Hovedmeny

Prosjekt 008

Startet av Otto, tirsdag 06 mai 2008 @ 16:19:30

« forrige - neste »

Otto

Prosjekt 008 er navnet på 2CV-prosjektet mitt. Jeg har kjøpt en 82-mod 2CV6 Special, beige colorado. Det er en del rust og kanskje mer enn jeg så i første omgang, men ikke mer enn jeg ser på andre prosjekter som det er blitt bil av. Dette året skal jeg bruke til å finne ut mer om restaurering og mekking, prøve å få i gang motoren, vaske og rengjøre . Starter ikke med sveising før neste vår. Så får jeg se hva som skjer etterhvert. :) (Drømmen er kanskje en svart bil med rødt tak, krom lykter, svarte seter med røde spetter ;D)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Morten

Ja, det er alltid litt mer rust enn man trodde, eller hva, Inge? :-\
Men en 008 2cv må da bli enda et hakk kulere enn 007-varianten! Dette blir spennende:)
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

brochmann

Hei; "Dobbel-o-eight".

Litt rust er ingen hindring  ;), for et varig forhold.

Ved å sikre seg om at motoren faktisk GÅR, er vel lurt (har jeg kommet fram til). :D

inge

1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Otto

#3
Sitat fra: jwh på torsdag 08 mai 2008 @ 23:27:29
Vet ikke om du har fått startet nå, men hvis ikke så prøv følgende:

Lag en flaske (se bilde). Koble denne til forgasser. Du har nå bensintilførsel, og når bilen starter vil den mekaniske bensinpumpen begynne å arbeide.  Når det spruter bensin ut av ledning fra pumpen så koble denne til forgasser og du skal være igang.  Bensinen trenger å bli sugd ut fra bensintanken.  Du får nå også avklart om bensinpumpa er defekt eller ikke.

En 2CV venn ringte meg idag og ønsket å formidle det jeg har skrevet her.

jan willy

Prøvde dette, men starter fortsatt ikke. Prøver med nye plugger.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jwh

Er du sikker på at forgasser (dyse) ikke er tett ?  Dvs. fikk motoren bensin fra flaska ?
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Otto

#5
Prøvde både med bensin fra flaske og en skvett rett i forgasseren. Ikke et puff en gang. ???

Renser forgasseren. Sjekker om det er gnist.

Noen mener man absolutt ikke bør prøve å starte en lenge stått 2CV-motor før det er renset for evt. rust og sot i sylinderene! Noen med erfaring på havarert motor pga dette? ???
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Sitat fra: Otto på søndag 11 mai 2008 @ 16:06:29
Prøvde både med bensin fra flaske og en skvett rett i forgasseren. Ikke et puff en gang. ???

Renser forgasseren. Sjekker om det er gnist.

Gnist er jo det aller første man starter med å kontrollere ;)
Hvis det ikke er gnist, noe det ikke høres ut som det er, så sjekk at coilen får strøm over tenning og sjekk stiftene.

Kan ikke skjønne at det skal være noe større problem å starte en 2CV-motor som har stått lenge, enn med en annen motor. Bare sørg for at den har olje så er det bare å fyre i gang. Når den er varm skifter du olje og filter.
Citroënnlig hilsen Eirik

PerI

Sitat fra: Otto på søndag 11 mai 2008 @ 16:06:29
Prøvde både med bensin fra flaske og en skvett rett i forgasseren. Ikke et puff en gang. ???

Renser forgasseren. Sjekker om det er gnist.

Noen mener man absolutt ikke bør prøve å starte en lenge stått 2CV-motor før det er renset for evt. rust og sot i sylinderene! Noen med erfaring på havarert motor pga dette? ???

Absolutt er vel å ta hardt i, men ja, det er en viss risiko for at det kan løsne flak fra manifoilen innvendig og at flakene detter ned i sylinderen. Er man skikkelig uheldig så skraper man opp sylindervegg og stempel med påfølgende dårlig kompresjon.

Mulig det er dette som har skjedd med min fars 82-modell, men den har ikke vært startet på, bare kinnet. Nå står den bom fast.

Det høres mer ut som tenningsfeil hvis du ikke får liv i den med måten du har tilført bensinen på.

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Otto

#8
Klippet dette fra hjalmar-se på Citroenakuten:

Jag vågar inte starta 2CV motorer som stått väldigt länge utan att först ta av grenrör och toppar. Väldigt mycket rost och sot brukar ligga i cylinderloppet och när man försöker starta packar sig skräpet mellan kolv och topp. Det är inte nyttigt för kolvringar och cylinderlopp.
En genväg är att spruta in olja i tändstiftshålen och sedan med tygremsor försöka suga upp den sotblandade oljan.
Fler än jag har sabbat motorer i sin iver att snabbt starta motorer utan grundlig förberedelse.


Jeg har ikke erfaring med dette. Men jeg utsetter startingen.

Leser også i "How to restore Citroen 2CV" at forfatteren har startet en 59-mod som har stått i 25 år. Bare nye plugger og olje.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Skal man være 100% sikker på at det er trygt å starte en motor som har stått lenge, må den demonteres for å sjekke at ikke oljekanaler er tette eller det er rust i sylindrer eller rusk og rask på steder det ikke skal være.

