Hovedmeny

1 + 1 =1

Startet av EirikJ, torsdag 15 nov 2007 @ 01:03:16

« forrige - neste »

EirikJ

For noen uker siden, da jeg etter ufattelig mange timer fikk en CX på veien etter å ha reddet den fra skroten, sa jeg at NÅ var det f** meg nok. Ikke flere vrak skulle vekkes fra de døde av meg! Ikke på laaang tid i allefall. Det holdt i to uker...til i dag :-\

Jeg har for lenge siden avskrevet en 2CV jeg har hatt stående. Bilen har et hus som er fullstendig opprustet. Kanalene er fraværende og "boksen" under baksetet er kjeks. Bilen er ellers generelt sliten. Motor har kraftig ulyd og bremsene virker ikke. Det rare er at ramma er, ikke bra, men brukbar...til nød ;)

Så har det seg slik at den godeste Gordini her på forumet har en kollisjons-skadd delebil han har ribbet til skinnet. Bilder av den finnes vel her på forumet et sted. Den skulle nå kastes. Kastes skulle også min.

MEN, da jeg dro for å hente min 2CV for å kjøre den på skroten, ble jeg stående å se på den.... Det var da synd å kaste den? Hadde liksom ikke lyst. Tenk om jeg vil bygge om en 2CV en gang? Må jo betale 10.000,- for et vrak snart! Og en fin bil vil man jo ikke "ødelegge" med syke ideer? Og huset på Gordini's vrak...det var jo nesten rustfritt. Bare skadd torpedovegg og rust fremst i gulvet. Kanaler var "rustfrie"! Kan jo ikke kaste sånt??
Og når det gjelder den ulyden i motoren, så har jeg jo en "krute go" motor i garasjen. Den har stått der i 8 år, så greit om den kom til nytte nå snart.

En tvilsom plan begynte å ta form. Hvis jeg tar huset fra Gordinis vrak, og setter på min? Så setter jeg huset fra min på ramma til Gordinis bil og så kjører jeg den på skroten? Hmm... Da er det dårligste fra begge skrotet. "En bil mindre" som opptar plass. Men det er ikke forsvarlig å bruke penger på dette, så prosjektet går ut på å klare det uten å kjøpe nye deler! Målet er å få en kjørbar bil som er mulig å registrere. Den kan bli et leketøy til lokalt bruk så lenge ramma holder ;)

Og ja, så var det tidsaspektet. Bilen MÅ være ferdig før 21 desember. Jeg har solgt huset og skal flytte over jul......
Det kan godt hende det ender med masse bortkastet arbeid for så å kjøre allt på skroten. Men men, det er jo morro å skru 2CV :P
Citroënnlig hilsen Eirik

jwh

#1
Det er vel snakk om den røde som Gordini kjøpte.  Mener at noen sa den gang at synd å kaste et slikt fint hus. Det er flott for ettertiden at slike biler reddes.  Antall brukbare 2CVer blir mindre med årene, og antallet som ruster bort er sikkert større en antallet som restaureres.

Slitne men brukbare rammer sveises og forsterkes rundt forbi, ikke alle bytter ramme.  Er rammeknekk et faktum så er det selvsagt kun ny ramme som gjelder, men mange biler har "dårlige" men intakte rammer - og da er det mulig å redde ramma for den som restaurerer på et trangt budsjett og er sveisekyndig.  "Tight budget" = god 2CV ånd, ,så dette kan bli bra.

Noen bilder underveis av denne jobben blir aldri feil på forumet.  Er det flytting innen landsdelen ?

jan willy
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

citro1cx

stå på Eirik, go for it.. ;D Hadde selv en lignende opplevelse i forrige uke. Jeg hadde så forferdelig lyst på en 2cv som stod tilsalgs i Nord trøndelag. Avtalte med eieren å kjøpe omtrent 1/2 bilen (dette fordi jeg ikke har plass til enda en hel 2cv og tenkte at 1+1 kunne bli en litt bedre en). Dro så for å fylle opp XMen med deler, men ble kontaktet av selger 10 min før jeg fram om at bilen var nå solgt i sin helhet >:( ble først forbanna, men etter å tenkt litt var det liksom like greit, jeg klarer meg godt uten de delene ::) så kan det henne at akkurat denne bilen blir restaurert i stede for ende opp som deler.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

EirikJ

#3
Sitat fra: Roger H på torsdag 15 nov 2007 @ 18:31:23Dro så for å fylle opp XMen med deler, men ble kontaktet av selger 10 min før jeg fram om at bilen var nå solgt i sin helhet
Jøss....ja det må ha vært irriterende :-\

I allefall. Mitt "prosjekt for mye fritid" går fremover. I forigårs demonterte jeg min delebil. I går sveiset jeg litt rustskader på ramma(Hysj hysj ;)) og sprøytet ALLT inn i owatrol, og i dag strippet jeg det gamle huset for allt. Siden det nye huset er totalt strippet.

Kan vel by på litt bilder også....bilder er jo bra, eller skal jeg bare droppe det?  ;D

Utgangspunktet. 1 stk ikke kjørbar, ikke komplett 2CV med fullstendig opprustet "hus":








Så har vi donor-bilen. Dette huset skal over på understellet fra min bil. Dette huset er tilnærmet rustfritt, men har en skadet torpedovegg etter kollisjon:


Litt sveising må til. Fort gjort ;)


Og det er jo god trening. Gjør det selvsagt på en ordentlig måte :)


Så langt er jeg kommet nå. Huset som skal kastes er ribbet. Huset som skal brukes er kommet i hus ved siden av chassiet. Nå venter jeg på at owatrolen skal tørke, så jeg kan smøre på noe stuff over det igjen. Så på søndag blir vel huset løftet på, etter litt sleggeretting av torpedovegg ::)


To be continued.....
Citroënnlig hilsen Eirik

jwh

#4
Min mening om bildedok. er udelt positivt, det er nesten alltid tips å plukke opp, siden ingen restaurering er helt lik. 

Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Alx

Sitat fra: EirikJ på fredag 16 nov 2007 @ 16:58:33
Kan vel by på litt bilder også....bilder er jo bra, eller skal jeg bare droppe det?  ;D

To be continued.....

Bilder er alltid bra! Både som inspirasjonsskilde og fordi man alltid kan lære noe nytt.
Gleder meg til fortsettelsen.
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

EirikJ

Fikk ikke løftet på huset i dag :-\ Owareol tørker sent i kuldegrader. Men har smurt inn øverdelen av ramma med Arcanol i dag. Og begynt montering av instrumenter, ledningsnett osv på det nye huset i dag. Burde sveiset nye plater nede på torpedoveggen, men besluttet å prøve å montere slik som det er. Har hasteverk nå, og innsveising av ny torpedovegg betyr minst en uke til i arb.tid.(Renskjæring, tilpassing, sveising og overflatebehandling)

Kan heller løfte av karossen til sommeren og rep.torpedoveggen da. Demontere huset er jo gjort på noen timer.

Tenker å handle inn litt lakk i morgen. Og låne en billig lakksprøyte. Lakker utenfor garasjen en mørk kveld nå til uken ;D
Ja, jeg vet. Jeg sprenger budsjettgrensen på 0 kr. Men det skjedde allerede da jeg handlet en ny boks med Owatrol....
Citroënnlig hilsen Eirik

EirikJ

Fikk ikke løftet på huset i dag heller ::)  Klarte ikke la være å reparere torpedoveggen, så det ble til at jeg kappet bort kjeksen, tilpasset nye plater og sveiset inn en ny "trekantboks" nede på torpedoveggen. Ettermiddagen gikk med til dèt, og første strøk med maling. Nå går det noen dager med maling og tørking før huset kan løftes på.

Tror jeg skifter motor i morgen mens malingen tørker :D
Citroënnlig hilsen Eirik

EirikJ

Nå har det vært litt fremgang! Huset er kommet på, og motoren er satt sammen. Ventiler justert, nye stifter og ny olje. I gårkveld var det oppstart av motor. Uten varmepotter eller annet eksosanlegg. Skal si den lille tassen av en motor kan lage gromlyd ;D

Om motoren ble bra vet jeg ikke før jeg får kjørt med bilen, men så langt virket det lovende. Den maler som en katt på tomgang. En katt med megafon....

Har lånt en bensintank av Gordini i dag, så hvis jeg får bort snøen forran garasjen blir det prøvetur i kveld 8)
Citroënnlig hilsen Eirik

EirikJ

Enda ikke vært noen prøvetur. Prosjektet gikk så fort at det måtte utvides litt for å ha noe å gjøre ;D
Men er inne i siste(?) fase av prosjektet nå. Man kan si det er svart arbeid 8)

Citroënnlig hilsen Eirik

EirikJ

Nå begynner det å nærme seg en slags slutt. Tror jeg. Morro har det definitift vært :D
Nåja, ikke ferdig enda. Gjenstår å finne ut av hvorfor ingenting elektrisk virker på instrumentbordet.(Det gjorde ikke det da jeg startet heller). Dessuten må hovedlykter og blinklykter forran tilpasses/monteres. Støtfangere og felger må gjøres noe med. Noen andre dekk skal på og jeg må finne et tak. Greit med et tak....

Har noen deler til overs. Den originale grillen f.eks fikk jeg ikke bruk for..... 8)

Citroënnlig hilsen Eirik

EirikJ

Da var jomfruturen tatt!
Uten tak, skjermer og lykter i stupmørke i gata der jeg bor. Full guffe i 2-gir uten luftfilter og eksosanlegg så snøføyka stod rundt øra på meg 8)
Det var jævla morro gitt! Enkel glede for et enkelt sinn :D

Og joda, den "dødsdømte" motoren snurra som hamsterhjulet til en ADHD-hamster der fremme, så den er definitivt friskmeldt!
Citroënnlig hilsen Eirik

jwh

#12
Grattis.  Må gi en god følelse å ha reddet en 2CV fra de evige jaktmarker. 
Har du benyttet 2-komp og lakksprøyte på garasjelakken eller er det sprayboks som gjelder ?

jw
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

EirikJ

Joda, nå kan jeg jo ikke fatte at bilen stod på hengeren klar for skroten ::)
Men dette hadde jo aldri skjedd uten donorhuset fra Gordini. Bøyer meg i støvet for det ;)

Jeg dro for å kjøpe lakk til lakksprøyte, men kom hjem med spraybokser.... Han jeg snakket med mente det ble enklere og ikke dyrere med bokser. Etter litt diskusjon ga jeg etter og bokser ble det. Jeg slapp å tulle med rengjøring av sprøyte, montering av vannutskiller på kompressor og slike ting. Har kontakter i bransjen så boksene fikk jeg b-b-billig, men det gikk med flere enn beregnet. 10 stk faktisk.

Neste prosjekt blir det lakksprøyte som gjelder, men da skal jeg prøve å legge det til en varmere årstid!
Citroënnlig hilsen Eirik

The Stig

Det er godt å se at huset er kommet til nytte. Den panser piken var det stil over ,mye mer veldreid enn Michelin mannen jeg har liggende ;D
Nå er det vel på tide med en vinter tur med 2cvn, Lofast er åpen og enda har vel ingen 2cv passert..
85 2cv Special, 72 Renault 4 , 74 Hanomag Henschel F20, 01 Berlingo, 05 Xsara Picasso hdi