Hvordan bruker DU 2CV-en?

Startet av dingus, mandag 30 apr 2012 @ 19:02:25

« forrige - neste »

dingus

Etter å ha lest noen debatter med forskjellige syn på 2CV-en som alt fra bruksbil til søndagsbil lurer jeg på hvordan dere her inne bruker deres bil(er)?

Selv kjøpte jeg Ariel for å kjøre på fine sommerdager og det har ho klart med glans i to år. Men etter at bruksbilen min forsvant til de evige jaktmarker forrige måned har 2CV-en fikk status som hverdagsbil, uansett turlengde og kjørevær. Bortsett fra et tak som ikke er potte tett ser ho ut til å klare det med glans også :)

Planen er vel å gå til anskaffelse av en ny bil når de første snøfnuggene nærmer seg, slik at ho kan få hvile seg litt i vinter, men fram til da blir 2CV okke som :)
1984 2CV Special - Ariel (2)
1986 Toyota HiLux - Luxefar
1994 Hymer Bobil - Bosse
2012 Toyota Auris - Traustisen

André

Jeg har brukt 2CV-en som bruksbil i sommerhalvåret de siste 6 årene...men nå har jeg nylig fått firmabil, så da blir det naturligvis mindre 2CV kjøring dessverre
mvh André....kjører 2CV i Bergen

pastorn

Fra jeg fikk bilen på veien for tre år siden, har den vært min hverdagsbil fra tidlig vår til den første snøen faller. Det første året brukte jeg den også til og fra jobb om vinteren. Så ble jeg pensjonist, og synes det er greit å spare den for saltsuppa. Været spiller ingen rolle, selv om det naturligvis er finest med solskinn og taket rullet av. De lengste turene går stort sett fra Skien til Oslo eller Arendal, men i sommer skal jeg altså kjøre Norge på langs fra Berlevåg til Skien. Bilen har vært veldig driftsikker, med bare ett stopp som skyltes at en kontakt til dynamoen var løsnet. Det er ingen bussforbindelse fra oss til Skien, så kona bruker helårsbilen, noe jeg slett ikke er lei meg for. 2CV ble jo laget som en vanlig bruksbil, så hvorfor ikke bruke den som nettopp det!? ;D

Jan Arnth

Olav

Tutten har hatt et deilig liv som kosebil i finvær i sommerhalvåret hos oss siden vi fikk den i 2008. Men den blir dagligbil i sommer i påvente av ny C4 Aircross i august.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Jan Ove Rønning

#4
Min Dolly har fungert som hverdagsbil i sommerhalvåret siden den ble skrudd sammen igjen sommeren 2009.
Det har blitt ganske mange kilometer siden da (omtrent 12.000 i året), og de helt store problemene har uteblitt. Men jeg merker at den skal få en solid gjennomgang igjen før neste verdenstreff. Det er vel også vel fortjent. :)
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

Thomas


"Smykket", har gått som dagligbil i sommerhalvåret siden 2002, men i år blir det bare koseturer.
Blomster bak til daglig og badeender når vi setter på anderumpa for å dra på langtur.
Brukes også som en aktiv rekvisitt til 2cv-Quizz, "Ballongquizzen" var vel den mest omfattende.... 8)

Mvh
Thomas ???
Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

citro1cx

Rekreasjon. Hyggelig sammenkomst med familie og venner. Ferieturer (treff), 17. mai og andre høytydelige sammenkomster. Utstillinger og andre bilrelaterte treffpunkter, forlystelesturer med folk som er nysgjerrig på bilen, gjerne med ekstra pådrag i svingene. Mekking av bilen gir dessuten en privat stund og sjelefred. Brukte 2cv som helårsbil på 90 tallet, men nå bare på snø og isfri asfalt. kjører vanligvis godt under 100 mil i året, men fjor ble det 500  ;D
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Poirot

"Gamle Grå" (Norges eldste registrerte 2CV!!!) opplevde en brå overgang fra museumsgjenstand på Motormuseet på Strømmen da JEG blei dens nye eier... Men så var jo museumsoppholdet kun et lite avbrekk, for den hadde vaert helt normal bruksbil i alle år tidligere!  I mitt eie er bilen brukt både som bruksbil i sommerhalvåret (samt LITT snøkjøring...;-)), som off-road-ekspedisjonsbil på Island, og selvsagt til diverse treff i inn- og utland.  NÅ skal den plukkes fra hverandre, "gås over", og gjenoppstå som mye mer lik det den opprinnelig blei skapt som, i 1953.  Men den skal fortsatt BRUKES!!! Det er da det alle 2CV'er er laga for...? Og det er jo det som er mest MORRO også!
Bedre med 2CV enn bare èn!

ole bjørn

Vi bruker 2cv en til helgeturer og hyggelige samvær på treff og turer. Kooser oss masse.
Den beste måten å få et arbeid til å virke vanskelig på, er å utsette det. Sitat Winston Churchill

citro1cx

For litt over 15 år siden hentet jeg min eldste sønn hjem fra fødeavdelingen i 2CV. I dag ble han hentet i 2cv etter konfirmasjonssermonien. ;D Jeg kan trygt si at 2cvn er blitt en del av familien ;D ;D ;D
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

brochmann

Hei Forum.

Jeg bruker 2cv'n ofte og mye. Jeg sykler til og fra jobb, men ... jeg har kjørt omlag 45.000km siden vår 2008 da bilen var på veien etter nesten 20 år i "vente-/ reparasjonsmodus", med skilt. Om det regner eller snør (ja, jeg bruker bilen til jakta er slutt i desember), om jeg skal på helgetur til Franzose eller ei, så står 2cv'n for transporten. Nesten alltid gledefulle kilometre.
Takk til deg som alltid hilser når vi sees på veien.
mvh inge'n
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.