Hovedmeny

1958 AZ på låven

Startet av EirikJ, lørdag 23 sep 2017 @ 22:16:01

« forrige - neste »

EirikJ

#15
Skulle gjerne kjørt på  ;)
Men siden jeg ikke bor der bilen står, får det vente til boforhold sier ja.
However....! Jeg er for tiden nordpå og etter å ha plukket litt på bilen å forsøkt og starte den, klarte jeg ikke la være å plukke litt mer på den. Jeg vet nå at en AZAM sannsynligvis har vært donorbil for endel deler, bla.skjermer foran, støtfanger bak og trolig også motor?, da den er merket AZM. Med på lasset fikk jeg også to forseter som jeg tror tilhører enten AMI6 eller AZAM. De er grålakkerte og har ryggjustering. Girkassen er en 2CV kasse av den nye typen med girspaken i lokket. Den har trommelbrems og ikke huller for bremsekalipere. Kanskje den også fra samme donor. De originale pedalene er skiftet til fordel for hengende pedaler. Drivakslinger og hjulnav er byttet til den moderne typen. Så en konvertering til 602 er jo halvveis gjort allerede tidlig på 70-tallet. (Da bilen sist var på veien)
Dette passer meg perfekt, da en 602'er kommer til å bli maskinisten i fremtiden. Jeg har mange stående på hylla ;)

Så i dag klødde det så mye at jeg rev ut motoren som stod i. Unnskyldte tidsforbruket med at det jo ville være praktisk at bilen kan flyttes for egen maskin! Noe det jo er?



Nå hadde jeg ikke tenkt å reparere denne motoren, da jeg har en annen 18hk på hylle, klar til bruk. Har vel lagret den i 15 år. Det stemmer som det sises, "alt får man bruk for en vakker dag"!
Nå har jo ikke motoren fra hylla vært i bruk på 15 år, men jeg hadde av toppene og slipte ventiler den gangen, og fikk start på den. Kjørte rundt med denne motoren i noen uker etterpå før jeg parkerte bilen den stod i for godt.
Demontert motor til venstre, motor fra hylla til høyre.



Det som skulle bli et kjapt motorbytte tok jo en litt uventet vending. Som vanlig  ::)
Det viste seg at koblingen på motoren jeg tok ut, og motoren jeg skulle sette inn, ikke var like. Forskjellen lå i trykkplaten og den var tilpasset utløserlageret. Dessverre hadde ikke jeg utløserlageret til motoren som skulle inn. Så jeg demonterte koblingen fra motoren jeg tok ut og tenkte bruke den. Nå viste det seg at den koblingen var et hjemmesnekret makkverk der noen en gang har byttet clutchplaten, og tydeligvis fått feil clutchplate fra en nyere bil. Den var kuttet opp, slipt og modifisert og sveiset sammen igjen for å få den til å passe. Løsningsorientert utført, men ikke slik jeg liker å gjøre ting, jeg ville ikke sette den inn igjen. Da bruker jeg bare clutcplaten fra hyllemotoren! Neida, den var revnet rundt hele navet! 18 hk ble visst for mye for den platen der.


(Jeg KJØRTE med denne!)

Så begge koblings-settene var boss. Hentet et sett fra en av 12hk motorene jeg har stående, men oppdaget at den koblingen har helt andre splines, og ikke kunne brukes på den nyere girkassen som står i bilen. Jadda, hva gjør man da? Kom plutselig på at jeg hadde fått en Trafficlutch av Sambalbij her på forumet!! Jeg rotet i hyllene og fant den. Ikke visste han om den var komplett, og ikke hadde jeg tatt i en slik før, så det var jo ganske gøy å studere delene i Trafficlutchen, og fra alle motorene og girkassene. Fant ut at den var komplett utifra hvordan jeg tror den teknisk er oppbygd og bør fungere. Den passet også på både 18 hk motoren OG den nyere girkassen! Jeg rengjorde delene og monterte de på henholdsvis gir og motor og løftet motoren i bilen. Passet som hånd i hanske! Så nå har jeg montert en Trafficlutch(forhåpentligvis komplett) i bilen, og håper motoren vil starte i morgen.





ANER ikke om dette vil fungere. Fortsettelse følger.
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

Hei Eirik!
Veldig moro å lese om dette. Rammeskift på «den gule» var til stor inspirasjon.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Takk for det Otto  :)  Det morsomste på forumer syns jeg, er tråder om andres prosjekter. Særlig med bilder.