Personlig syns jeg det er litt "vel mye" ;)

Jeg og flere jeg kjenner har hentet mere enn ett "skogsvrak" som vi har startet i "felten" for å kunne kjøre bilen frem fra sitt hjemmested i mange år. Den bilen jeg har startet som hadde stått lengst var en DS som stod ute i 14 år. Uten å være rørt. Jeg fylte på kjølevsæke og startet opp bilen. Den gikk som ei kule. Skiftet selvsagt olje og filter etter varmkjøring.

En 2CV hadde stått i 10 år. Jeg fikk start på den etterhvert. Den gikk veldig dårlig og det viste seg at innsugsmanifolden hadde et rusthull! Så ikke greit å vite hvor mye rust den sylinderen tygget i seg da den startet ;D
Demonterte toppen for morro skyld og sjekket. Ingen skader eller spor etter noe galt i sylinderen. Motoren går fint som bare det den dag i dag.

2CV-motoren skiller seg litt ut fra andre motorer med at den nettop har en innsugsmanifold i jern, som kan ruste, mens andre motorer som oftest har innsugsmanifold i aluminium.


Men har man allerede begynt å kjøre motoren på starteren for å prøve å starte, så har allerede eventuell rust allerede passert sylinderen og ligger allerede i eksosanlegget. Da kan man likegjerne få start på den også ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

brochmann

Hei.
Har i moderne tid (siste 14 dager) startet to motorer som begge har lenge. Ingen rustproblemer på noen. At den ene motoren ble stoppet brukt av meg pga rådebank, er en annen sak. Byttemotoren som jeg kjørte tur/ retur Danmark med hadde stått i mer enn ti år, hvorav 7 utendørs, dog med panseret over.

Kjør i vei, Otto ;D ;D
inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Otto

#11
Nå står motoren bom fast! ??? Jeg rullet bilen 2 meter ut av garasjen (sist søndag), vasket motoren og rullet bakover tilbake 2 meter. Skulle gjøre et nytt startforsøk i dag, men motoren rikker seg ikke (klikk i starteren). Prøvde også med sveiva, men motoren står helt fast. Bilen lar seg trille i fri.
Hva kan ha skjedd? Kan det være noe som er ødelagt?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Høres snodig ut. Vasket du motoren med høytrykkspyler og pluggene ute eller?!

Prøv å sett bilen i 4 gir og prøv å rull på bilen?
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

#13
Nei, selvsagt var ikke pluggene ute :D. Prøvde å rulle på bilen i 4. gir og bruke sveiva. Men motoren står bom fast. Er det noe som kan låse seg? Kan noe i forb. med startmotor/svinghjul låse seg? ??? Skal vel mye til at det er så mye dritt i motoren at jeg ikke klarer å rikke en mm med sveiva eller rulle på gir? >:(
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

citro1cx

#14
Sitat fra: Otto på søndag 25 mai 2008 @ 22:45:50
Nei, selvsagt var ikke pluggene ute :D. Prøvde å rulle på bilen i 4. gir og bruke sveiva. Men motoren står bom fast. Er det noe som kan låse seg? Kan noe i forb. med startmotor/svinghjul låse seg? ??? Skal vel mye til at det er så mye dritt i motoren at jeg ikke klarer å rikke en mm med sveiva eller rulle på gir? >:(

tja, det er jo mye som låse seg da. Har stempler skjært seg er det jo game over og kun nedplukking, oppborring og nye stempler som gjelder. Har du rådebank skal du vel kunne dra rundt motoren. Det hender seg at veivlager er ferdig, men også da mener jeg at motoren skal være mulig å dra rundt. Du nevner svinghjulet, det får meg til å tenke på at du kan prøve med et stort flatt skrujer og rikke på svinghjulet. På venstre side av motor/girboks skal du kunne stikke et skrujern inn i taggene på starterkransen. Ta ut pluggene for å minske ev kompresjon, ta også av viftereim. Greier du å rikke på svinghjulet på denne måten er det antakelig noe annet som har låst seg. Sjekk også om girboksen står i fri, girskifteren på 2cv kan være en luring om den er feil justert.

Forøvrig om det er usikkerhet rundt tilstand på motoren ville jeg ikke helt uten videre startet den. Rust på grunn av innsug i støpjern er nevnt. Jeg ville i alle fall tømt noen dråper olje gjennom plugghullen og sveivet rundt noen runder. Det kan også være en ide å tappe av gammel olje og skifte filter, dette fordi det sansynlig har samlet seg mye grums i bunnen av motoren. Ny bensin er en selvfølge. Jeg bruker ketchupflaske med bensin med ca en meter slange som jeg henger opp og kobler direkte på forgasser. I tillegg bruker jeg startgass.

Jeg er ytterst forsiktig med å ta motorvask på mine biler, og spessielt gjelder dette 2cv. Mortoren tåler ikke høytrykkspyling og spessielt gjelder dette tenningsannlegget.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6