Feil med hovedlys

Startet av Olav, mandag 18 apr 2011 @ 20:00:21

« forrige - neste »

Olav

Hei folkens :)

Tutten er som mange nå vet en 83 modell 2CV6 Special. Etter rammebyttet hadde jeg feil med lysene, men var litt lei av å skru så jeg tjukobla og triksa litt for at de skulle funke og sånn har det vært siden. Nå er det tid for PKK og da er det også på tide å få orden på lysene.

Problemene er flere:

  • På venstre side kommer både parklys og hovedlys på samtidig på første hakket. Antar at første hakket bare skal gi parklys
  • På høyre side kommer bare parklys på første hakket
  • Nå jeg vrir på andre hakket er det ingen endring på noen av sidene. Parklys og hovedlys på venstre og bare parklys på høyre
  • Fjernlys funker på begge sider, men fjernlys kommer på når jeg drar spaken mot meg. Mulig dette er riktig, men det har vært motsatt på Simcaene jeg har hatt.


Jeg har målt og feilsøkt litt, men finner ikke helt ut av tingene, så jeg håper noen kan hjelpe meg med å svare på dette:


  • Er det riktig at første hakk på lysbryteren skal gi kun parklys?
  • Ut fra lysbryteren går det bare en ledning til henholdsvis park-, hoved- og fjernlys. Noe som betyr at de må splittes til hver lykt et eller annet sted.. Men hvor?
  • Noen som har et mer fornuftig koblingsskjema over lysbryteren enn det som finnes i Haynes?
  • Skal man ha spaken mot seg eller fra seg ved fjernlys?

Litt å tenke på for noen og enhver tenker jeg... Håper noen har svar  :)

Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Otto

Hei Olav,

(sikkert mange som har mer erfaring med dette), men jeg har en original instruksjonsbok:

Slukking: Lysene er slukket når bryteren med 0-merket er vendt mot føreren.
Parklys: Vri bryteren ett hakk: V-merket vender mor føreren.
Fjernlys: Vri bryteren to hakk: R-merket vender mot føreren.
Nærlys: Fra posisjonen V eller R skyves bryteren mot instrumentbordet.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Max Wiggo

Så er det også noen av oss som har automatisk kjørelys ;)
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

eilert

#3
Kan også bekrefte det Otto skriver, jeg føler det nærmest er medfødt :D at spaken alltid står fra meg som "standard", vrir to ganger (til R) og kjører, da er den alltid klar til å dras til meg om/når jeg trenger fjernlys. Slik har det liksom alltid vært på de bilene jeg har kjørt. Ved parkering går hånden som oftest "automatisk" å vrir to ganger tilbake.

På same måte har jeg for (u)vane å dytte lett i spaken og prøve å skru under kjøring, for å bekrefte for meg selv at jeg har lysene på og at ikke fjernlysene står på (den lille blå lampen ser jeg jo ikke i dagslys). Jeg tenkte på spørsmålet ditt da jeg tok meg selv i å gjøre nettopp det på vei til jobb i dag.


Men er du sikker på at hovedlyspæren på høyre side ikke er defekt på nærlys delen? Mener å huske at det er vannlig at den ryker før fjernlys - av naturlige årsaker...

Så jeg tror svarene altså er:
1: Ja, om spaken er trukket mot deg.
2: Splittes ikke dem inne i, eller like ved lyktestativet?
3: Tja... Er et her: http://www.2cvstuff.com/Files/Wiring/Wiring%20Post%2081.pdf
4: Spaken trukket mot deg

Håper du finner ut av det!!

-E;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

Otto

Ledningene splittes vel ett eller annet sted inne i kabelpølsa. Har et par bilder som viser ledningene som går inn i lyktestativet.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Olav

#5
Pæra er selvfølgelig i orden. I følge de glimrende tegningene eilert henviste til, er også alt riktig koblet. Så da må det være et brudd et eller annet sted mellom lysbryter og venstre nærlys. Normalt sett er det naturlig å sjekke der hvor ledningen splittes, sannsynligvis et sted der også baklysene er koblet.


Jeg er klar over koblingen ved lyktestativet, det var der jeg tjukobla dem ved å koble parklys og nærlys sammen. Men da lyser begge deler på første V merket, så jeg får altså aldri parklys alene på den lykta. Uansett er det ikke her det splittes, det må altså skje et annet sted, men så var det finne det da. Ut fra koblingskjemaet ser det ut til å være et sted etter sikringsboksen.

Hvis det er et sted inne i kabelmatta, blir det mye jobb å finne det. Sannsynligvis enklere å trekke en ny ledning frem til venstre lykt.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Olav

#6
Feilen er funnet.

Splitten som fordeler strøm til nærlys sitter ca. 7 cm inn i kabelmatta sett fra lyktestativet. Og der var ledingen til venstre lykt rett og slett røket av.
Mulig at denne splitten ikke er original forresten - Ledningene var koblet sammen med en litt halvdårlig klemme med tape rundt.

Jeg loddet ledningene sammen og satte på krympestrømpe før jeg tapet matta sammen igjen. Litt tøff i trynet å tape sammen uten å teste, men jeg er ganske sikker på at dette var problemet. Når jeg først er i gang, går jeg over samtlige koblinger i motorrommet og utbedrer der det trengs.

Og la meg si det sånn... det trengs mye utbedring. Utrolig at alt (bortsett fra nevnte problem) har fungert feilfritt.

Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Olav

Og i dag tidlig suste Tutten gjennom EU kontrollen igjen - for tredje gang i min eie.

Nå gleder både Tutten og eier seg til "Årets første kjøretur" i kveld  :)
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

GeirW

Sitat fra: Olav på onsdag 04 mai 2011 @ 11:10:16
Og i dag tidlig suste Tutten gjennom EU kontrollen igjen - for tredje gang i min eie.

Nå gleder både Tutten og eier seg til "Årets første kjøretur" i kveld  :)

Gratulerer - både til deg og Tutten!  ;D
Herlig!!  ;D

Olav

Litt ekstra morsomt var det da jeg noen timer etter EU kontrollen ble stoppet i kontroll fra statens vegvesen.
Jeg satt jo med EU kontrollskjema i hånden og alt var selvfølgelig i orden.

Eneste de hadde å utsette på Tutten var at blomsterkassa var litt tørr :) :)
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

PerI

Sitat fra: Otto på mandag 18 apr 2011 @ 22:14:33
Hei Olav,

(sikkert mange som har mer erfaring med dette), men jeg har en original instruksjonsbok:

Slukking: Lysene er slukket når bryteren med 0-merket er vendt mot føreren.
Parklys: Vri bryteren ett hakk: V-merket vender mor føreren.
Fjernlys: Vri bryteren to hakk: R-merket vender mot føreren.
Nærlys: Fra posisjonen V eller R skyves bryteren mot instrumentbordet.

Dette stemmer, i tillegg er det nærlys hvis den står i V og ned mot instrumentbordet, ihvertfall på min 71-modell. Det er den posisjonen jeg vanligvis kjører med på dagtid, så vrir jeg over et hakk til, til R, på kveldstid hvis jeg må veksle mellom fjern og nærlys. Sikkert en uvane jeg har ;D Antar det har noe med at da trenger jeg bare vri en gang tilbake for å slå av lyset.

Og gratulerer til Olav med godkjent bil, det er alltid godt å ha god samvittighet i kontroll hos vegvesenet. Har kjørt noen biler til og fra eu-kontroll der jeg har hatt hjertet litt i halsen på grunn av at bilen egentlig ikke har vært lov å kjøre. Men det har da gått bra til nå.. :)
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III