Hovedmeny

Veteranstatus

Startet av Pål B, søndag 29 mar 2009 @ 16:16:33

« forrige - neste »

Pål B

Noe der ut som vet hvordan/når en bil blir veteran?

Eksempelvis; En 1979 modell 2CV som er registrert første gang 01.06.79. Er  den veteran fra 01.01.09, 01.06.09 eller 01.01.10?
Det logiske ville være 01.06.09, men nå er det jo ikke alt fra det offentlige som er logisk..............................

Pål B.

PerI

Her har myndighetene faktisk vært "snille" og sagt ved årsskiftet. Så er bilen førstegangsregistrert i 1979, så er den veteran nå.

Samme gjelder for omregistrering av nyere biler, ved årsskifte kan satsene bli mindre. Sparte selv noen tusenlapper på det både i fjor og i vår :)
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

EirikJ

Ja.....det at høvdingene har latt sine småfolk få en slik tilsynelatende fordel, blandt de o' så mange regler som; "Vil du registrere bilen din 30 juni?! Ja DA må du betale årsavgift for et helt år."...  Jeg tenker at det er av de ting i verden vi ikke kan forklare :P

Citroënnlig hilsen Eirik

Poirot

Mye takket være aktiv lobby-virksomhet fra LMK, er norske "vegmyndigheter" utrolig vennligsinnede overfor "veteran"-konseptet.
Det er til og med mulig å fravike årstallet for førstegangsregistrering, dersom det kan bevises at kjøretøyet blei PRODUSERT tidligere.
F.eks. vil en 2CV som beviselig er produsert i 1979 kunne godkjennes som veteran i år, selv om den har vært en "overligger" og først REGISTRERT våren 1980.
(Jfr. avgjørelse vedr. motorsykkel importert fra USA)
Bedre med 2CV enn bare èn!

Pål B

Lært noe i dag også - i tillegg til at Biltemas rubbing ikke er noe særlig å få  på genseren, på buksa, og innafor sokkene nede i skoa!!!! Men bilen ble blank  :D

Poirot

#5
Sitat fra: Pål B på søndag 29 mar 2009 @ 17:06:30
Lært noe i dag også - i tillegg til at Biltemas rubbing ikke er noe særlig å få  på genseren, på buksa, og innafor sokkene nede i skoa!!!! Men bilen ble blank  :D

Nå veit ikke jeg hva slags strikk du har i sokka dine - men vær i det minste glad for at du stramma beltet i buksa! :o
Bedre med 2CV enn bare èn!

brochmann

Hei Forum og Pål  ;D
Vær glad Pål, for strikken i buksa. ;)
Poirot sin bemerkning kan her få en utløper i nesten samme "stil"; På slutten av 60-tallet, mens jeg fortsatt var ungdom, var det en av mine gode venner (desverre nå borte) som hadde pådratt seg flatlus. Han tok spryboksen med "Raid" og "fyrte" løs. Han vant over flatlusa, men han var såkalt "ikke-operativ" i området rundt Scrotum på 12 uker. Det finnes ALLTID et "middel".
inge'n flate lus forstyrrer afensangen her
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.