Knekt "bolt" til eksosmanifold

Startet av MartinSa, fredag 13 mai 2022 @ 18:54:26

« forrige - neste »

MartinSa

Hei,
Skrudde av eksos/innsugs manifoilen tidligere i år for å prøve å tette lekkasje.
En av 4 av "boltene" til eksosen brakk av ca 1cm over topplokket.

Har fått tak i 4 nye "bolter" til eksosen, samt nye til innsuget også (for å være på den sikre siden). Samt nye pakninger selvfølgelig.

Så til spørsmålet bør jeg bytte de tre som ikke knakk på topplokket?
Har dynka alle fire jevnlig med penetreringsolje, men er litt redd for å begynne å bryte med de.

For den som knakk tenkte jeg å bruke sveiseklemmer for å få godt tak, samtidig som fingrene krysses for at det ikke knekket nærmere topplokket igjen?

Om jeg bryter meg på de tre andre, vil to muttere for å låse de sammen for så å forsiktig skru det løst være en god løsning? Lokalisere mutterene så nærme topplokket som mulig?

Hva er forresten den norske ordet for studs? Pinnebolt?

Belgau

Det er vel slik at mutre (M7) her skal være av en kobberbelagt type. For at ikke de skal ruste fast. Ville nok ikke brydd meg med å skifte ut pinnebolter som ikke har røket. Min preferanse for å overtale motstridige bolter i skille lag med grunnmaterialet innebærer helst et element av oppvarming. Induksjonsvarmer er mitt foretrukne våpen.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

MartinSa

Sitat fra: Belgau på lørdag 21 mai 2022 @ 21:02:37
Det er vel slik at mutre (M7) her skal være av en kobberbelagt type. For at ikke de skal ruste fast. Ville nok ikke brydd meg med å skifte ut pinnebolter som ikke har røket. Min preferanse for å overtale motstridige bolter i skille lag med grunnmaterialet innebærer helst et element av oppvarming. Induksjonsvarmer er mitt foretrukne våpen.
Så kun oppvarming av selve bolten?
Ikke oppvarming av hele toppen (blåselampe)?

Belgau

Varme er jo først og fremst rettet mot mutter før man brekker bolten. Men varme etter at mutter og øvre del av skrue har avgått ved døden ville jeg nok rette mot set som er igjen av skruen. Den blir i det minste litt mykere etter gløding og lettere å bore ut.....Du må nok vende deg til tanken om at det er til slutt utboring og Time Sert gjenger som blir das endgültige Lösung.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

Vidar B

Andre muligheter:

Alternativ 1. Bruk skrueuttrekker, også kalt grisepikk. Bor et lite hull midt i bolten, sett inn uttrekkeren, og drei mot urviseren. Bruk evt drill etc i revers.

Alternativ 2. Bor ut bolten ved presisjonsboring, så gjengene i toppen ikke skades. Pirk deretter ut restene av bolt-gjengene med nebbtang/nål el.

Alternativ 3. Bor ut bolten og lag nye gjenger med m8/1.25 gjengetapp. Kjøp m8-m7 adaptorbolt fra Franzose, artno 31219.

jonaf

Bygg opp enden av bolten med sveis (MIG eller TIG er enklest). Bank på enden av sveisen slik at rusten kan løsne.  Sett en sveisetang på delen som er sveiset på og vri forsiktig fram og tilbake. Hvis sveisen ryker, prøv på nytt.