Problem ved skifte av stifter

Startet av knutaar@me.com, søndag 03 jun 2018 @ 18:19:09

« forrige - neste »

knutaar@me.com

Hei. Jeg har i dag vært i garasjen og skiftet stifter på min 85-modell. Fulgte boka, og alt gikk bra. Så støter jeg på et problem når tenningen skal justeres. Brukte en prøvelampe fra coil-ledningen og begynte å vri stiftboksen sakte frem og tilbake. Ikke noe lys i noen som helst posisjon. Det er strøm på ledningen, og prøvelampen er godt jordet. Hva kan dette skyldes? Brukte forresten 0,4 mm stiftåpning. Takknemlig for svar.
mvh
Knut Aarbakke

eilert

Hei!

Høres riktig ut det, og tenning var på regner jeg med. Men var svinghjulet låst i toppunkt med f.eks. et borr?
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

knutaar@me.com

Hei, ja, tenningen var på og svinghjulet låst med et 5,5 mm bor. Forstår ikke hva som er galt...

Kristian

Begynn med det mest opplagte, nemlig å sjekke at prøvelampa virker.  Test den mellom minus og pluss på batteriet. 

Deretter stusser jeg litt på hvordan du har koblet prøvelampa, når du skriver at du har koblet den "fra coil-ledningen" som det er strøm på, skriver du, og videre at prøvelampa er "godt jordet".  Om den får strøm fra coilledningen og den er godt jordet skal den jo lyse uansett. 

Koble slik som beskrevet nedenfor, etter at du har testet at prøvelampa er OK:  Coilens plussledning skal stå på coilen.  Tenning skrus på.  Coilens minusledning kobles fra, og prøvelampa kobles inn mellom coilens minusterminal og ledningen som går ned til stifteboksen.  Når stiftene nå er lukket skal lampa lyse, når de åpner, slukker den.  (Om du ikke får lampa til å lyse og er usikker på at stifteboksen er skikkelig i kontakt med gods eller om du kan ha annen kontaktfeil, f.eks. ledningsbrudd, kortslutter du stiftene med et skrujern, da skal lampa lyse.) 

Vri stifteboksen til lampa både kan slukke og lyse innenfor det bittelille intervallet du kan bevege motoren når svinghjulet er låst ved hjelp av et bor eller en M6 bolt gjennom motorfesteøret.

knutaar@me.com

Hei, og tusen takk for svar. Prøvelampa virker. Mulig jeg var upresis, men jeg dro ut ledningen fra coilen til stiftene nok til at jeg fikk klemmen på prøvelampa rundt "pinnen" på coilen, men uten at hetten var tatt helt av. Deretter satte jeg prøvelampa til jord. Beveget stiftboksen veldig sakte fra den ene siden til den andre, likevel ingen respons på lampa. Kan det være den nye kondensatoren som ikke funker?

hwibye

Enkleste måte å stille tenningen på er å ta ut en av ledningene ( tynne)  og sette  en lampe (pære)  mellom  coilen og  denne ledningen slik at strømmen  går gjennom lampa/pæren ( 12 volt) til/fra coilen,  Idet lyset  slukker så skal svinghjulet være i riktig posisjon ( hullene overfor hverandre) Ta abv lokket på stiftehuset og se om det er kontakt. 

Otto

Hos meg var det en 2 år gammel nesten ikke brukt Valeo kondensator som ikke virket. Med ny kondensator startet den på første gnist.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil