Lokket på luftfilteret spretter av

Startet av MartinSa, lørdag 11 aug 2018 @ 16:58:14

« forrige - neste »

MartinSa

Hei,
Fars 2cv fra 85, har begynt å oppføre seg rart.

Lokket på luftfilteret "skytes" av?

I mitt hode skal det være "undertrykk" mellom filter og forgasser, ikke overtrykk!

Samtidig som det skjer slutter bilen å dra på alt annet enn høyt turtall.

Pakning mellom forgasser og innsug er bytta, samt at bensintanken er tømt og renset etter det skjedde første gangen.
Gikk noe km (1t kjøretid) i god gammel form før det skjedde igjen.

Noen som har opplevd noe likt?

--
Martin

PerI

Da ville jeg byttet oljepåfyllings-stussen som også inneholder en veivhusventilasjonsventil/snøfte-ventil. Det finnes en metode for å sjekke om den er i orden, men hvis bilen aldri har fått byttet den før så er det nok på tide. Det finnes både originalt og nydesignet å få tak i.

Vil anta at Classic Parts v/Thomas har slikt på lager.

Mvh,
Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

daghaneberg

Jeg lurer på om det må mer enn ødelagt veivhusventilasjon til for å blåse av lokket på luftfilteret. Har hatt lignende problemer selv på Ami 8, men der står luftfilteret i en større metallpotte. I mitt tilfelle mener jeg det skjer på grunn av feiltenning. Det skjer i perioder at bilen bare går på én sylinder. På min bil har jeg målt veivhusventilasjonen til å være ok.

Belgau

Ikke så uvanlig at luftfilteret på 2 portsforgasser 2CV "poffer av" av. På begge mine har jeg etter råd fra Ken Hanna (den største 2CV motorguru i UK) satt på M6 gjengestang midt gjennom luftfilterlokket og ned i bunnen av luftfilteret med mutter og stor skive i bunnen og vingemutter og stor skive på toppen. Har et par fotos om ønskelig. Har gått problemfritt i 13 år etterpå. Jeg hadde riktig justerte ventiler, riktig tenning og ny veivhusventilasjon og allikevel skjedde "poffing" ofte. 

Mistenker imidlertid at hovedårsaken egentlig var at innsugsmanifolden hadde en liten lekkasje mot en av sylinderne. Men det er en ganske omfattende jobb å fikse så om motoren går bra ellers virker ihvertfall gjengestangløsningen :)
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive