Hovedmeny

Antirustbehandling

Startet av pastorn, tirsdag 27 okt 2009 @ 20:17:34

« forrige - neste »

pastorn

Er det noen der ute som har behandlet sin 2CV med Tuff-Kote Dinol ???
I forbindelse med rammeskift i vår la jeg på to strøk Arcanol der jeg kom til, men dette er naturligvis ikke nok, ikke minst fordi jeg skal bruke bilen i vinter. Har tilbud om behandling etter ovennevnte system (kr.3.700,-), men det er også to andre muligheter i nærområdet: oljebehandling med varm olje eller Tectyl. På nettet snakkes det om "Funderud" (firma i Oslo??) som et sted for antirustbehandling. Kan noen si meg hva denne Funderud driver med ::) Må innrømme at jeg er i villrede om hvilken metode jeg skal velge, men nå er det snart vinter så noe må skje fort. Gode råd er velkommen ;D

Mvh Jan Arnth

Otto

#1
Jeg snakket med et understellsbehandlingsverksted om de nye kanalene og andre nye deler som jeg monterer. Nå er det ikke nødvendig før bilene er ferdig (varmforsinket fra leverandør), men han ville ikke anbefale oljebehandling da oljen blander seg med vann? 8)

Men oljebehandling høres jo veldg bra ut, da!
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

KnutG

Hei, du kan lese litt om Funderus her:

http://www.antirust.no/

Her driver de også med oljebehandling utenfor Horten

http://www.vestfoldantirust.no/


Hilsen Knut







1976 2cv club

Poirot

Jeg har ingen erfaring med Tuff-Cote, men kan absolutt anbefale oljebehandling på en 2CV.  Det er igrunn bare å se på Norges mest berømte og avbilda bil, "Rosinante", så ser en hvor effektiv oljebehandling kan være!  Den bilen er fra midt på 80-tallet, har vært kjørt diverse vintre da den var ung, men har fortsatt original-ramma - OG DEN ER RUSTFRI!
Forøvrig veit jeg av erfaring at Funnerud og Sønn KAN 2CV og gjør en glimrende jobb .
Men de holder altså til i Eidsberg i Østfold ;-)
Bedre med 2CV enn bare èn!

pastorn

Takk for tips! Har vært i kontakt med Vestfold Antirust. De har link til Funderud på sin hjemmeside, så jeg antar de har noe med hverandre å gjøre.De opplyser å ha behandlet mange 2CVer. Betryggende. Dessuten synes jeg de var prisgunstige. Kommer til å bruke dem :)

Otto

#5
Jeg ville også prøvd oljebehandling. Jeg restaurerer en 82-modell som er servet og Tectylbehandlet hvert år, men er godt opprustet i kanaler og dørk. Verst er det i området ved baksetet. Bilen har gått i Oslo også om vinteren og var utstyrt med piggdekk (tatt ut pigger).
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

André

Huff....salt er fæle greier... :'(

Jeg fikk min behandlet av Tectyl verksted....sandblåste og zinket overflaterust...og så full Tectyl behandling.

Det har gått veldig bra....men så ser jo ikke blien verken vinter eller salt...
mvh André....kjører 2CV i Bergen

pastorn

Har fått time til oljebehandling den 11.nov. Mannen på tlf. var veldig hyggelig og fortalte at de hadde behandlet flere 2CVer med godt resultat. Pris: kr.1290 inkl.moms. Det kan da ikke være noen upris?! Som tidligere nevnt skal jeg bruke bilen til og fra jobb i vinter, ca.5km t/r. Har ikke planlagt noen langturer. Den skal stå ute, under presenning. Det er svært lite salting i nærområdene, og jeg skal forsøke å holde den så ren som mulig samt vokse jevnlig. Forsettene er det ingen ting i veien med ::). Kommer til å følge med argusøyne enhver rustflekk som dukker opp.>:(. Er mest spent på hvordan taket, som er nytt i sommer vil klare kulda. Sprekker det lett, mon tro??
             Har vært hos Stein H. og fått skiftet tennstift. Merker ganske stor bedring på futten i motoren, spesielt i motbakker.

Jan Arnth

2EL (Klara)

Sitat fra: pastorn på lørdag 31 okt 2009 @ 18:01:07
Er mest spent på hvordan taket, som er nytt i sommer vil klare kulda. Sprekker det lett, mon tro??
             
Jan Arnth


Tror ikke det skal være noe problem. Jeg kjørte en vinter med 2cv og da puttet jeg inn en vifte på varmluft røret og spente fast isopor platter i taket. Det ble en liten anntydning til varme faktisk.
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

Otto

Kaffe på venterommet hos Funderud! ;D Sørvis.

Vinter og 2CV: Kjøp varmedress, votter og lue. ;D (300,- for varmedress på Europris)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

brochmann

Hei Pastorn
Jeg bruker oljebehandling hos Funderud. I år var prisen 1200 inkl. kaffe og småprat med fruen mens bilen ble gjort klar. Skiftet ramme på min Dolly i  -01. Jeg har fulgt opp oljebehansling, null rust, - så langt, selv om bilen går i Trondheim.
mvh inge'n
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

pastorn

Vifte montert i varmerøret var en ny idè for meg. Hvor får man tak i vifte som passer, og hvordan monteres den? Forøvrig,  med isopor liggeunderlag i taket, saueskinnsfell i setet, varmedress, skinnlue, votter og varmt fottøy skulle jeg kunne overleve 10 min. kjøring til og fra jobb selv i -10 gr. Er det ikke noen som kjører hundespann i Alaska i dagevis i -40-50 gr. og som overlever? Har lurt litt på om jeg skulle gjennomføre følgende prosjekt i løpet av vinteren: Kjøre en fast strekning på 10 km. og finne ut følgende: Hvor mange grader går temperaturen opp i bilen ved utetemperatur -1, -3, -5 osv. Så kan jeg etter hvert lese av statistikken hvor kraftig emballert jeg må være for å holde varmen. ;D

Mvh for anledningen,
EmbaLarssen

citro1cx

mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

pastorn

Hei Roger
Takk for tipset. ECAS har den ikke på lager p.t., men de får den vel inn igjen.

Otto

Fritt gjengitt etter husken en historie i Attraction om en kjøretur fra Elverum til Hamar i en AK i mange (misnt 20) kuldegrader, skrevet av en kjent motorjournalist og 2CVist. Framme på Hamar var temperaturen INNE i bilen minus 6 grader, noe som han mente var fullt akseptabelt. ;D
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil