da har 2CVen blitt levert i går :laugh:
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-YOHQKAMD.jpg)
det blir vel veldig gul i garasjen:
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-4BOABVRM.jpg)
og på plass:
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-O4DMEIAW.jpg)
shilt er FS...46 og det betyr vel at den er en original 1987 SOLO 2CV. Ramme er dårlig , må sveises eller byttes. rød bremsevaeske er ingen godt ide og alle gummien i bremsesystem må vel byttes. Hovedbremsesylinderen har jeg alerede demontert.
Et sporsmal : har alle SOLO bilen hvit tak? Den som er på min er vel malt svart, men jeg vil og må bytte ham og bestille den helst i original farge.
Hvitt tak og gule felger er visst det korrekte ja :)
og hvilken sete?
Hei.
Setene i Anne Kari sin bil er lys grå med "vaffelmønster" også kjent fra Dolly.
inge'n
Hei ;)
Legger ved et bilde av de orginale solobilene.
takk for det!! Er det mer som har bilder av SOLO 2CVer?
Kult bilde :D men er det ikke en CX som står ved siden av Ladaen tro?
Basert på regnr på disse bilene, lekte jeg litt med å sjekke kontrollfrister (vegvesen.no) på disse bilene. Det laveste regnr i denne serien er FSxxx37, og det høyeste er FSxxx55, altså 19 biler. Før og etter er andre typer biler.
jeg har sjekket det også og fant ut at mindestens 8 av disse bilene enda eksistere.
med eu-kontrol : nr 37,40,41,44,48,51+52 og min nr 46 (avregistrert) Da er det nr 42 som eu fristen gått i 2009 men er ikke avregistrert. Nr 44 er till salgs på finn.no
kjekt å finne noe om historien , noe som vet mer og ha flere bilder, velkommen
Det er jo ikke mer enn 25 år siden disse bilene kom. Det må da finnes noen i Ringnes eller Nora (Stabburet) som husker og vet noe mer om dette stuntet...
Hva er firmanavnet som står på støtfangeren til den nedre bakerste bilen? Evt. noen som vet hvilket firma som leverte dem? Kanskje det her finnes noen som vet, og flere bilder i en gammel skuff??
Bassert på info om skiltnummer stemmer ikke tallet på 25 stk som Inge nevnte...
-E;
Firmaet som leverte bilene er Stegegjerdet as i Brumunndal. Nedlagt Citroen forhandler. Siste adr. var sør for Br.dal sentrum langs gamle E6. Mulig det er en bensinstasjon der nå.
Det var Stegegjerdet i Br.dal ja, det er der jeg har fått bilder ifra. Bildet je la ut tidligere er det beste. Som dere ser så var ikke gule felger orginalt på dem. Jeg kjøpte en av disse etter at de hadde gått ca 2mnd med soloreklamen.
fortell os litt mer om den. Hvilken nummer har du kjopt? Var klistremerke fjernet når du kjopte den? Hva har blitt av den bil?
Da er rammesveising nesten ferdig. brukte vel en 20 timer på den. Heldighvis liker jeg å sveise. :)
Delene er på vei ,så neste uke blir det vet overhaling av bremsesystemet og litt maling her og der og tectylering. Jeg håper at bilen blir ferdig slutt av September / begynnelse av Oktober
SOLO 46 kommer til salgs etter EU.
Kunne har tenkt meg å beholde den selv , virkelig fint bil men vi har med 5 biler og 4 motorrsykler vel nok kjoretoy hjemme. ::)
nymalt gulv, glad at jeg fått tak i riktig farge.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-FFO6JEVB.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-TDVGTDH6.jpg)
jeg venter nå på deler, b.a. ny hvit tak og ny bremsedeler.
og med ny matte:
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-KALXGATZ.jpg)
delhvis var bilen lakkert i feil farge, så det var nodvendig å lakkere hun der på nytt.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-YWOMDY6L.jpg)
også felgene har fått seg en ny fersk maling :
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-JO3A4LRN.jpg)
Og nylakkert:
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-K6AHULKJ.jpg)
Jeg hare ikke gjort så mange med bilen siste ukene når jeg bygge garasje hjemme og jeg måtte bygge opp motoren på nyt til Sambalbij. Nye deler har kommet nå så jeg kan bygge videre. 30 oktober blir det EU og da kommer bilen til salgs.
