Nye EU-kontrollregler, enklere for oss med 2cv?

Startet av PerI, torsdag 31 mar 2016 @ 15:27:37

« forrige - neste »

PerI

Hva er det jeg leser, ser ut til at vi kan slippe noe enkere unna eu-kontrollen fremover siden kontrollen på veteranbil endres fra hvert 2.år til hvert 5.år! Hadde saken vært publisert et døgn senere, så ville jeg vært skeptisk til om det stemte..

http://www.dinside.no/936311/nye-krav-til-eu-kontrollen

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

PerI

Uten at jeg har noen andre kilder enn dinside.no, så mener noen at dette gjelder veterankjøretøy med bruksbegrensning. Så man får heller vente med å juble til det offisielle skrivet er her.

Danmark har vel en lignende ordning med +40 år gamle biler, så helt utenkelig kan det jo ikke være.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Morten

Det er slik jeg har forstått det, og det samsvarer med forslaget da det var ute til høring. For å få endret kontrollintervall fra 2 til 5 år må bilen ha påskrift i vognkortet om at den er bevaringsverdig. For at den skal være bevaringsverdig må den være original, evt med tidstypiske modifikasjoner. Hva som er innenfor disse rammene er en skjønnsvurdering. Tidligere har dette fungert som en "ventil" der man ikke har greid f.eks å skaffe tilstrekkelig teknisk dokumentasjon ved import av sjeldne biler fra utlandet, men jeg vil spå at det vil bli vanskeligere å få bilen godkjent som original/bevaringsverdig i og med denne endringen.
Et annet aspekt er de bruksbegrensninger som ligger på bevaringsverdige kjøretøy. Jeg har et slikt, og denne klausulen har hittil ikke lagt begrensninger på hvordan jeg har brukt det, men hvem vet hvordan dette blir i framtiden...
Med dette sagt - jeg synes det er fornuftig at de på denne måten skiller mellom 30 år gamle biler som er i daglig bruk (kan ikke være bevaringsverdig, og må til kontroll hvert 2. år), og veteranbiler til hobbybruk. Hvis motivasjonen for å skaffe en 30 år gammel bil er at det skal være lavere avgifter og billig forsikring på bruksbilen blir fem års kontrollintervall for lenge.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

PerI

#3
Det høres fornuftig ut ja.

Samtidig skrives det om en rullerende 50-årsregel for fritak for kontroll istedenfor at de er registrert før 1.1.1960 (edit: mulig det også gjelder pr.def "bevaringsverdige" kjøretøy), det kan kanskje føre til en større interesse for 60-talls og etter hvert 70-tallsmodeller av 2cv :)
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

citro1cx

Ikke det at EU kontroll hvert andre år er et stort problem, men jeg ser på det som sløsing med penger og tid, da bilen knapt nok blir brukt, og noe av morroa med å ha den, er å holde den i god stand. Hva går egentlig disse bruksbegrensningene ut på?
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Morten

Husker ikke nøyaktig ordlyd, men tror det er noe a la "bevaringsverdig kjøretøy er kun tillatt brukt i forbindelse med treff, utstillinger, oppvisninger og lignende"
Jeg har fått dette forklart som at man kan kjøre til jobb en fredag morgen hvis man skal videre på treff den helga, men ikke til og fra jobb hver dag hele uka.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

citro1cx

Sitat fra: Morten på tirsdag 12 apr 2016 @ 19:45:42
Jeg har fått dette forklart som at man kan kjøre til jobb en fredag morgen hvis man skal videre på treff den helga

aha...så da er bare å pugge div treffkallendre da, slik at man har en forklaring på kjøreturen sin i retning jobb  :) ser for meg at det blir litt av et styr og kontrollere alt dette  :police:
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Morten

Helt klart, og det er jo her som med en rekke andre lover og regler - det er ikke nødvendigvis sånn at alle må følge dem til punkt og prikke til enhver tid for at man skal kunne se at de har effekt. Dette handler jo blant annet om å kunne gi eiere av spesielle biler med lavere teknisk standard mulighet til å bruke dem til hobbykjøring, eller å gi entusiaster mulighet til å importere spesielle biler fra utlandet uten å måtte dokumentere at det tilfredsstiller enhver 2016-regel fullt ut. "Prisen" å betale blir da at man må ha en annen hverdagsbil.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

citro1cx

Sitat fra: Morten på tirsdag 12 apr 2016 @ 20:46:04
"Prisen" å betale blir da at man må ha en annen hverdagsbil.

Lignende begrensninger ligger også i mine billige veteranforsikringer i If. Max 3000km pr år. Jeg må ha en annen bil registert på meg selv, med vanlig forsikring, for å få denne.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

EirikJ

Tror jeg skal fremvise DS'en min på trafikk-stasjonen og få den registrert som bevaringsverdig. Den blir uansett kun brukt til "fin-kjøring".

