Hovedmeny

2cv Varebil

Startet av Saxlund, fredag 04 apr 2014 @ 13:04:05

« forrige - neste »

Canuto

Jadda. ;D
Mine vrak...
Beklager treigt svar.
De står alle et annet sted nå. Under tak og tørt.
2CV6, 2CV4, AK400, AZU250, DSuper, HY72, Acadiane, Ami8, Kegresse, Mehari, 7, Rover75, LandroverDefender

Rage

Du har mange interesange eksemplar.  :D
Gått at du har god lagringskapasitet til alle.
Mvh Thomas Rage
1980 2cv6 Club RF 11474
1973 Mehari RZ 31705
1964 AMI6 28-03-50
1971 2cv4 34-83-63
1968 AK 350 27-46-49

Canuto

Mja... ikke så uinteressante dine, heller. Jeg misunner deg det lave skapet du holder på med. Det at du er på god vei med det verste/kjedeligste. Den bare må bli vakker. Ser fram til å se den på veien en dag.  ;D
Selv er jeg fremdeles fanget av masse ulikt, men håper å få komme meg til en eller to A-modell å pusse opp om ikke for lenge.
2CV6, 2CV4, AK400, AZU250, DSuper, HY72, Acadiane, Ami8, Kegresse, Mehari, 7, Rover75, LandroverDefender

Rage

Jo det er litt biler her også!
Men alti like spennende å høreom/ se andre biler.
Mitt neste drømmeprosjekt er AMI.
Men det blir nok langt frem.
Har litt manko på plass.
Mvh Thomas Rage
1980 2cv6 Club RF 11474
1973 Mehari RZ 31705
1964 AMI6 28-03-50
1971 2cv4 34-83-63
1968 AK 350 27-46-49

Canuto

He he. Plass, ja. Blir aldri nok...  O0

Ami er en fin bil. 2CV som ser nesten normal ut...
Ami Super da, eller en vanlig 8'er? Eller pizza-panseret?  :angel:

Min Ami8 stod leeenge ute og frøs. Tror det var bortimot 12-14 år. Og det etter den ble parkert på grunn av for mye rust - og andre ting. Stod pent foran garasjen til mor.
Lyseblå.
Kom liksom opp av snøen hver vår.
Så en vår, bestemte vi oss for å flytte den til et uthus. Visste jo at den var litt skranten i kanaler og slikt. Men, du og du! Da vi åpnet ene døra, drysset det ned en stripe av pulver (rust) ned på bakken akkurat langsmed døra. Gummipakningen hang og slang, men falt ikke av. Skeive seter.
Så opp med andre framdøra - likedan. Utrolig hvor rusten den var i kanalene. Det var ingen kanaler der. Ikke golv heller for den saks skyld. Bare litt rester etter disse avstivningene som setene står på. Pulveret var delvis rust og delvis lakk-pulver. Litt muggen inni, men godt gjenkjennelig. Vi hadde jo brukt den ekstremt mye. :o

Motor og slikt var jo ikke tatt hensyn til i alle år. Stakkars Amien. Madame het hun.
Naboene syntes nok det var noe underlig at den stod der - men etterhvert blir jo ting en naturlig del av eksteriøret. ::) ::)

Min kjære mente vi skulle sette i batteri og prøve. Far selv, var jo mer enn skeptisk. Her måtte nok mer enn litt startmotor-kinning til. Trodde han. Dama satte seg inn og vrei om nøkkelen. Viiiii viiiii viiiii. Ingen liv. Viiiii viiiii viiiii. Nei, her er ikke mye håp. Tok en liten nedkjølingspause. Gynga på Amien for å høre etter om det skvalpa fra tanken. Kom til å tenke på at det står i diverse manualer for hageredskap med motor, at bensin blir fort for gammel dersom den står.  :-\

Vel, vel, madammen skulle prøve igjen. Viiiiii viiiii pf viiiii. Wot?!! Var ikke det noe? Viiiiiiiiiii viiiiiiii hmpft viiii. Full choke, jada. Pumping av gasspedal, masse pumping. Store øyne. Viii hmpf hmpf rrn rrnn, vroiiiim. Nøøøøøn host nøøøøn. ;D ;D ;D

Den hadde altså startet. Tror faktisk ikke vi brukte startgass engang.
Men noe videre respons på gasspådrag var det ikke. Var liksom lavt turtall og litt høyere.
Så skjer jo det jeg ikke hadde tenkt på. Madammen legger inn 1ste gir og kjører ned mot riksveien. NEEEEEEIII!!! hun hører jo ikke.  :o

Har den bremser? Klarer den å kjøre ordentlig? mange tanker - og fæle bilder i hodet.  :o :o

Så bærer det oppover riksveien, det er hårnålssvinger rett ovenfor her - mens jeg kaster meg inn i vår vanlige bil på den tiden. Tror det var en HY. Og legger etter. En HY72 er jo ikke verdens raskeste heller, men Amien slo nok alle rekorder i å kjøre sakte. Putret og kokte gjorde det. Masse grå røyk. Oi oi oi. Nesten som Il tempo gigante og dirty trick. 8)

Og inni der satt altså min kjære og klemte gasspedalen mot golvet, mens de óste tåke.
Plutselig, etter omtrent 2-300 meter er det som noe stygt gikk i Amien og den "skyter" fart. Grårøyken forsvant nesten helt. Vi tror, i ettertid, at det er olja som hadde nådd opp til sylinderringene... Og nå gikk den som en kule. Ja ja, alt er relativt.

Madammen kjørte den til uthuset, 15 km, parkerte den der, tok ut batteriet. Og så dro vi hjem. Siden har vi dyttet den inn i huset, og der står den den dag idag.

Gode seter i en Ami. Litt treig er den jo, på grunn av vekta. Men en upraktisk og hyggelig bil. Veldig koselig. Jeg har lovet forrige eier at jeg skal få pusset den opp... Uh ah.
Jeg tror det er trivelig å pusse opp en Ami. Du får sannsynligvis ikke tak i karosserideler og frontvindu og bakvindu kan være en utfordring. Resten er vel stort sett mekking og tilpassing. Jeg tenkte jeg ville støpe mange av karaosseridelene i plast. Spesielt bakskjermene er stygge og hullete.
2CV6, 2CV4, AK400, AZU250, DSuper, HY72, Acadiane, Ami8, Kegresse, Mehari, 7, Rover75, LandroverDefender

Alx

Sitat fra: Canuto på mandag 16 mar 2015 @ 21:54:32
(...)
Ami er en fin bil. 2CV som ser nesten normal ut...
Ami Super da, eller en vanlig 8'er? Eller pizza-panseret?  :angel:
(...)
Jeg tror det er trivelig å pusse opp en Ami. Du får sannsynligvis ikke tak i karosserideler og frontvindu og bakvindu kan være en utfordring. Resten er vel stort sett mekking og tilpassing. Jeg tenkte jeg ville støpe mange av karaosseridelene i plast. Spesielt bakskjermene er stygge og hullete.

Du får nyproduserte gulv, kanaler og torpedovegg hos Janez Kežmah i Slovenia... 2CV Keza
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

Canutoen

Supert. Takk for tips. Har handla i Slovenia før (tre-maskiner), så det kan saktens gjentas.  :-)
:)