Får ikke løsnet kronemutter for mansjettskifte...

Startet av ivarr, fredag 08 jun 2012 @ 14:04:23

« forrige - neste »

ivarr

#15
Hmm... Har ingen GS-felg. Men hvis bilen står i fri, og én holder på bremsen og brekket, og én trekker med pipe, vil det da gå utover girkassa? Til vanlig ville jeg bare prøvd, men siden jeg reiser på ferie med bilen i morgen vil jeg ikke ta noen sjanser!
Ivar Aa. R.

Sambalbij

nei det går over bremser, og kreften på bremsen er mye storre når du kjorer 100kmt/ og bremser...
men går det ikke, og den kunne sitte jaevlig fast ... da ta du denn andre måte a gjor det, og skru av den 6 bolten på bremseskjive og jobber fra den side, driveaksel ma tas fra hverandre uansett.
ovrigens har du bare en liten hjul i mansjet er det også mulig a fikese det det samme måte at du fikser en slange pa en tresikkel....  litt lim og gummiklistremerke...livet kan vare lett.. ::)
har hatt 25 2CV, AKSahara 4x4,AZU 1960,AZU 1972,Traction Avant 1955, CX2400GTI 1988 ,3 x ny Xantia.
Nå HY 1964, 2CV6 1973, Xantia break 1999, 2x HD.

Max Wiggo

På treffet i Danmark i pinsen hørte jeg et godt tips for å få mansjetten inn på drivaksel uten problemer. Gå til en blomsterbutikk og kjøp en blomsterholder (et hylster til en enkelt rose e.l.). Tre den inn på drivaksel, spray med silikon, og dra mansjetten over blomsterholderen og inn på plass.
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

ivarr

Sitat fra: Max Wiggo på fredag 08 jun 2012 @ 22:18:17
På treffet i Danmark i pinsen hørte jeg et godt tips for å få mansjetten inn på drivaksel uten problemer. Gå til en blomsterbutikk og kjøp en blomsterholder (et hylster til en enkelt rose e.l.). Tre den inn på drivaksel, spray med silikon, og dra mansjetten over blomsterholderen og inn på plass.

Smart tips. Er dette da gjort fra yttersiden eller innersiden?
Jeg måtte gi meg i dag da mutteren satt så hardt at jeg dro over med pipa. Ødelagt mutter. Jeg krysser fingrene for at den holder gjennom ferien ::)

Sitatnei det går over bremser, og kreften på bremsen er mye storre når du kjorer 100kmt/ og bremser...
men går det ikke, og den kunne sitte jaevlig fast ... da ta du denn andre måte a gjor det, og skru av den 6 bolten på bremseskjive og jobber fra den side, driveaksel ma tas fra hverandre uansett.
ovrigens har du bare en liten hjul i mansjet er det også mulig a fikese det det samme måte at du fikser en slange pa en tresikkel....  litt lim og gummiklistremerke...livet kan vare lett..

Takk for gode tips Sambalbij, jeg satser på å prøve innenfra neste gang :)

Ivar Aa. R.

Max Wiggo

Sitat fra: ivarr på fredag 08 jun 2012 @ 22:56:14
...
Smart tips. Er dette da gjort fra yttersiden eller innersiden?
...

Godt spørsmål, jeg husker ikke svaret. Jeg har ikke skiftet mansjettene selv noen gang, og har derfor ingen erfaring med dette.
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

Arnfinn

Man trenger da ikke ta av akselen for å skifte mansjett. Jeg hadde splittet akselen fra midten, den delen som er bevegeli i lengde retningen.
Hvis man løsner motoren foran er det bare å vri eller jekke motoren ut av stilling slik at akslingen ikke lengre er et stykke, men to. En som sitter fast på gearkassa og en på bærearmen. Derfra er det bare å vrenge av gammel mansjett, gjøre rent, sette inn nytt fett og på med ny mansjett. Det hele avsluttes med å feste stramme båndene riktig. Så er det bare å monter akslingsdelene sammen. Feste motor , tut og kjør.

Arnfinn

Poirot

#21
Sitat fra: Arnfinn på torsdag 14 jun 2012 @ 22:00:30
Man trenger da ikke ta av akselen for å skifte mansjett. Jeg hadde splittet akselen fra midten, den delen som er bevegeli i lengde retningen.

Arnfinn

"Det enkleste ER ofte ogsaa det beste!"
Med delte drivaksler er da dette den eneste fornuftige maaten aa gjoere det paa?
Dessuten vil jeg mene det er enklere aa loesne drivakselen fra gearkassa/frambremsen enn aa loesne og "vrikke" paa motoren...
Bedre med 2CV enn bare èn!

Arnfinn

Man kan selvfølgelig vurdere å løsne driv akselsen fra gear kassa også. Litt flere skruer og man må passe på å stramme skruene med rett moment slik at akslene ikke løsner fra gearkassa når man kjører. Forvarslet er sterk vibrasjon i gir spaken før det kommer et brak og motoren ruser  :D

ab

jwh

#23
Sitat fra: Arnfinn på lørdag 16 jun 2012 @ 20:33:47
Man kan selvfølgelig vurdere å løsne driv akselsen fra gear kassa også. Litt flere skruer og man må passe på å stramme skruene med rett moment slik at akslene ikke løsner fra gearkassa når man kjører. Forvarslet er sterk vibrasjon i gir spaken før det kommer et brak og motoren ruser  :D

ab

Rett moment på skruene er superviktig.....
Jeg har opplevd at drivaksel løsnet i en nedoverbakke i Oslo - etter bytte av drivakselmansjett  :)

Det kom en skramlelyd i bilen. Dette ble etterfulgt av et bang - og skikkelig leven. Deretter var det minimalt med bremser.

"Kjøreturen" endte heldigvis ute på en gressplen - og ikke i rumpa på en annen bil.
Var heldig å finne noen av skruene i veibanen, og en nysgjerrig lokal beboer hadde en skiftenøkkel slik at vi kom videre for egen maskin....
Mvh, Jan Willy
1953 2CV