Samkjøring til treffet

Startet av EirikJ, mandag 30 mar 2009 @ 21:54:11

« forrige - neste »

Poirot

Sitat fra: EirikJ på søndag 26 apr 2009 @ 20:47:38
Jeg har vært NAF-medlem i årevis. Aldri hatt bruk for de. Men greit å vite at man kan ;)

Hvor får jeg "grønt kort" og koster det noe? Må man ha det nye internationale førerkort? Jeg har enda det gamle....det som var før det nye i "bank-kort-størrelse".

Grønt kort er gratis, og fås av ditt forsikringsselskap.
Internasjonalt førerkort skal ikke være nødvendig, men kan være greit "in emergency"!  Det fikser f.eks. NAF.  (Ikke "emergency'n", altså!)
Bedre med 2CV enn bare èn!

Alx

#16
Sitat fra: Poirot på søndag 26 apr 2009 @ 20:39:47
(...) - og for det tredje går turistindustrien såpass dårlig i Tskland nå (etter det jeg har hørt) at det burde ikke være for vanskelig å prate seg vekk fra en slik idiot-bot... :P (...)

Jeg er ikke så altfor sikker på at det tyske byråkratiet helt har fått med seg at turistindustrien går dårlig. Vi snakker om et av de mest firkantede landene i verden her.... Hadde nå nettopp et par kilo overvekt på Frankfurt Airport. Hadde det vært på Gardermoen ville de nok sett gjennom fingrene, men her var det: "Bezahlen, betzahlen. Aber schnell!"

Men det er jo godt skiltet i firkantlandet. Og man kan muligens overbevise om at man er en dum nordmann som kun snakker norsk og ikke forstår skiltene.... ;)
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

Morten

#17
http://www.umwelt-plakette.de/ viser det meste av regler for dette.

Kanskje en idé å sette sammen en oversikt med tips og erfaringer når det gjelder kjøring i Europa. Når det gjelder forsikring er det f.eks en fordel å skaffe seg et såkalt grønt kort - et internasjonalt dokument du kan få gratis fra forsikringsselskapet ditt. I tillegg er det anbefalt å ha med europeisk folketrygdkort - bestilles gratis fra NAV, reiseforsikring og førerkort i kredittkortformat. De gamle førerkorttypene er gyldige, men de nye følger EU-standard og passerer derfor enklere gjennom kontroll:)
NAF kan skaffe et internasjonalt førerkort hvis man fortsatt har den gamle typen. Dette er et tilleggsdokument som fungerer som en oversettelse av feltene på det gamle førerkortet og koster noen få kroner.

Pass kan også være greit å ha med som identifikasjon.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

PerI

Print ut og fest dette i vinduet ;D ;D



Eller dette:


Kanskje dette passer bedre i enkelte 2cv-kretser ;D

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Morten

Miljøsonene i de tyske byene er forsåvidt godt skiltet, men da vi i februar kjørte hjem fra Retromobile forsøkte vi å finne overnatting i Bremen. Skiltingen til hotelldistriktet ledet oss tre ganger inn i miljøsonen uten forvarsel, og uten mulighet til å snu. Tilslutt ga vi f.. og kjørte videre til vi fant et trivelig hotell utenfor byen.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

EirikJ



HAHA......den var fin ;D
Kan vel brukes her i byen også i stedet for piggdekk-oblat.....
Citroënnlig hilsen Eirik

Poirot

Sitat fra: EirikJ på søndag 26 apr 2009 @ 21:30:25


HAHA......den var fin ;D
Kan vel brukes her i byen også i stedet for piggdekk-oblat.....

Istemmes!
Gjerne også istedenfor parkerings-kvittering!
Eller sammen med Blitz-slagordet "Trivsel uten snuten" ;D
Bedre med 2CV enn bare èn!

jwh

Sitat fra: EirikJ på søndag 26 apr 2009 @ 01:10:01
Miljøsoner i Tyskland. Hvordan var det nå med disse?! Har lest at hvis bilen er veteran, trenger man en kopi av medlemsbevis i en veteranbilklubb?? og "blått registreringsbevis"??

Men kan man gjøre noe som ikke koster penger for å slippe tull og vas er det jo verdt det.....

Sikkert noen av de nye "ansiktene" som ikke har finlest denne lenken - http://2cv.middledot.net/index.php?topic=682.msg3292#msg3292, her er det også en PDF-fil med info.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

PerI

Tilbake til topic - ferie ser ut til å gå i boks så jeg med kone og barn blir med på felleskjøring fra Oslo, men vi må nok ligge sist i køen for vi kjører nok noe annet enn en 2cv eller a-modell :o

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

André

Sitatvi kjører nok noe annet enn en 2cv eller a-modell

GS da forhåpentligvis ??
mvh André....kjører 2CV i Bergen

PerI

Sitat fra: André på tirsdag 19 mai 2009 @ 13:52:14
Sitatvi kjører nok noe annet enn en 2cv eller a-modell

GS da forhåpentligvis ??

Forhåpentligvis, men antakeligvis ikke. Redd for det blir noe fra nabolandet til 2cv med kjøkken, kjøleskap, seng, hevetak og diverse praktisk utstyr ombord...Får slenge 2cv-trøbilen på taket så vi slipper inn :D
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

henrysyrdahl sør

jeg se at det ønskes info om hva som er lov og ikke lov om tur med bil til czech.
jeg så at i det engliske klubb "2cvgb" bladet hadde noe råd og tips om det.
jeg tro at JWH. har min kopi , men jeg huske at det var mange gode tips å få med seg der.
kansje noen kunne gjengi det for alle .
... har vi "byttet " bladet med han overseas co-ordinator  Mark Lewis enda?  for her kunne vi legger inn stuff ifra den .
henry

André

Bestilte hytte på Bogstad i dag...og er klar for samkjøringen....nå trenger jeg bare en detaljert beskrivelse fra Bogstad til Esso Ryen...  ;D

Jeg har ikke kjøpt billett til treffet ennå....men satser på at vi slipper inn  :)
mvh André....kjører 2CV i Bergen

Max Wiggo

#28
Sitat fra: André på fredag 05 jun 2009 @ 19:18:04
Bestilte hytte på Bogstad i dag...og er klar for samkjøringen....nå trenger jeg bare en detaljert beskrivelse fra Bogstad til Esso Ryen...  ;D

Jeg har ikke kjøpt billett til treffet ennå....men satser på at vi slipper inn  :)

Fra Bogstad til Esso Ryen: Kjør Sørkedalsveien (168) ut til "Ring 3" (150) igjen. Følg "Ring 3" (150) mot Ryen. Når du har passert avkjøring til Manglerud, kjører du av slik at du kommer opp til rundkjøringen og svinger av 4. avkjørsel i denne. Så svinger du ganske umiddelbart til høyre og finner et sted å parkere.
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

PerI

Sitat fra: André på fredag 05 jun 2009 @ 19:18:04
Bestilte hytte på Bogstad i dag...og er klar for samkjøringen....nå trenger jeg bare en detaljert beskrivelse fra Bogstad til Esso Ryen...  ;D

Jeg har ikke kjøpt billett til treffet ennå....men satser på at vi slipper inn  :)

Vi kan ta følge fra Bogstad. Bor ikke så veldig langt unna der :)

Hilsen
Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III