Hovedmeny

1959 AZU på tunet :)

Startet av Jan Ove Rønning, onsdag 05 jul 2017 @ 22:32:26

« forrige - neste »

Jan Ove Rønning

Jeg hadde akkurat fått festet den siste lastestroppen i dag, konstaterte at hengeren var akkurat stor nok til jobben, da jeg kom til å tenke på noe Inge'n sa en gang; "Sånne duster som oss..."
Man kan neppe være helt ved sine fulle fem når man bruker massevis med timer for å grave en godt rusten bil ut av en sammenrast låve for hånd, og så få bistand av en stor gravemaskin for å få den ut av "graven". Eller kan man?
Uansett, dust eller ikke, nå har jeg nå fått den hjem og den får en ny låve å bo i. En som ikke har rast sammen. :)

Jeg er ganske grønn på eldre A-modeller (eldre enn 1970), så det kan komme mange rare spørsmål fra denne kanten fremover.
Kan starte "enkelt".
Vinduene i bakdørene... Jeg har sett AZU med ovale vinduer bak tidligere. På den jeg har fått tak i her er det firkantede. Etter litt googling så har jeg funnet ut at i Belgia fikk de firkantede bakruter i AZUen i 1954, mens i Frankrike så kom det først i 1963. Ikke at det har noen betydning sånn sett, men er det noen som vet om flere av AZUene som kom til Norge hadde firkantede bakruter?
(Denne kom på samme forsendelse som Thor sin, så de har samme opphav).
Kan det rett og slett være så enkelt som at franskmennene nok en gang bare har brukt de delene som var tilgjengelig på hylla den dagen?

Neste spørsmål... skal det være tett senter på felgene?

Er det forresten noen som har kjennskap til "Radioën"? Festebraketten sitter i taket, men radioen mangler...
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

Retro

#1
Vær så snill: BILDER  ;D
Og gjerne fra den arkeologiske utgravningen også. ;)

Jan Ove Rønning

Her er et par bilder. Har ingen fra selve utgravingen, men ett av disse viser jo hvordan utgangspunktet var før gravingen startet.
Får se om jeg får knipset litt flere etter hvert.
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

Retro

Gratulerer med kjemptøff bil.
Utrolig at den ikke var mer skadet etter å ha fått en låve over seg og like utrolig at du oppdaget den så godt den var kamuflert sammen med takplåtene  :)

Jan Ove Rønning

Jeg fikk tips om at det befant seg en gammel Citroën der av Erlend, så æren for oppdagelsen må nok tilfalle noen andre.
Hovedsaken er at den ikke ble "forrett" for gravemaskinene, og siden muligens spiker.
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

PerI

Wow!

At den ikke er mer skadet enn dette etter å ha vært inni en sammerast låve er jo utrolig! Den kunne jo likegodt vært flat  :o

Radioën er ettertraktet vare blant de som kjører strøkne DS. Kan jo være festebrakettene er verdt litt også :)

Skal se om jeg kan tyde boka Citroen 2cv Fourgonnette De Mon Pere i kveld angående vinduer i bakdørene hvis du ikke får svar før det. Kan ikke skryte på meg skolefransk, men noen gloser er jo gjenkjennbare.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

PerI

Jfr boka, så kan bakdørglassene være
- Glacauto-tilbehør (f.o.m 1956)
- P.O-utgave (bilde av ambulanse s.51 som har det fra 1958)

Det er også bilder av 50-tallsutgaver med store og små bakvinduer i boka uten at det står forklart hvorfor, så 1963 må være siste året det var standardvalget vel?

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

osbra

Hei!

Gratulerer med funnet av AZU'en. Morsomt at en slik kan dukke opp etter så mange år gjemt bort i en sammenrast låve! Ut fra det jeg kan se på bildet må det være en AZU registrert sent i 1959, for torpedo, kjølekappe på motoren og felgdimensjoenen, 380 mm, passer med 60-modell. Jeg har et gammelt arkiv fra Citroën Norge, om du opplyser om chassisnummeret, kan jeg lete etter den der. Arkivet går fram til 20. oktober 1959, så det kan være en mulighet. Når jeg telte opp, fant jeg i arkivet kort for 40 AZU'er i 1959! Hadde ikke ventet såpass mange.

