Hovedmeny

EU-kontroll

Startet av olemartin, tirsdag 15 des 2009 @ 08:53:30

« forrige - neste »

olemartin

Var på EU-kontroll i dag med bilen min, en 2CV4 1971 mod.
Er fersk når det gjelder skruing på 2CV, og verkstedet ar enda ferskere.
Så vi trenger litt hjelp.
1. Hvor sitter det innstemplede rammenummeret?
2. Det er litt slark i overgangen tannstang-styrestag. Dette kan beveges noen millimeter i bilens lengderetning. Er dette normalt?
Ellers fant de ingen feil. Det må jo være bra for en gammel urestaurert sliter.
2CV4-1971
2CV6-1985
ID19-1960
DS23/5 ie 1973
CX 2.5 TGI-1990
C5 2.2HDI-2003
C8 2.2HDI-2003
BMW R100RS-1981

PerI

Sitat fra: olemartin på tirsdag 15 des 2009 @ 08:53:30
Var på EU-kontroll i dag med bilen min, en 2CV4 1971 mod.
Er fersk når det gjelder skruing på 2CV, og verkstedet ar enda ferskere.
Så vi trenger litt hjelp.
1. Hvor sitter det innstemplede rammenummeret?


På 70-talls 2cv sitter det der hvor en passasjer foran med korte bein har føttene sine. Med andre ord har det ofte blitt vått og ulumsk der, med det resultat at rammenummeret ofte er rustet vekk eller ikke er lesbart. Hvis så er tilfelle, så kan man prøve å rispe/skrape seg frem til nummeret, eller så må man kontakte biltilsynet for å få banket inn et nytt nummer. Med den erfaring jeg har med kontrollanter, så ville jeg i mest mulig grad unngått tilsynet, av erfaring har de en innstilling at hvis ikke ting er i følge papirene, så har man jukset (les:bytta ramme uten å si ifra til dem). Og ting er jo ikke ifølge papirene hvis ikke rammenummeret er lesbart. Mulig andre kan si hvem man i så fall bør kontakte for å møte forståelse for problemet.

Det er lurt å få på noe rustbeskyttelse med en gang rundt rammenummeret, så slipper man å få samme feil ved neste kontroll.

Sitat

2. Det er litt slark i overgangen tannstang-styrestag. Dette kan beveges noen millimeter i bilens lengderetning. Er dette normalt?


Her skal det sitte en klemme, og den er kjempeviktig å ha på plass. Ingen slakk her. Litt slakk i kingbolter er ok så lenge det ikke er for mye. Her feiler ofte de kontrollantene som ikke kjenner 2cv, mens de som kjenner 2cv vet at litt slakk er ok.

Sitat
Ellers fant de ingen feil. Det må jo være bra for en gammel urestaurert sliter.

Høres bra ut, hva med bremser, var de ok? Det er ofte det som kan sitte fast både her og der etter lengre tids lagring.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Otto

Men er eier ansvarlig om rammenummer har rustet bort? Er det i slike tilfeller ikke mulig å sannsynliggjøre at ramme ikke er skiftet?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jwh

#3
Er rammenummeret plutselig forsvunnet siden de siste EU-kontrollene ? 
Prøv å ta EU-kontrollen hos de som har har hatt bilen inne tidligere, eller et verksted som kjenner 2CV. Ting løser seg ofte da. Du har sikkert sjekket høyre rammevang, event. kan ID-nummer være overmalt på gulvet ?

Slark:
Jeg har en gang fått påpekt slark i styring. Kontrolløren var også blank på 2CV. Neste verksted nevnte ikke slark.
Jeg er rimelig sikker på at låsen rundt rattstammen sitter slik den skal (jfr. Pers innlegg), men at det er slark i styringa. Dette kan også være fra endeledd, kingbolter og styring, og t.o.m helt normalt.
Ikke vanlig å få mangel på tannstang/styriestag, selv om det sitter en oval foring/klemme inne i forstillingen som kan slites...
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

olemartin

Sjekket opp med biltilsynet. Fikk beskjed om å komme ut og få risset inn et nytt nummer. Men jeg har nok sett på feil plass. Skal rammenummeret sitte inne i kupeen ved beinplassen til passasjer, eller under bilen.
Bremsene var helt ok.
Der er også en slark i bolten fremme på støtdemperen på den ene siden.
Ser ikke helt hvordan denne er festet og hvordan slarken kan fjernes.
Var innom verkstedet igjen og fikk fyllt ut kontrollskjemaet og stemplet det gjodkjent.
2CV4-1971
2CV6-1985
ID19-1960
DS23/5 ie 1973
CX 2.5 TGI-1990
C5 2.2HDI-2003
C8 2.2HDI-2003
BMW R100RS-1981

EirikJ

#5
Sitat2. Det er litt slark i overgangen tannstang-styrestag. Dette kan beveges noen millimeter i bilens lengderetning. Er dette normalt?
Ja, det er ikke unormalt. Det er heller ikke farlig. Det kan være de indre styreleddene, men hvis begge styrestag beveger seg likt når man drar i det ene, så er det en ring festet til tannstangen,som glir frem og tilbake i et rør.(Alt dette er innvendig i traversen) Det er "umulig" for denne ringen å bli så slitt at den kommer ut av røret. Bare si til de at det er normalt.

Tror Per og JWH misforstod og trodde du mente rattstammen og tannstang. Eller så har jeg misforstått. Men du skrev tannstang -> styrestag ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

olemartin

Det var mellom tannstang og styrestag slarken var. Verkstedet slo seg til ro med teorien om at slark her er normalt på 2CV
2CV4-1971
2CV6-1985
ID19-1960
DS23/5 ie 1973
CX 2.5 TGI-1990
C5 2.2HDI-2003
C8 2.2HDI-2003
BMW R100RS-1981

PerI

Sitat
Tror Per og JWH misforstod og trodde du mente rattstammen og tannstang. Eller så har jeg misforstått. Men du skrev tannstang -> styrestag ;)

Skal ta det på min kappe ja, jeg tenkte på rattstammen når jeg leste tannstang. Det er på rattstammen låseringen skal sitte..
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Kristian

Fint om du har fått alt godkjent.  Om du har mye slakk i indre styrekuler vil det vise seg ved at du kan få (kraftige) vibrasjoner i rattet når du kjører over tversgående kanter/sprekker i litt hastighet.  Tenk deg f.eks. en stålskjøt i en bro eller en overgang fra ny til gammel asfalt i slak sving i 70-80 km/t.  Får du ikke risting da er indre deler av styresystem sannsynligvis OK.