Det blir salg med tung hjerte men 5 biler holder. :P
og da har jeg sett ny bakbremsesylindrene på bilen og et ny takk. Også ny lakkert felgene er på plass og ny hovedbremse sylinder. Bare noe små ting og neste uke tisdag blir det EU.
Da kommer bilen til salgs.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-PFW3BL4C.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-JRADIJ7Q.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-YEIUYN7U.jpg)
Og da er bilen godkjent. ;D .Lytt styr når isen hadde kommet i helgen og jeg plotselig måtte lohne pikkdekken til sambal, som jeg hadde montert allerede på hun. Det ble 16 dekkbytting.
eneste problem var en laksje i eksostpotten i midten som selfogelig matte skjer når jeg kjorte til EU. 20 km hjemmefra .Men den hadde jeg liggende heldighvis og den var rask byttet. Bare 40 km extra glede ;)
Nå gjenstar det en liten kosmetisk jobb her og der og tektylering og da kommer igjen en fint og godt 2CV til salgs i Sunmmore!
i går har kommet en man fra Oslo hit for å se på 2CVen. Da skulle de vare lurt å starte bilen som har stått stille i garasjen helt siden EU neste 3 månader siden og sette ham hjem. Trodde jeg.....
Bilen startet lett , batterie i godt stand men da jeg ryggde ut av garasjen horte jeg en mistenkelig lyd.Bytting av gir gi plotselig ikke så lett som det skulle og jeg frykte for girkassen. Bedre sagt , jeg frykte for ringen i girkassen som holder 2 + 3 tredje gir på plass. For 2CV piloter med kunnskap om bilen en ting man frykter og derfor må man kjore alltid rulig baklengs, spesjel med moderne 2CV med skivebremse. Alikevel skjedde det meg denne gangen, forste gangen i 25 år. Da jeg har hat en del venner med 2CV som det har skjed foer har jeg heldighvis erfaring med å fikse dett.
Man når det skjedde klokka 11.00 kvelden foer dagen mannen kommer fra Oslo tidlig, var det ingen sjans å fikse det foer han kommer. Da var det ingen provekjoring.
Pga manglede pikkdekk var det heldighvis ikke meningen at han skulle ta bilen med men alikevel..
Fordi jeg hater sulk slags ting har jeg fikset det med engang i går kveld rett etter jobbben. Klokka 20.00 var problemet fikset og bilen i topstand igjen. lLtt over 1 1/2 timers jobb.
Citroen har sett denne ringen fast med bare 4 "centerpoints" Sjansen er ikke stor at de kommer av og det skjer bare når man kjore bakover og bremser. Men når jeg jobber på en girkasse sette jeg denne ringen ordentlig fast med rund en 20 "centerpoints" Da er sjansen minimalt at han kommer av igjen.
Herunder ser man bilder av jobben. Jeg hat tatt toppen av girkassen , pass på fjaer under boble i dekselen og fjerne også den liten kule som ligger under fjaeren.
Man ser at ringen ligger loess på foerste bilde. Etter å skrue ringen bak på plass slå man med en centerpoint og noe lignende ringen in i plassen mellom tennene i den deler ringen er skrud på.
Det hele veien rund så han kommer ikke av igjen.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-NF64CSUQ.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-E84RNTRI.jpg)
Manne fra Oslo var unheldig på en måte , på et anne måte var han heldig at det skjer ikke etter han kjopte bilen. Og nå er girkassen sopass modifisert at risikoen at de skjer igjen er nesten null.
TIP: Når det skjer deg kjor ikke videre , da vill man skade girkassen eller gjengen av ringen og få man ham ikke på plass igjen. For å fikse det bruke man ca 2 timer , nokkel 11 , hammer og flatjern. Ikke mer.
dette var en god forklaring på kjent 2cv problem som jeg heldigvis aldri har vært utsatt for. kjekt å vite hvor enkel jobben egentlig er. takk Sabalbij. :)
på vei til nye eieren :)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-JSDSSWVQ.jpg)
Hei! Har eit liknande girkasseproblem og vil gjerne ta ein prat om det om det kan passe. Eg har e-post: hpneerg@gmail.com og bur på Vatne.
Mvh.
Hans Peter
Godt at jeg kunne hjelpe deg med å gi deg info per telefon.
Kjekt at bilen funker igjen.