Hovedmeny

Kalesje

Startet av morkland, mandag 11 apr 2016 @ 22:28:37

« forrige - neste »

morkland

Hei. I fronten av kalesjen, over frontrute, sitter en fjærbelastet snor som man frigjør taket med. Hvordan får man festet eller evt. byttet denne fjæren? Idag er den slik at man drar på begge sider uten at fjæren strammes og låsemekanismen " slipper taket"
Mvh
Odd Mørkland

EirikJ

Om du tenker på strikken i fronten på taket, så er det ingen mekanisme inni der. Kun en strikk. Det er meningen du skal trekke i den, fremover, for å hekte "krokene" på taket løst fra festene over frontruten. Om taket er gammelt og krympet litt, kan tak med utvendig åpning være vonde å få på plass igjen. Du må være helt sikker på at du får krokene festet ordentlig i "mot-hakene" over frontruta.
Citroënnlig hilsen Eirik

morkland

Hallo. Takk for forklaringen. Jeg forholdt meg til " selgers " forklaring, la ikke merke til det når jeg besiktiget bilen. Gammel, vel det er en 1985 modell som har stått tørt og avskiltet inne de siste 12 årene. Det er jo en " løkke" til å dra i på hver ende, utvendig. Selger er ikke en 2 cv person, kjøpte bilen fordi han trodde han skulle tjene "store penger" på den. Det har han ikke gjort. Imidlertid er jobben han og hans bror har gjort med bilen fin etter min
Mvh
Odd Mørkland
Rygge