Varebilene skal ha tett senter på felgene. Unntaket er stasjonsvognutgaven (weekend) som ble levert fra fabrikken i Belgia. Radioen som kan ha stått der kjenner jeg ikke noe til, men her er en link, kanskje finnes det noe info på disse sidene:

http://2cvco.canalblog.com/

http://www.lesfillesdeforest.be/V2004/default.htm

Hilsen
Oscar (som restaurerer en 2CV 1959-modell)
Hilsen Oscar

DS 1963
2CV 1959 AZL
GS Pallas 1978
XM 2,1 TD 1991
XM 2,1 TD 1999

eilert

Hei!

Vi har lokalisert denne i kartoteket Oscar og den har chassinummer nøyaktig 10 nummer bak Smitt-Amundsen sin som vi jo kjenner godt til, og ble levert til Norge på samme frakten med ankomst 21.07.1959. Står "2CV AZU 1959 modell" på kortet, men det kan jo være de akkurat hadde begynt med 60-modell tilpasningene rundt juni 1959?? Tror info om produksjons dato evt. må innhentes fra Citroën Heritage, med mindre Thor har sjekket dette for sin.
Bilen ble solgt av forhandler "Prøven, Selsbakk" med utlevering 12.08.1959 og hadde motor nummer 3314116 (har du sjekket om det er original motoren som fortsatt står i Jan Ove?)


-Erlend;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

osbra

Hei

Det stemmer  :) , klubben skannet kortene fra arkivet så da har du funnet AZU'en der! Dessverre står det ikke så mye på dette kortet. Ser at Prøven leverte ut fire biler samme dag og dagen etter, og kanskje kan noe som står på kortene tolkes som "kommunen"? Men har kikket en gang til på bildet, og jeg tok nok feil angående torpedoen, ser nå (pga defrosterens plassering) at det er en 59-modell. Det passer nok bedre siden den er levert ut 12.8. Tror at det var først litt ut i september at de første neste års modeller kunne leveres. Å skifte fra 400-hjul til 380-hjul og nyere kjølekappe på motoren, eventuelt hele motoren, var enkelt, så jeg tipper at det har skjedd en "modernisering" eller annen gang.

Oscar
Hilsen Oscar

DS 1963
2CV 1959 AZL
GS Pallas 1978
XM 2,1 TD 1991
XM 2,1 TD 1999

Jan Ove Rønning

Sitat fra: eilert på lørdag 15 jul 2017 @ 12:27:32

Bilen ble solgt av forhandler "Prøven, Selsbakk" med utlevering 12.08.1959 og hadde motor nummer 3314116 (har du sjekket om det er original motoren som fortsatt står i Jan Ove?)


Det er nok ikke den originale motoren som sitter i den nå. Den har et litt høyere motornummer. Men det står AZU på plata med motornummeret, så det er nok riktig type. ;)
Kan hende at den andre blokka er den originale. Det kan jeg jo fort finne ut neste gang jeg er på låven, og husker på det så klart. :)
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

Ole-Petter

Gratulerer med låvefunnet.  :)   Flott historie som blir morsom og følge.
2cvennlig hilsen Ole-Petter.   Bee Happy!!


  2cv6 1985modell
  2cvAKS 400 1970modell - under restaurering
  2cv6 Charleston - 1987model rammeknekt, men       
  reddet fra pressa.
  2cv azl3 1962 modell, produsert i Belgia.

Belgau

Gratulerer! Makan til låvefunn skal man lete lenge etter . . . og så har du mange frydfulle timer foran deg med søking etter AZU komponenter for å komplettere funnet. Eller kanskje den skal rett og slett bare stå slik du fant og ta seg ut. . ?
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive