Hovedmeny

Vinterlagring og kondens

Startet av SveinH, søndag 03 nov 2013 @ 09:36:34

« forrige - neste »

SveinH

Wilma er nå pakket inn og står i en halvåpen carport. Sprayet først utvendig med et smøremiddel; la på en tynn bilpresenning fra Biltema med et tøystoff på sidene; og så en tykkere stor plastpresenning som dekker hele og er dyttet innunder bilen på alle kanter.
Blir dette for tett? Kondens og fuktighet? Burde jeg heller finne en låve?
Mvh SveinH

Retro

Har du noen mulighet til å tette veggene i carporten med presenning istedenfor å pakke inn bilen
helt tett hadde jeg heller gjort det.
Pass bare på å ha luftgjennomstrømning.
Har en delebil som har vært pakket inn i en presenning og denne har rustet noe helt j......lig.
Under en tett presenning blir det som du selv er inne på kondens av tempratursvingninger.

jwh

#2
Jeg ville ikke pakket bilen inn i presenning.

Hos meg lagres alt innendørs, også pga. at jeg bor ved kysten. Har opplevd sorte flekker (mugg eller sopp ?) på innertak etter at 02'n sto ute en vinter (under tak i en carport). Ble overrasket over at dette kunne skje.

For utelagring se til båtfolket, der bygges det profilskjelett med god plass mellom båt og presessing, og i tillegg god lufting. Til båter/camp.vogner/bobiler bruker noen også fuktsluker (også ved innendørs lagring). Biltema har slikt.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Lemon

Her er det bare å si seg enig med Retro og jwh. Å pakke presenningen inn under bilen er nok det verste du kan gjøre. Lufting er alfa og omega. Fikk selv innertaket ødelagt av mugg forrige vinter pga utendørslagring. Kjip måte å lære på men slik gikk det altså.

SveinH

Takk for enstemmige råd. Som blir fulgt.  :)
Mvh SveinH

morkland

Hei, min erfaring er at å legge en presenning som "gulv" under bilen er lurt (jeg bruker stålspiker gjennom asfalt, eller vanlige lange teltplugger der det er jordbunn) . Noe eller mye vet jeg ikke, men bakken slår seg i svingende temperaturer og sender fuktighet(damp) opp i bilen. Ellers; ja "luft er alfa omega"
MVH
Odd Mørkland
Rygge