Coil ingen gnist hjelp

Startet av Morten2cv, fredag 12 des 2014 @ 21:01:27

« forrige - neste »

Morten2cv

Min 2cv stoppet plutselig , sjekket plugg ingen gnist
Kjøpt ny regulator , hjelper ikke. mitt spørsmål er skal det være strøm på colilen når tenning står på ?..
Er det noen som har noen gode ideer til å få sjekket om coilen er ok og hvis Coilen skal ha strøm som er målbare når tenning står på ,og strømmen ikke er der ,hvor begynner jeg da å lete ???

Alle forslag mottas med stor glede

Morten

EirikJ

#1
Tipper kondensatoren er synderen.

En av ledningene fra coil går nedover mot motoren, og går inn gjennom viftehuset i forkant.
Ta den andre ledningen av coilen og mål om den har 12V med tenning på. Det skal det være, hvis ikke er det problemer i coilens strømtilførsel.

Hvis det er strøm til coil, sjekk den ledningen som går ned til viftehuset foran på motoren. Du skal ha jord og brudd om hverandre når du sveiver på motoren.
Er det jord eller brudd hele tiden har det skjedd noe med stift/kondensator.

Stift og kondensator byttes som sett. Det er dårlig praksis å bytte bare en av de.
Etter som bilene begynner å ha gått mer og mer, slites også sentrifugalvektene. Bør nok skiftes hos mange.
Evnt.bytte til elektonisk tenning, så slipper man tenke mer på justering av stifter og tenning.

Velkommen på forum, forresten.
Citroënnlig hilsen Eirik

Morten2cv

Takk Eirik , tenkte at det kun være slik , da nærmere vi oss en løsning  :) har ikke strøm til Coil
Har du noen tanker om det , hva problemet kan være og en eventuel løsning ??

Kjempefint med respons ,
Morten

Morten

Stifter og kondensator sitter bak kjølevifta. Ganske kurant jobb. Søk på kondensator her på forumet så finner du detaljert beskrivelse.
Deler er ganske kurant å få tak i, det er dessuten enkelte av oss som har flere slike liggende :-)

...og velkommen på forumet ja:-)
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Morten2cv

Supert , sjekka og målte litt , ser ut som det stemmer, da er det bare å få seg en ny stift og kondensator , ble byttet for 8500 km , men ingen ting holder evig

Takk for all info


EirikJ

Men du skrev jo at du ikke hadde strøm til coil? Da er det ikke noe poeng og begynne å fikle med stifter og kondensator før du har fått strøm dit det skal...
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

#6
Hei, du må sjekke ledningen(r), kontakter, batterisko, osv. Et sted er det et brudd mellom batteri og coil.
Sjekk sikring.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

citro1cx

coil henter strøm fra "lilla" ledning på tenningslås. Tror ikke den er innom sikringsboksen, men det er i allefall ikke komponenter i mellom. Dette betyr: har du strøm ut ifra tenningslåsen og ikke på + på coilen, har strømmen stukket av på veien. Du kan på denne måten teste coilen med å sette strøm direkte på den, men ikke la det stå støm på for lenge uten at bilen går..
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Otto

#8
Nei, det er vel ikke noen sikring der.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Poirot

Her er det "tjukopling" som maa til!
Trekk en ledning rett fra batteriet til coilen - og proev aa starte bilen.
Jeg vil anta (med de symptomene du beskriver, Morten) at bilen naa starter som et skudd! :o
Og da kan du spare deg stifte-skifte-jobben og heller sjekke tenningslaas og tilhoerende ledninger!
LYKKE TIL!
(Hvis du da ikke for lengst har loest problemet...  ???)
Bedre med 2CV enn bare èn!

Morten2cv


eilert

1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

Poirot

Og hva VAR det som var feilen... ??? :quiz:
Bedre med 2CV enn bare èn!