Hovedmeny

Si hei til René!

Startet av Angie, onsdag 13 mai 2015 @ 09:21:07

« forrige - neste »

Angie

Dette er René.

Etter mine beregninger trillet han ut fra samlebåndet en gang i august 1974 og ble registrert første gang i april året etter i Trondheim der eier drev teppeforretning!  Jeg kan se for meg at han kan ha rullet på godværsdager med tepper stikkende ut av taket.  Det er grunner som taler for at han etter hvert ble transportmiddel for ungdommen i huset og flyttet til Østfold.  I 1995 ble det for mange feil til at han bestod kontrollen. Han ble avskilles og byttet inn hos et bilfirma i Moss.  Dette firmaet - som nå er historie - kvittet seg med bilen via Oslo Bilauksjon.  Deretter var det mange eiere med planer, men som allikevel solgte den videre, helt til han havnet på en låve i Gudbransdalen der han ble stående til jeg kom på banen.  Han var da full av hønsefjær, halm og muselort og var i elendig forfatning; det var mye synlig rust og motoren gikk kun på startgass.  Hvis han ikke hadde fått plass på hengeren (da han var trillet opp, var det under 1 cm klaring rund baut), hadde jeg reist fra han uten anger.

Man skal jo være forsiktig med å legge menneskelige følelser og intensjoner i dyr og døde gjenstander, men da jeg kikket på han i speilet der han stod fastspent på hengeren og duvet frem og tilbake i fint driv i høstsola over Dovre, kunne jeg nesten banne på at han smilte. 

Hjemme i garasjen ble det stripping som ble innledningen til åtte år med gleder og frustrasjoner. En donor ble skaffet til veie og det kom store pakker fra der Franzose i tillegg til at jeg var innom hyggelige Torben i Gamle Rye og fikk med meg en del snask.  Etter hvert som arbeidet skred frem ble han til René, men det er en lang historie som jeg kan fortelle ved en annen anledning. 

Etter en hard kamp med Statens veivesen har han nå fått vognkort og vi har tilbakelagt de første 300 kilometerne.  Både form og farge (vert palmeral) som jeg kaller hippigrønn tilsier at han vekker betydelig oppsikt og smil og glede.  Til og med en hjort jeg støtte på på en grusvei så ut til å streve med å plassere dette grønne som nærmet seg, før den strøk på skogen igjen (men så var det dette med antropomorfisme da). Dessverre har det også vært tilfeller av gjeining av uvennlige medtraffikanter på landeveien.  Motoren skal kjøres inn og det går ikke så fort i oppoverbakke.

PerI

Hei René og Angie!

Vert palmeral er jo en fantastisk farge, er likevel lenge siden jeg har sett noen i den fargen.

Hva slags kamp måtte du ta med vegvesenet, var det av teknisk eller papirmessig art? Siden dette er en norsk bil, så skulle man tro det var en enkel sak, men er interessert i å høre hva det var.

God tur og nyt øyeblikkene!
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

André

Vi (sønnen) setter i stand en akkurat make bil...farge og modell :)
Grattis...kjempefin :D
mvh André....kjører 2CV i Bergen