2CV'ene mine derimot, de skal nok måtte jobbe for livet's opphold. Om sommeren iallfall  :)
Citroënnlig hilsen Eirik

PerI

Der kom pressemeldinga fra offentlig hold. I første omgang bevaringsverdige som får endret intervall, men det er fortsatt dialog om det går an å gjøre det annerledes for andre veterankjøretøy også.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/fra-1.-oktober-far-storre-bobiler-personbiler-og-bevaringsverdige-kjoretoy-mindre-hyppige-eu-kontroller/id2483925/

Sitat
Departementet vil på sikt, og i samarbeid med bransjen, vurdere mulighetene for lempeligere kontrollintervall også for andre, eldre kjøretøy enn de som faller innunder definisjonen "bevaringsverdig", sier Solvik-Olsen.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Poirot

Da fikk Vegdirektoratet vilja si... :'(
Men jeg TROR departementet og ministeren vi fortsette å jobbe for at ALLE biler som har passert 50 år vil bli fritatt for PKK, samt at det vil bli 5-års-intervaller for ALLE biler mellom 30 og 50 år.
Og jeg tror også vi vil få en ENORM mengde klagesaker når det gjelder vurdering av hvilke som er "verneverdige" og hvilke ikke.  Bl.a. finnes det jo ikke klare regler for hva som skal til for denne "godkjennelsen"...
Vil f.eks. en pen 2CV fra 1976 - men med skivebremser - bli akseptert som "verneverdig"...?  For ikke å si, hvilke "vegstasjoner" har kompetanse på å vurdere, å SE, dette...?
Selv har jeg en MOTORSYKKEL med påtegninga "verneverdig" i vognkortet.  En pen, gammel BMW fra 1971. (Som forresten skal selges i løpet av våren/sommeren!!  Hint, hint!!! :angel: )  Som definitivt ikke er 100% original!  Den er godkjent (...) med lavere og mindre styre, ettermontert kåpe, andre brytere og litt ekstra krom-detaljer...  Så da burde vel også en gammel 2CV bli godkjent - med GS-seter, Sahara-fangere - og skivebremser...?

Kan bli en del interessante diskusjoner på Vegstasjonene framover!
Bedre med 2CV enn bare èn!

Morten

Det vil helt sikkert være gjenstand for instrukser, grenseoppganger og diskusjoner framover. Synes det er greit nok at forskriften åpner for å bruke skjønn, når formålet her er å skille de som er ute etter å skaffe seg en bruksbil med lav årsavgift fra de som ønsker å ha en hobbybil som blir brukt ved spesielle anledninger.

En 35 år gammel bil som kjøres til og fra jobb og tusenvis av kilometer i året bør ikke ha noe sjeldnere kontrollintervall enn en 5 år gammel bil som brukes på samme måte. (Så kan vi alltids mene noe om hvilken funksjon EU-kontrollen har for sikkerhet osv, men det er en annen diskusjon). En bil som går noen søndagsturer og en nøye forberedt sommertur har et annet bruksmønster, og vi som har flere slike har uforholdsmessig mye jobb med å følge opp kontroller av hver enkelt.

Kravet om "tilnærmet original" er absolutt en ting mange har moro av å flisespikke rundt, og hva som faktisk vil slippe igjennom er vanskelig å spå, men som et eksempel er vår Dyane godkjent som bevaringsverdig, med uoriginale forseter, uoriginal farge på felgene, hjemmesydd tak av seilduk og ettermontert stereoanlegg. Jeg tolker dette som en ytterligere styrking av veteranbilkulturen, i en tid hvor 30 år gamle biler er fullt ut brukbare som hverdagskjøretøy.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

citro1cx

Sitat fra: Morten på tirsdag 19 apr 2016 @ 16:21:33
i en tid hvor 30 år gamle biler er fullt ut brukbare som hverdagskjøretøy.

hysj... ikke si det så høyt Morten, tenk om veidirektoratet er inne å snoker på forumet, og finner ut at vi kjører 2cv til jobb  :o
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

PerI

#14
Sitat fra: Morten på tirsdag 19 apr 2016 @ 16:21:33
Det vil helt sikkert være gjenstand for instrukser, grenseoppganger og diskusjoner framover. Synes det er greit nok at forskriften åpner for å bruke skjønn, når formålet her er å skille de som er ute etter å skaffe seg en bruksbil med lav årsavgift fra de som ønsker å ha en hobbybil som blir brukt ved spesielle anledninger.

Ja, men jeg frykter forskjellsbehandling. For er det noe vegvesenet har drevet med i alle år er det å forskjellsbehandle. En søknad kan fint gå gjennom et sted men stoppes et annet. Så alt er avhengig av hvilken saksbehandler man får. Og det er noe dritt. Derfor hadde det vært fint med et veldig enkelt regelverk for hvor grensene går. Noen vil alltid finne smutthull, men smutthullene bør være så små som mulig. Om noen virkelig vil kjøre rundt i en 50 år gammel bil i det daglige for å slippe eu-kontroller så får de heller gjøre det. Jeg tror ikke det blir særlig vellykket i lengden hverken økonomisk eller bryderimessig, og jeg tviler sterkt på at det er noen som vil gjøre det over tid.

SitatJeg tolker dette som en ytterligere styrking av veteranbilkulturen, i en tid hvor 30 år gamle biler er fullt ut brukbare som hverdagskjøretøy.

Håper det blir resultatet av reglene uansett hvordan de blir seendes ut. Og jeg tror intensjonen uansett er nettopp det.

Men må jo le litt, her er vel en som tar "seieren" litt på forskudd? Det skurrer nå litt i mitt hode hvis det som står i annonsen blir reelt for slike biler. Eller kanskje på tide å vekke Franz Åse til live igjen?  ::)

Sitatstarter lett.går godt.holder i mange år, veteran så billig forsikring og årsavgift,og eu hvert 5 år hvis du vil,fra oktober

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=74513325
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III