Hovedmeny

2CV 2009-modell?

Startet av jonaf, lørdag 26 apr 2008 @ 20:07:48

« forrige - neste »

jonaf


PerI

Sitat fra: jonaf på lørdag 26 apr 2008 @ 20:07:48
Noen som vet noe mer om denne? http://forum.fpn.dk/forum_posts.asp?TID=103

Tipper det er denne de snakker om. Meg bekjent bare en prototype/idèstudie. Men det hadde vært tøft om de tør å sette den i produksjon :)

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

jonaf

Ganske riktig - jeg fant denne også: http://www.autoexpress.co.uk/news/autoexpressnews/208391/citroens_2cv_is_back.html
Men saken er jo nesten et år gammel, og siden vi ikke har hørt noe mer blir det vel ikke noe av i denne omgang, kanskje.

jwh

#3
Husker jeg var veldig positiv ifjor når denne artikkelen var ny.  Optimismen har dempet seg MYE etter det, for tror aldri Citroen greier å gjenskape den geniale opplevelsen av bl.a  enkelhet som originalen utstråler.  Mener det var snakk om hybridmotor så bilen appellerer sikkert til de mest miljøopptatte urbanister, men den  er trolig ikke annet enn en faceliftet C3/C4. Med +/- 90% C3/C4 blir den aldri noe i nærheten av en 2CV. Citroen har sikkert lært litt av floppene med Pluriel og trolig også C6.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

EirikJ

SitatCitroen har sikkert lært litt av floppene med Pluriel og trolig også C6.

Ikke for å krangle, men er Pluriel og C6 flopper?! Hvor har du lest det?
Citroënnlig hilsen Eirik

citro1cx

Jeg håper Citroën lar være å sette den i produksjon. En slik bil vil aldri komme i nærheten av våre biler likevel, og dessuten har Citroën andre modeller som er i dette segmentet. Pluriel er nevnt her, og den er en selvstendig modell som lever sitt eget liv og har sine tilhengere. Det er heller ikke Citroën sin greie å produsere retromodeller. Citroën er flink på å hente elementer fra tidligere suksesser uten at det blir retro av det. Eksemplene på det er mange som f.eks knekken fra bakruta på SM som går igjen på XM, konkav bakrute fra CX som går igjen på c6/c5, og endelig taket på 2cv som finnes i ny form på pluriel.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

jwh

#6
Fikk bladet Motor i dag.  Under overskriften "Se, en ny 2CV" snakker Rune Korsvoll om den nye bilen i samme åndedrag som verdens billigste bil - indiske Tata Nano. Bildet i bladet er av en annen 2CV enn den som ble omtalt ifjor. Synes bilen i Motor ser mer lovende ut designmessig. Skal bli interessant å følge med på hva Citroen har i ermet - hvis de tenker i retning av hva inderne har prestert.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Alx

Må vel si meg enig med Roger H, at det er stilig når Citroën tar igjen gamle elementer som linjen ved bakruta på SM/XM og taket på 2cv/Dyane/C3 Pluriel etc.
Og jeg synes vel egentlig at det er fint de kun antyder slektskapet slik. (Sånn sett er det litt skuffende at den nye C5 ikke har skjerm som dekker halve bakhjulet... Men det er jo en fin slektskapslinje ved bakvinduet da.)
Når det gjelder en fullstendig retrobil bryter jo det litt med Citroëns tradisjoner. De har jo alltid vært framtidssynt med tekniske inovasjoner og nye idéer. Synd det var subaru og ikke Citroën som nå har kommet med den første diesel-boxer....
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

PerI

:o

Sources within the PSA group confirmed on Wednesday the reputation of a collaboration with the Indian car manufacturer Tata Motors. The result is reportedly an eco friendly car for less than 2000?, based on the Tata Nano that was shown at the Geneva motor show recently
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Olav

Hehe.. godt at det 1. April ;)
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

jwh

#10
Aprilspøk ?   Nja, mulig det - men ikke sikkert.

Per I. kan selvsagt ha postet sin personlige aprilspøk her, og ikke tror jeg at Nano'n blir noen ny 2CV, men til Europa kommer den trolig, men med mer utstyr enn Indiaversjonen, og dermed sikkert dyrere enn 2000euro.

Klippet dette:
"In order to market in Europe, the next Nano will need to comply with the stringent Euro 5 emissions and safety standards, and Tata will target three liters per 100km, down from the current Nano's already tiny-sipping 5L/km. Before the next Nano is ready for the European market, Tata will focus on its domestic market for two-three years, after which it will look at expanding into Africa, Latin America and Southeast Asia".

Utfra denne teksten så er det langt frem til noen Europeisk utgave, og kobling mot Fiat nevnes i artikkelen. Men, noe som er brennsikkert er at Jaguar og Land Rover ikke blir helt det samme i fremtiden  - da Nano gutta (er klar over at Tata er svære greier) nå eier det som tidligere var et stolt og sobert britisk foretagende.  Neste er vel at Aston Martin blir kjøpt opp av knøttebilfolket...  Her skulle jeg avsluttet med en smily, men ikke søren om jeg finner en som passer.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

EirikJ

Tror også det er aprilsnarr ;)
Konseptet er "insane", og felgene på bildet gjør at jeg tenker Photoshop med en gang....
Citroënnlig hilsen Eirik

Poirot

Men aprilsnarr (eller ei...?), idèen er jo god!  En liten, økonomisk og enkel bil, med Citroen-logo'n pent inkorporert i grillen.  Hadde bare byråkratene holdt fingra av fatet, så bilen kunne blitt produsert og solgt her i Europa, uten elektronikk og NCAP-stjerner, og med skikkelig fjæring  ;D
Bedre med 2CV enn bare èn!

Jurgh

Ja, ved å lansere en slik modell hadde nok Citroën raskt fått tilbake det frynsete ryktet de så lenge har forsøkt å komme seg bort fra, og som etter min mening ikke er helt ufortjent. 

jwh

#14
Sitat fra: Poirot på onsdag 01 apr 2009 @ 14:00:30
Men aprilsnarr (eller ei...?), idèen er jo god!  En liten, økonomisk og enkel bil, med Citroen-logo'n pent inkorporert i grillen.  Hadde bare byråkratene holdt fingra av fatet, så bilen kunne blitt produsert og solgt her i Europa, uten elektronikk og NCAP-stjerner, og med skikkelig fjæring  ;D

Prosjektet har elementer av gammel 2CV (TPV) tenkning, bl.a målsetningen om å lansere en BILLIG 3 liters bil (VW Lupo 1,2TDI var på vei til å være en slik bil, men ble ikke importert til Norge. Audi A2 1,2TDI er ikke rimelig). Citroen lykkes ikke helt i TPV-prosjektet, men en Nano bør kunne greie forbruk på 0,33 l/mil, og lavt utslipp. Jeg synes dette er spennende greier, og "tar" dette av - ser vi konturene av et nytt bilsegment.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV