle fall moro mellom bleieskiftene, i permisjon/ferie nesten like lenge som en lærer sommer... Og så fikk jeg en anledning til blande inn en baby på dette forumet og stolt å presentere ham for dere, en trang som også bare trenger seg på... hehe!
-E;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

Max Wiggo

Tøft! Til og med seilbåten er jo med!

Det kan se ut som han var rolig når han hadde 2CV å se på (bilde 3), men skriker når denne er fjernet (bilde 4). Jeg ville også skreket hvis noen tok 2CVen min. Så dette lover godt for rekrutteringen.  ;D ;D ;D
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

jwh

Det er på sin plass å gratulere med rekrutten.  Når pjokken en dag er kjøreklar så er vel de fleste 2CV entusiaster enten på gamlehjemmet elle det som værre er.  Vi får håpe at rekrutteringen blir god i klubbene ellers er det ikke de helt store utsiktene for meningsfyll hobby for den oppvoksende generasjon. 

jan willy
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

EirikJ

Hahaha.....man har ikke mere morro enn man lager selv ;D Bra bilder.
Og gratulerer.

JWH: Du har nok rett ang. unge og 2CV i Norge, men i sør-europa syns jeg det virker som det er et ganske ungt miljø, og 2CV er fortsatt til dels en kultbil i ungdomsmiljø der nede. Bare se hvor man ge unge tyskere, frankmenn og italienere det var på Verdenstreffet i fjor! Kanskje det kan bli litt slik i Norge også......
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

#25
Hei, gratulerer!
SitatSander strengt tatt blir å vokse opp i en Charleston

Bare sørg for å sikre han så godt som mulig. 2CV er dessverre ikke den sikreste bilen. ??? (C5 er derimot en av de sikreste) :D

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

eilert


Takker dere!

Vi får håpe kunskapen og engasjementet er godt videreformidlet innen alle som husker bilene våre fra da de var nye har rullet igjen takket for godt, og at det også er noen som stiller på 100 års jubilet med gode eksemplarer av våre kjære 2CVer.

Når det kommer til sikkerheten vil den alltid by på en risiko som ikke gir gode odds, men får ta de forholdsregler som er mulig og kjøre deretter.

-E;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

Ingeborg

Siden generasjonstiden på en 2CVist egentlig er ganske lang (tar vel strengt tatt 18år fra de er født til de får sin egen bil de kan kjøre), vil jeg anbefale rekruttering av folk som allerede er passert minimumsgrensen.

Min kjærste har vært forelsket i bilen min siden han hørte om henne første gang (ikke så, men hørte) og i helgen fikk han prøvekjøre (bare for å føle på henne, liksom...) og det var :D :D :D hele veien. Han er nå stormende forelsket og gleder seg vilt og uhemmet til å se meg skifte støtdempere foran...

:P
student og borteboer med 2cv6 Dolly 1986 r/h, overtatt v06

EirikJ

SitatHan er nå stormende forelsket og gleder seg vilt og uhemmet til å se meg skifte støtdempere foran...

Mange forskjellige fetish'er der ute  :P
Citroënnlig hilsen Eirik

Olav

Nå er støtdemperskifte på 2CV en særdeles enkel affære som du sikkert kan imponere med. I følge opphavet, kan du jo skru ;)
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019