Hovedmeny

El-drift

Startet av SveinH, fredag 23 aug 2013 @ 16:15:39

« forrige - neste »

SveinH

Nå kan jeg stolt meddele at 2CV'n min er blitt moderne. Fikk utlevert EL-skilter i dag! Ny batteripakke , ny lader og ny BMS, resten er brukte Think-deler.
En kjempestor takk til Øyvind for all støtte og hjelp!
;D
Mvh SveinH

Otto

Spennende! EL-skilter; da er det ikke hybrid med el-drift på bakhjula.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

eilert


Gratulerer!! Så spennende med enda en "2EL" i drift!!
Ser frem til litt informasjon om løsningen og noen bilder!!  :D


-E;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

SveinH

Ikke hybrid nei, bare el-drift på forhjula. Girkasse og drivaksler har jeg ikke rørt, bare montert Thinkens 23 kW motor direkte på akselen i kløtsjhuset. Kløtsjen er fjernet men bruker likevel både 3' og 4' giret.
Batteriet består av 42 100ah Litium-ion celler, plassert i ei kasse der baksetet var. Skal kunne kjøre 8-10 mil før "rekkeviddeangsten" melder seg. (flott nytt ord oppstått i elbil-miljøet).
2 kW lader i motorrommet og BMS fra Elektromotus i batterikassa sammen med hovedreleene. BMS skal sende info via bluetooth til en Galaxy på dashbordet, men det virker ikke foreløbig. Strømkablene la jeg i et alu-rør under bilen.
Motor controller og DC/DC konverter også i motorromme, i tillegg til varmeapparatet fra Thinken. Har jeg nå Norges varmeste 2CV?
Det første bilde viser noe av ledningsklysa etter demontasje fra Thinken.
Bilde av bil med skilt følger, men tro meg; på Drammen trafikkstasjon gikk det veldig greit, egentlig ingen innvendinger.
Mvh SveinH

Otto

#4
Imponerende! Flott at det gikk greit gjennom trafikkstasjonen. Dette burde være løsningen hvis 2CVene får problemer med utslippet.
Men hadde det gått an å lage en hybrid med el-drift på bakhjula?
Hva med det klingende modellnavnet: EL-SAHARA ;D
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

SveinH

Problemet med 4WD hybrid 2CV tror jeg vil være vekten. Da må det bli en ganske puslete batteripakke for bakhjula, for min bil var helt oppunder grensen selv som 2-seter. Men ideen med EL-Sahara er veldig morsom.
Her følger bildebeviset  :)
Mvh SveinH

dingus

Litt av en batteripakke! Jeg så for meg at 2CV-en kjørte på et par, tre AA-batterier...
1984 2CV Special - Ariel (2)
1986 Toyota HiLux - Luxefar
1994 Hymer Bobil - Bosse
2012 Toyota Auris - Traustisen

Arnfinn

Gratulere, vet du hva turtallet er på el-motoren ?
El motorer skal ellers være mulig å køre uten girskift,  fordi dreimomentet skal være høytnok til å starte fra nullhastighet i 4 gir.

Arnfinn

SveinH

Jeg tror max turtall er 5200 rpm. Og du har helt rett i at den kan startes og kjøres helt greit på 4 gir. 0-50 går markert raskere enn med bensinmotoren, spesielt fordi jeg slipper å gire.
Mvh SveinH

Poirot

Sitat fra: SveinH på mandag 26 aug 2013 @ 13:54:43
Ikke hybrid nei, bare el-drift på forhjula. Girkasse og drivaksler har jeg ikke rørt, bare montert Thinkens 23 kW motor direkte på akselen i kløtsjhuset. Kløtsjen er fjernet men bruker likevel både 3' og 4' giret.
Batteriet består av 42 100ah Litium-ion celler, plassert i ei kasse der baksetet var. Skal kunne kjøre 8-10 mil før "rekkeviddeangsten" melder seg. (flott nytt ord oppstått i elbil-miljøet).
2 kW lader i motorrommet og BMS fra Elektromotus i batterikassa sammen med hovedreleene. BMS skal sende info via bluetooth til en Galaxy på dashbordet, men det virker ikke foreløbig. Strømkablene la jeg i et alu-rør under bilen.
Motor controller og DC/DC konverter også i motorromme, i tillegg til varmeapparatet fra Thinken. Har jeg nå Norges varmeste 2CV?
Det første bilde viser noe av ledningsklysa etter demontasje fra Thinken.
Bilde av bil med skilt følger, men tro meg; på Drammen trafikkstasjon gikk det veldig greit, egentlig ingen innvendinger.

Artig med nok en NORSK EL-2CV!  GRATULERER!
Men jeg lurte; hva er egentlig krava/retningslinjene for å få en 2CV (eller en hvilken som helst annen bensin/diesel-bil) godkjent ombygd til EL-bil?  Og hva er ev. krava for å få den godkjent ombygd til HYBRID?  "El-Sahara" er en virkelig fristende idè... ;D
For øvrig, jeg ser at du har fått den godkjent med en 23KW-motor.  Det er jo en god del kraftigere enn 2CV'ns standardmotor.  Ingen spørsmål om verken bremser eller kjøreegenskaper?
Og til slutt, til dere som har "lest dere opp" på dette her; Er det lov å montere et aggregat i en EL-bil...?  For å kunne lade batteriene "om bord" så og si?
Bedre med 2CV enn bare èn!

PerI

#10
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III