Endre camber og castorvinkel på senket 2cv; noen som kjenner til dette.

Startet av Atle Odd Hovden, fredag 03 jan 2020 @ 11:20:12

« forrige - neste »

Atle Odd Hovden

Hei på dere, godt nytt år
Jeg skal altså bygge en 2cv Barbot replika. For de som kjenner originalen fra 1953, så var dette en enseters bil bygget for å sette rekorder i klassen under 350 ccm(motoren var redusert til 348 ccm) og racing. Den er sluppet mye ned på fjærene, og det innebærer at cambervinkelen blir feil. Det er også ønskelig med endret castor, først og fremst fordi det ser tøft ut, dernest for å bedre veigrepet i svinger.

Mitt spørsmål til menigheten er defor følgende; er det noen der ute som har gjort noe liknende, eller kjenner til noen som har gjort det.

Atle

Olav

Hmmm... Ser ikke helt hvordan kan camber og caster kan bli feil på en 2CV når den senkes med vanlig høydejustering på stagene fra fjærboksen.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Atle Odd Hovden

Hei, joda, når bilen senkes eller heves, endres cambervinkelen. (Dette betyr at cambervinkelen også endres hele tiden under kjøringen i takt med fjæringsbevegelsene) .Fjæringsakslingene er ca 50 cm lange. Kingboltene sitter fast i enden av akslingen  i utfresede hull , og når bilen står i normal høyde er cambervinkelen riktig. Når bilen senkes 10 cm, endres vinkelen mellom akslingen og ramma ca 9 grader. Dette gjør at cambervinkelen blir for stor, og styringen blir for stiv. 

Skal man senke fjæringen mye, må cambervinkelen endres permanent. For å gjøre det må akslingen kuttes og sveises sammen påny med ny cambervinkel. Samtidig kan også castorvinkelen endres.

Spørsmålet er om noen har erfaring med dette.

Atle

Olav

Da må det være caster og ikke camber du snakker om som gjør styringen stiv.

Ta en titt her på hvordan dette (og andre utfordringer) kan gripes an:

https://www.2cvracing.org.uk/building-a-race-car/
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Otto

Cambervinkel, eller spissing, kan vel ikke justeres på en 2CV, eller...?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

PerI

Alt kan justeres med hjelp av kappskive og sveiseapparat (Og helst en jigg for å få det likt på begge sider..) :D

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Otto

Paul Weber Gellein fikk gjort en del endringer på hjuloppheng og høyden på Rosinante, men andre veien, høyere. Han skriver om dette i boken om Rosinante.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jonaf

Sitat fra: Otto på fredag 03 jan 2020 @ 22:15:12
Cambervinkel, eller spissing, kan vel ikke justeres på en 2CV, eller...?

Spissing (toe-in/toe-out) justeres ved å endre lengden på styrestagene. Camber og caster er ikke justerbare. Når fjæringen senkes, endres caster til en slakkere vinkel slik at styringen blir tyngre.

Otto

Ja, spissing er jo den vinkelen. Tror ikke det er justert noen gang på min 2CV.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

PerI

Ta en titt her for tips om modifisering av armene:
Selve forumet er ikke så aktivt lengre, men det er en gullgruve av tips for dem som vil modifisere i form av senking.

http://snail.s4.bizhat.com/snail-ftopic514-0.html
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Atle Odd Hovden

Hei, takk alle sammen for masse nyttig innspill.

Er det forresten noen andre som har lyst på å lage sin egen Barbot special, så kan vi starte egen racingavdeling.

Atle

Poirot

CAMBER-vinklene kan ikke endres på en 2CV!  (Såsant en altså ikke tar i bruk vinkelsliper og sveiseutstyr... ;-) )
Den endrer seg heller ikke under fjæring - men når du dreier på rattet, endres også camberen på framhjula!!
Ved ekstrem senking, vil selvsagt CASTER-vinkelen på framhjula endres.  Men har du erfart at det egentlig har noen praktisk (negativ) effekt...?
Og du har ikke vurdert å senke karosseriet på ramma, i stedet for å "skamsenke" vekk all fjæringskomfort...?
Bedre med 2CV enn bare èn!

Atle Odd Hovden

Hei Poirot, tidlig oppe en søndagmorgen?

Joda, jeg er klar over at jeg tok feil av hva som er camber og castervinkel. Hva angår spørsmåler om man merker at catervinkelen endres under kjøring når fjæringen har store utslag, så vil jeg tro at svaret stort sett vil være nei. Grunnen til dette vil være sammensatt, men det er ikke grunn til å gå inn på dette. Dersom man imidlertid "ekstremsenker" bilen uten å endre castervinkelen, blir (ifølge hva som rapporteres fra folk som har erfaring med å ha gjort dette) styringen altfor stiv.

Hva angår fjæringskomfort, har jeg en 1984 modell 2cv6 som skal besørge den komfortable transporten. Den bilen som skal senkes er er  "2cv Barbot special"  1953 replika, en bil som ble bygget på begynnelsen av 1950 tallet for å sette rekorder, hvilket den gjorde i 1953, og senere til racing i klassen under 350 ccm. Dersom man googler, får man opp bilder både av originalen og av flere replikaer.

Min utfordring til menigheten er å få flere til å bygge en slik, så kan vi få en egen racinggruppe i 2cv klubben. Hadde ikke det vært kult så vet ikke jeg hva som er kult!

Atle

Olav

Sitat fra: Atle Odd Hovden på søndag 12 jan 2020 @ 10:35:50

Min utfordring til menigheten er å få flere til å bygge en slik, så kan vi få en egen racinggruppe i 2cv klubben. Hadde ikke det vært kult så vet ikke jeg hva som er kult!

Atle

Hei Atle,

Uten at jeg på noen måte er helt sikker, er det mitt inntrykk at de fleste 2CV eiere i Norge er veldig glade i fjæringskomforten slik den er og prøver heller å holde bilene klare for lange komfortable turer i sedat hastighet. Det sagt, håper jeg du finner noen du kan dele racinginteressen med.

Jeg har selv kjørt ned til Spa og kjørt rundt banen på Francorchamps og sett på 24 timersløp med til dels sterkt modifiserte 2CV'er uten at det økte min racinginteresse. Har også kjørt med en Visa 652 motor et par sesonger, men gikk tilbake til originalmotor da jeg synes noe av kosen bak rattet ble borte. Jeg er nok mer i andre enden av skalaen og heller mer mot en Raid bil med bedre bakkeklaring enn originalt.
Hver sin lyst tenker jeg, og det er det heldigvis svært god takhøyde for i vårt miljø :-)

Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Atle Odd Hovden

Hi Olav, takk for tanker

Joda, jeg har vært facinert av komforten og laid back stilen i 2cv siden jeg kjøpte min første  i 1968; en 1963 modell med sentrifugalcluch. Etter lange utenlandsturer og masse bruk konket den til slutt, og jeg måtte kjøpe ny. Sammen med 2cvene kjøpe og bygget jeg opp en 1954 modell Morgan +4, og hadde valget mellom å kjøre med 2cvens myke fjærer og Morganen som praktisk talt ikke hadde fjæring. Begge deler var fantastisk!

Som pensjonist har jeg valgt å gå tilbake til 2cv; jeg holder på å bygge opp en 1984 modell 2cv6; plukker den helt ned og fornyer alt som er tvilsomt. Den skal være klar til vårens vestlandstur med kona.
Men; jeg ønsker noe annet også. Istedetfor å kjøpe en eller annen sportsbil, har jeg kjøpt stort sett alt som trengs for å bygge min egen sportsbil; en tidlig 2cv racerbil; forkortet, senket karosseri og fjæring og til en helt annen bruk enn den originale 2cv6n; jeg kan velge laid back komfort, eller hardere fjæring, større fart og bedre kjøreegenskaper. Jeg antar at bilen vil koste meg kr 35-40.000 totalt.

Jeg har forresten lyst på å bygge en 4x4 også! Jeg antar at 4x4 blir enklere å samle deler til enn Sahara.

Du nevnte at du hadde hatt Visa motor i 2cvn, altså  en 652ccm. Forskjellen på denne motoren og 602 motoren er såvidt jeg vet bare sylinderene og stemplene. Mitt spørsmål der derfor; har du 652 sylindere og stempler til salgs; jeg kan tenke meg slike til Barboten.

Mvh Atle