'86 Dollylakkert på Finn.no

Startet av Jacob, torsdag 24 apr 2008 @ 14:58:08

« forrige - neste »

Jacob

'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar"

Alx

Fra annonsen:
SitatTing som ellers er gjort med bilen:
Ramma knakk for en tid tilbake, da ble bilen plukket fra hverandre og ramma forsterket.

Knekt men forsterket ramme? Hvor bra kan det bli? Betyr ikke det egentlig at ramma bør byttes?
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

Jacob

Jeg stusset også over den der...
i utgangspunktet blir det vel ikke godtatt å reparere (les: sveise) ramma, fullstendig rammeskift eneste utvei :P
'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar"

citro1cx

Når jeg leser hvor mye som er lagt ned i tid penger på denne bilen, får jeg på vegne av eieren håpe at det snakk om et rammebytte. Å reparere ei knekt ramme vet vi jo ikke har noe for seg, for det er alltid mer rust enn det vi ser. Rammer på 2cv fra 86 er jo "ferskvare" og bør derfor ikke repareres. Om ramma skulle være lappet på, ville nok ikke jeg satset 30 tusen på bilen, jeg ville kanskje prutet nøyaktig kostnaden med å bytte til ny ramme.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Max Wiggo

har sendt en mail til selgeren hvor jeg spurte hva han mener med 'forsterkning av ramma'... spent på svar...
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

Max Wiggo

Svaret ble som følger:

"Dette ble gjort hos et karosseri verksted. Han la inn forsterkninger i sidene på ramma (kraftigere metallplater), ved fremre dører. Det ble tatt mål av en hel 2cv, slik at han hadde et utgangspunkt. Ramma knakk ikke mens bilen var hel, men begynte å sige og rattet ble tungt, karosseriet ble tatt av og ramma sto igjen på et skoleverksted. Der var det noen ungdommer som hoppa på resten av ramma slik at den knakk, pluss at de stjal bensintanken. (for etpar liter bensin, ny kostet over 2500,-)
Så det ligger mange arbeidtimer bak dette.
Uansett er dette et svakt punkt på 2cv`ene, men nå er min forsterket, samt at alle gulv er nye og forsterkede slik at dette ikke skal skje igjen."
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

PerI

Sitat fra: Max Wiggo Guldberg på fredag 25 apr 2008 @ 12:42:22
Svaret ble som følger:

"Dette ble gjort hos et karosseri verksted. Han la inn forsterkninger i sidene på ramma (kraftigere metallplater), ved fremre dører. Det ble tatt mål av en hel 2cv, slik at han hadde et utgangspunkt. Ramma knakk ikke mens bilen var hel, men begynte å sige og rattet ble tungt, karosseriet ble tatt av og ramma sto igjen på et skoleverksted. Der var det noen ungdommer som hoppa på resten av ramma slik at den knakk, pluss at de stjal bensintanken. (for etpar liter bensin, ny kostet over 2500,-)
Så det ligger mange arbeidtimer bak dette.
Uansett er dette et svakt punkt på 2cv`ene, men nå er min forsterket, samt at alle gulv er nye og forsterkede slik at dette ikke skal skje igjen."

Ville vært skeptisk. Verkstedet kan ha gjort det riktig hvis de også åpnet ramma og fornyet og forsterket rammevangene inni, men det vet kanskje ikke eier noe om. Det som er synd er at det antakelig ville blitt mye rimeligere og bilen ville blitt mer verdt om vedkommende hadde kjøpt ny ramme istedenfor å gjøre som han gjorde.

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

brochmann

Hei.
Dette er jo helt vilt. Han har kostet på denne "like" mye som jeg har brukt på SPOT, og jeg har IKKE rust i ramma.

Jeg er enig med den som sier at prisen bør prutes ned med verdien av et rammeskift. Citroën på Rud skal ha omlag 30.000 for jobben, inkl. ramme.

Synes likevel at dette er et godt kjøp,"alt" er nytt, bortsett fra ramma, som er en smal sak å skifte.
inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

jwh

#8
Gitt at folka har gjort en ordentlig jobb på ramma så synes jeg prisnivået på denne bilen er fornuftig. Dette er et mye bedre kjøp enn en 2CV med original halvrusten ramme (til samme pris), selv om den sveisede ikke er 100% som ny. Helst ville jeg tatt en telefon til de som gjorde sveisejobben. Ville som ny eier ikke "mast" om jobben som er gjort på ramma, for det er vel strengt tatt ikke lovlig med sveis her, og uansett et dårlig salgsargument. Spekulasjonene omkring rammens kvalitet vil kunne dra ned prisen, og/eller forsinke salgsprosessen.

For det mest sannsynlige scenario er at ramma holder i årevis, og dermed at kostnad for rammeskift i praksis urelevant.  Skulle rammen knekke senere og byttet ordnes selv eller via nettverk (noe det er tydelig at "stakkaren" i Haugesund IKKE har) så sitter man etterpå med en god bil. Tenke seg til å betale 2500 for en ny bensintank (i plast), dette viser vel at bilen kunne blitt nesten like bra for VESENTLIG mindre påkostninger. (Hvorfor kjøpte han ikke en donorbil ??  Jeg var i Haugesund ifjor og hentet en hel kjørbar bil for lommerusk). Han hadde fort spart 5-siffrede beløp hvis han hadde meldt seg inn i klubben og søkt bistand/råd den veien - FØR han begynte å bruke store penger.

Til slutt et dårlig tegn at rusten allerede begynner å tyte frem. Hele bilprosjektet må være frustrende for selger, han burde beholdt bilen.

Synes annonsen ellers bærer preg av en ærlig selger som ikke prøver å holde negative ting tilbake.  Slikt er alltid et pluss.  Skulle vært gøy om bilen havnet østpå - så kunne ramme/rammearbeidet beskues.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

brochmann

Hei.
Det er fristende å respondere her, men med klare meldinger fra den andre halvdelen av ekteskapet så "holder det" med tre 2cv'er med skilt (og dertilhørende kostnader( og ei restaurert ramme med motor)  på meg. Jeg er nødvendigvis ikke enig men, ... .
inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.