Får startet min 2CV, men slukker med en gang

Startet av lordab12, onsdag 03 jan 2018 @ 16:48:07

« forrige - neste »

lordab12

Hei
Får startet bilen men slukker med en gang.
Etter at jeg har pumpet med gassen og scoket , pleier bilen å starte etter 5-6 forsø.
Tar så sjåken inn forsuktig og bilen virker normal helt til jeg stopper og
skal starte den igjen. Da gjør jeg det på samme måten.

Kan det være noe med at den ikke får nok bensin ?
Har egentilig vært sånn en stund, men i de siste dagene enda værre...

Takker på forhånd for svar...

Mvh
Kjell Foss

Godt Nytt År , foressten   !!!!

Belgau

Kan vel virke som falsk luft. Sjekk med å sprøyte litt startgass rundt der innsuget [ene] er skrudd til sylinderen [e] mens motoren går på tomgang. Hvis turtallet stiger kommer startgassen inn i forbrenningsrommet samme veg som lufta gjør (en dårlig tilskudd Elena eller helst en utbrent pakning...

Og godt nytt år ja.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

lordab12

Hei !

Takk for svar.

Tok ut luftfilteret og startet uten. Da gikk det bra, så nå har jeg bestilt et nytt luftfilter.
Håper det i orden nå.


Kjell

lordab12

Hei igjen

Hjalp ikke med nytt luftfilter,

Men ser nå at jeg må vri tenningsnøkkel og holde den der en stund.
Da starter bilen etterhvert.
må vel være dårlig kontakt i tenningsbryter systemet.
Spayet ltt electro clean på tenningsbryter, ledningene inn, samt ned i hullet der nøkkelen settes inn.

Tror det kan ha kommet vann inn i dette systemet, da jeg ser at det lekker vann ned på gulvet under
rattet.

Kanskje jeg skulle ha spayet på noe som fortrenger fuktighet ??

Kjell

PerI

Du kan jo teste med å "tjuvkoble" tenningslåsen. Hvis du trenger ny tenningslås, er det bare den lille elektriske biten du trenger å bytte ut. Resten som har med nøkkel og rattlås å gjøre trenger du neppe å bytte.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Belgau

Sitat fra: lordab12 på fredag 05 jan 2018 @ 16:35:15
Hei igjen

Hjalp ikke med nytt luftfilter,

Men ser nå at jeg må vri tenningsnøkkel og holde den der en stund.
Da starter bilen etterhvert.
må vel være dårlig kontakt i tenningsbryter systemet.
Spayet ltt electro clean på tenningsbryter, ledningene inn, samt ned i hullet der nøkkelen settes inn.

Tror det kan ha kommet vann inn i dette systemet, da jeg ser at det lekker vann ned på gulvet under
rattet.

Kanskje jeg skulle ha spayet på noe som fortrenger fuktighet ??

Kjell

Ofte vanskelig å skille tenningsproblem og drivstoffproblem. Treg start på mine A-modell biler har hatt sammenheng med luftlekkasje (falsk luft). Ved forgasserflens mot manifold eller pakning  manifold mot sylinderene.

Du sier at du må holde nøkkelen en stund.... Mener du for å få startmotoren til å gå rundt? Eller før kostebinderiet tenner og starter? Uansett;

Elektriske problem kan jo ha så innigranskauen mange kilder; stifter, coil, kondensator, pluggledning, plugg, ledningskontakt. Du mistenker ledningskontaktirring med dårlig kontakt som resultat....

For stadfestelse av tenningsproblem av alvorlig art tar jeg av en plugghette, setter inn en ny plugg i hetta, legger løspluggen med gjengene mot sylinder (jord) og lar en assistent / tilfeldig forbipasserende se om det er gnist når jeg vrir nøkkelen helt til endestilling og snurrer motoren rundt. Hvis det ikke er gnist er problemet i en av komponentene nevnt over minus plugg. Hvis det er gnist er det enten for mye bensin, for lite bensin (for mye luft), flottørproblem i forgasser, dysekrøll) eller dårlig plugg. Men det er jo engang to plugger så det er ikke så vanlig at begge legger av samtidig.

Fortsett undersøkelsene og del med forumet!
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

Poirot

Monter start-KNAPP!
Uansett om start-problema sitter i tenningslåsen eller ei, så er en start-KNAPP så mye greiere - og mer behagelig å bruke - enn å tre venstrehanda innunder rattet og vri og vri... :-\
Bedre med 2CV enn bare èn!

Otto

Biltema har en lampe som monteres mellom pluggledning og plugg. Lettere å se om det er gnist. Brukte den sjøl. :)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Belgau

Sitat fra: Otto på søndag 07 jan 2018 @ 10:18:51
Biltema har en lampe som monteres mellom pluggledning og plugg. Lettere å se om det er gnist. Brukte den sjøl. :)
Neimenderkanduse, nye tips som kommer til nytte for alle! Er det denne du mener?http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Gnisttester-2000022150/. Jeg går ut fra at den tuppen klemmer seg fast rundt ledningen slik at man "titte ned på duppedingsen" mens man er halvvegs inne i kupeen og snurrer på startmotoren. . .  For ønsket om å teste dukker jo opp når motoren IKKE går!
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

Otto

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil