Hovedmeny

Matt lysinnsats

Startet av nils-fredrik, onsdag 07 jun 2017 @ 21:31:07

« forrige - neste »

nils-fredrik

Høyre lykt blir fort matt innvendig (Valeo, ikke H4). Har prøvd m polerpapir og da blir den fin en liten stund men så matt igjen. Venstre lykt har ingen problemer... Kjølig garasje så jeg gjetter på litt dugg?? Kan det fikses eller er eneste løsningen ny innsats? Er lyktinnsatsen blitt for tett eller for utett tro?? Hvorfor skjer det bare med den ene? ???  :'(
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

EirikJ

Skal ikke uttale meg om det med duggen, annet enn at den forsvinner vel etter litt tid med lyset på? Ville ikke brydd meg med det.

Det jeg vil uttale meg om, er at hvis du skal kjøpe nye reflektorer, kjøp Valeo, og ikke de billige kopiene. Jeg gjorde tabben å kjøpe Franzoses billige kopier i vinter (Før jeg lærte å holde meg unna Franzose pga.eksepsjonelt dårlig kundebehandling). For noe dritt. Glasset er utrolig dårlig/unøyaktig støpt, det er til og med luftbobler i glasset! I tillegg forventer jeg at de ruster og smuldrer bort etter første regnværet.
Skal kjøpe to nye Valeo-innsatser på Verdenstreffet i år. Holder de like lenge som de originale, har jeg lykter de neste 20 årene.
Citroënnlig hilsen Eirik

jonaf

Sitat fra: EirikJ på torsdag 08 jun 2017 @ 10:20:35
Skal ikke uttale meg om det med duggen, annet enn at den forsvinner vel etter litt tid med lyset på? Ville ikke brydd meg med det.

Det jeg vil uttale meg om, er at hvis du skal kjøpe nye reflektorer, kjøp Valeo, og ikke de billige kopiene. Jeg gjorde tabben å kjøpe Franzoses billige kopier i vinter (Før jeg lærte å holde meg unna Franzose pga.eksepsjonelt dårlig kundebehandling). For noe dritt. Glasset er utrolig dårlig/unøyaktig støpt, det er til og med luftbobler i glasset! I tillegg forventer jeg at de ruster og smuldrer bort etter første regnværet.
Skal kjøpe to nye Valeo-innsatser på Verdenstreffet i år. Holder de like lenge som de originale, har jeg lykter de neste 20 årene.

Valeo har god kvalitet. De kan kjøpes hos Torben hos Dansk 2CV-senter.  Franzose er det ingen grunn til kjøpe noe hos.

nils-fredrik

1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

Olav

Sitat fra: jonaf på torsdag 08 jun 2017 @ 10:59:58
Franzose er det ingen grunn til kjøpe noe hos.

ENIG!

Mine blanke fine Valeo lyktehus i plast med H4 pærer, smeltet faktisk etter endel køkjøring en varm sommerdag. Har nå arvet Anne-Kari sine blanke i metall :-)
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

nils-fredrik

Tror i hvertfall jeg har funnet ut hva som er den indirekte årsaken; De gule lyspærene... blir enten for varme i den gule plasten eller så er det noe feil på den gule "lakken"... Den gule fargen "svis" av.  Avleiring på reflektoren og kanskje ørlite røyk av dette også. Om feilen er pærene eller har med lykteinnsatsen å gjøre blir neste detektivarbeid. I første omgang har jeg fått gjort alt i reflektoren skikkelig rent igjen...
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

PerI

Reflektorene til 2cv er vel normalt ikke bygd for H4 (55-60W), men R2 med P45T-sokkel på 40-45W.

F.eks disse. Evt samme styrke i gult.

Så at plasten smelter ved bruk av kraftigere pærer på en varm sommerdag er vel ikke så rart, uavhengig av leverandør.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

nils-fredrik

#7
Det er riktig pære til innsatsen hos Doffen ihvertfall  :) P45T Tror det hadde vært vanskelig å presse inn en H4 eller H7 i ringen, men har ikke prøvd. Uansett glad til... lettere med fine gule pærer på markedet, selv om jeg har sett at det er kommet noen til H7 som er lovlige nå (blir gul farge i reflektoren i hvertfall).

Pratet litt med Torben, som gjettet på at det kunne være en eller annen mindre feil på pærene, og at jeg skulle prøve å bytte en gang til. Har bestilt noen fra et annet merke, så får vi se.
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

Olav

Sitat fra: PerI på tirsdag 13 jun 2017 @ 19:14:06
Så at plasten smelter ved bruk av kraftigere pærer på en varm sommerdag er vel ikke så rart, uavhengig av leverandør.

Vel, både lyktehus og innstats for H4 er laget av Valeo. H4 krever annen spredning av lyset og skal ha H4 stemplet på glasset.
Men man risikerer altså at lyktehus av plast smelter på varme sommerdager med H4 innstatser.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

jonaf

Sitat fra: Olav på onsdag 14 jun 2017 @ 14:27:58
Sitat fra: PerI på tirsdag 13 jun 2017 @ 19:14:06
Så at plasten smelter ved bruk av kraftigere pærer på en varm sommerdag er vel ikke så rart, uavhengig av leverandør.

Vel, både lyktehus og innstats for H4 er laget av Valeo. H4 krever annen spredning av lyset og skal ha H4 stemplet på glasset.
Men man risikerer altså at lyktehus av plast smelter på varme sommerdager med H4 innstatser.

Har du målt ladespenningen? Min '85-modell lader med over 15 volt. Det blir noen ekstra watt i lys og varme inni de små lyktene da. Men jeg har gule glødelamper og ikke H4, og foreløpig har det ikke vært noen hete sommerdager heller  ;D 8)

nils-fredrik

Det burde være lett å sjekke. Takk for tips.
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

nils-fredrik

Har ikke sjekket om det er litt høy spenning , men det er tydelig at pæra blir for varm og den gule fargen svis. Det blir svart oppå pæra. Prøvd et par forskjellige merker. Må jeg over på hvite  >:( ?

Den gamle pæra i den høyre lykta er like fin  ??? 
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

nils-fredrik

Er det ok å evt. bruke halogen H5-pærer (samme wattstyrke -45/40, samme sokkel) og evt. kjøpe en sånn gul hette til? Blir det varmere enn originaltypen pærer?
http://www.bema.no/?ItemID=28940  og http://www.ebay.co.uk/itm/YELLOW-GLASS-CAP-H4-472-HEADLIGHT-BULB-x2-HIGH-QUALITY-BRAND-NEW-/222420463354?hash=item33c94aeefa

Litt dumt å handle alt det der og så funker det enda dårligere :) smelter lyktehuset og sånn... Men det er vel noen her som har prøvd litt forskjellig?
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

EirikJ

Skjønner ikke helt problemet. Har selv brukt gule pærer i alle år uten problemer. Mine pærer har gult glass, ikke gul farge malt på glasset. Når de blir gammel kan glasset bli litt sort pga.forurensing fra glødetråden, men det gjelder hvite pærer også.
Det skal ikke være nødvebdig å finne opp hjulet på nytt tenker jeg. Kanskje pærene du har kjøpt er av dårlig fabrikat?
Citroënnlig hilsen Eirik

nils-fredrik

Må bare finne et fabrikat som funker :) De fra Torben gikk ikke, de fra eBay gikk ikke... Begge har hvite glass med gul farge utenpå viser det seg. Skal prøve en ny nå (amolux) som det viser seg at en her på Gjøvik selger, men siden det har skjedd med flere fabrikat, så lurer jeg også på om det er noe rart med lykteinnsatsen som gjør at glasset kommer for nær reflektoren(?) og at det derfor blir for varmt, men det virker jo ikke veldig realistisk... Skal også dobbeltsjekke spenningen, selv om feil spenning burde betydd samme problem i begge lyktene.

Er på alle måter et "I-landsproblem"  ;D
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)