Jeg får vel følge opp siste innlegget mitt. Dagen etterpå fikk jeg koblet opp motoren og prøvde å få start på motor nummer to.
Siden jeg selv hadde fikset denne motoren for 15 år siden, forventet jeg at den skulle starte rett opp. Ikke. Manglet gnist. I motsetning til den forrige motoren ble ikke pluggene tilgriset med olje i denne motoren, så pluggene var ikke problemet. Sjekket stifer og tenning, ingen gnist. Hentet en annen coil, fortsatt ingen gnist. Kjente jeg ble litt lei dette med 2CV'er og gnist. At et så enkelt system kan gi så mye problemer er fantastisk. Tenning går jo igjen over alt på nett. Originalcoiler, brune coiler, tørre coiler, Harley-coiler og vet ikke hva. Og et utall forskjellige erstatnings-systemer for stifter og kondensatorer ::). Siden alt så ut til å være i orden, og det ikke var gnist, måtte jeg jo begynne å misstenke komponenter. Prøvde en av coilene på Dolly'en min. Den startet ikke med den coilen. Prøvde bilens egen coil, og den startet. Byttet tilbake til den misstenkte igjen og bilen startet ikke. Altså var den coilen søppel. Rett i søpla med den. Så gjorde jeg samme med coil nummer to, med samme resultat. Ok, to dårlige brukte coiler, var sikkert derfor jeg ikke fikk start. Lette rundt i hyllene og fant en tredje coil. Denne fra en -68 modell. Prøvde denne coilen på Dolly, og den startet rett opp. Altså var den coilen ok. Satte den på -58'ern og prøvde. Ingen gnist, altså flere feil. Siden ALT annet var justert og godkjent, kunne det nesten bare være kondensatoren igjen. Slikt har jeg selvsagt på hylla så hentet en ny, brukt en. Mere skruing, og etter kondensatorbyttet var det gnist så det holdt! Stjernebra! Inn med pluggene igjen, en liten dram i forgasseren, og maskineriet våknet til liv med et brøl. Fyttigrisen så kul lyd det er av en 18HK uten eksosanlegg. Skikkelig snerr var det, lyden ville gjort enhver rallybil misunnelig  ;D
Etter dette startet motoren bare jeg rørte ved innslaget på starteren. Snakk om lettstartet maskineri. Fikk på den fremste potten, som på 18HK sitter under venstre sylinder. Tverrpotten var ødelagt og jeg har ikke flere slike. Lyden ble om mulig enda kulere med den fremste potten men uten den andre.
Den originale bensinpumpen funker som bare det, og det gjorde også tanken og tilførselen fra tanken til forgasseren. Jeg fylte litt på tanken nemlig. Men, fargen på bensinen som kom ut fremme ved pumpen, i kombinasjon med at jeg ikke kunne finne et bensinfilter(Første mangel i delelageret :o), førte til at jeg i stedet brukte en flaske med bensin, stripset til lyktestativet.

Ønsket om å få start, var drevet av ønsket om å finne ut om "traffic-clutchen"/sentrifugalclutchen fungerte. Som dere husker fra tidligere ble en slik, i ukjent tilstand og viten om kompletthet(er det et ord?) montert, fordi alle de andre clutchene jeg hadde, hadde feil og mangler eller var av feil type.
Sjelden har jeg følt slik ekte spenning og glede(I mekke-sammenheng;)) som da jeg satte meg inn for å se om clutchen fungerte! Startet opp ved å dra i knappen, motoren våknet til liv på sekundet med et hisssig brøl. Gir lagt i, og clutch sluppet forsiktig opp.....Ingen ting. Gasset på....fortsatt ingen ting. Bilen sto dønn i ro, som den har gjort siden -70 tallet.
Ga egentlig opp, og holdt på å pakke sammen da jeg ble stående og se på bilen og lure på om jeg skulle sette på forskjermer eller ikke, da jeg oppdaget koblings-kabelen. Selvsagt! Jeg hadde vært så opptatt av sentrifugal koblingen, at jeg hadde glemt at det var en kobling til i bildet, den vanlige! Kunne det være så enkelt...? Fant en 16 og en 19 nøkkel og hev meg til å slakke på kabelen. Der var det mye å slakke på og håpet steg. Justerte til pedalen føltes rett, og nytt startforsøk. Fryd og lykke, bilen beveget seg. Det var skikkelig gøy. Porten ble åpnet og ut i vinteren bar det, uten bremser men med med et stort glis i fjeset. Med pedalen i gulvet, et vanvittig brøl og spinnende hjul raste ekvipasjen over gårdsplassen. Snøføyka stod om kapp med støvet, og bikkja satt med store øyne og observerte galskapen, på en viss avstand. Ekte lykke vil jeg kalle det. Dette blir utvilsomt mitt neste prosjekt.
602 planene er lagt på hylla inntil videre. Forelsket meg litt i 425'ern, den høres så digg ut, og SER fantastisk ut.
Utvilsomt den vakreste 2CV motoren.

Nå kan det bli år til neste oppdatering, men i motsetning til innlegg på Facebook, er jo denne tråden lett å finne ved en senere anledning  ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

eilert


Nydelig! Ser for meg både gliset og snøføyka!!  ;D
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

Sambalbij

Nå er jeg glad at denne clutchen funker og blir brukt igjen !

Det er godt å bevare deler , trenger du ikke den selv er det vel noen som du kan gjør glad med den.

kjekt å lese ;-)
har hatt 25 2CV, AKSahara 4x4,AZU 1960,AZU 1972,Traction Avant 1955, CX2400GTI 1988 ,3 x ny Xantia.
Nå HY 1964, 2CV6 1973, Xantia break 1999, 2x HD.