Girkasse til 2cv6 84-mod

Startet av Knut Arne, torsdag 18 apr 2013 @ 12:38:31

« forrige - neste »

Knut Arne

Er det nokon som har ei komplett og i orden girkasse til salgs?
1996 XM Break 2,1D
2006 Berlingo 1,9D
1984 2CV Charleston

hwibye

Ja hvor mange skal du ha,  jeg har nok minst 4 stk.

Knut Arne

Hm...det held vel med ei tenkjer eg...om eg er litt meire forsiktig med rygginga i framtida...
Pris??
Kvar i landet er du?
1996 XM Break 2,1D
2006 Berlingo 1,9D
1984 2CV Charleston

EirikJ

Ikke kast den gamle kassen...... Om det bare er at den har låst seg pga.rygging, kan den vanligvis repareres ganske enkelt.

Og girkasser lages ikke nye lengre, så man må ta vare på de vi har.
Citroënnlig hilsen Eirik

Knut Arne

#4
Nei den blir ikkje kasta! Ingenting blir kasta no.
Hadde masse 2cv-delar for nokre år sidan som eg selde med ein bil...angrar på det no, sidan eg har fått eit skikkeleg angrep av citrofili att...  :o
1996 XM Break 2,1D
2006 Berlingo 1,9D
1984 2CV Charleston

hwibye

Prisen på brukte deler er  ikke altid lett å fastsette.  Her gjelder det å komme frem til en pris som  selger synes er for lav og kjøper synes er for høy. 
Jeg bor  i Indre Enfold  dvs i Våler  ved Moss.
Da jeg har hugget min  6 stk 2CV fra 80 tallet har jeg også diverse motorer stående med km stand  fra 90 000 km til 110 000  km om noen har behov.

Knut Arne

Men synes selger den er for lav og kjøper for høy blir det vel neppe nokon handel....hm
1996 XM Break 2,1D
2006 Berlingo 1,9D
1984 2CV Charleston

Otto

Gammel tråd dette, men prøver. Hvor lite/mye kan man rygge med en 2CV uten at det skjer noe med girkassa?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Hvis kassa er i orden kan du rygge på ferie og hjem igjen hvis du vil  ;)
Hvis synkro-ringen ikke er festet med ekstra kjørne-spor, er det ikke noe fasit på det. Da er det et sjansespill.
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

Når kassa har holdt i 100.000 km, kan det bety at den er i orden? Hvordan vet jeg at synkro-ringen er festet ekstra?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

#10
Årsaken til problemene med girkassene på bilene fra 80-tallet er at synkroniserings-ringen til tredje giret kan løsne og gjenge seg av. Når dette skjer havner kassen i to gir på en gang. Om to gir blir innkoblet på en gang låses alle drev i kassen og det er umulig å rotere på drivakslinger. Bilen står fast og kan ikke rulles, selv ikke om man trykke inn koblingen.(Siden der girkassen som er låst, ikke motoren) Normalt vil dette ikke medføre noen skader på kassen, da det som oftest skjer når bilen står stille og man skifter mellom revers og første. Når man rygger går akslingen i kassen andre veien, og det er da en allerede løs ring kan gjenge seg helt av. Noen ganger kan det få følgeskader for kassen. Kanskje hvis den har vært helt løs en tid, eller at det blir brukt makt f.eks. ved forsøk på sleping osv. Jeg kjøpte en 2CV for mange år siden med denne feilen, og den kassen var ikke til å redde. Skader på dyre komponenter i kassen gjorde at den ble delekasse.

Det er relativt lett for en som kan det, å sjekke om ringen er løs. Man tar av lokket oppå kassen, det som girvelgeren kommer gjennom, og kan da se om ringen har gjenget seg delvis av.(Man må vite hva man ser etter, det er ikke innlysende) Man kan også da komme til for å gi ringen flere kjørne-merker, for å låse den bedre. Kjørne-merkene fra fabrikk er rett og slett for få og for dårlige. Dette kan gjøres med girkassen i bilen.

En annen ting som har skjedd med samtlige kasser jeg har jobbet på, er at begge mutterne bak på girkassen (lokket ved girkassefestet),har løsnet. De gjenger seg ikke av, men løsner og kan medføre økt slitasje på girkassen.Men som oftest skjer det ikke så mye, de er bare litt løse og kassen fungerer fint. Disse kan ikke sjekkes med kassen i bilen. Det er god praksis, om man kan dette, å sjekke både mutterne og synkronringen før man monterer en brukt kasse med ukjent historikk.

Men jeg syns ikke folk skal bekymre seg for dette! Hvis girkassen fungerer som den skal, og får de oljeskift den trenger, er det bare å kjøre. Manglende oljeskift i bilens livsløp er det som dreper kassene. Det er en tendens til at motorolje og filter blir skiftet både titt og ofte, men ting som girolje og bremsevæske blir glemt. For ikke å snakke om kjølevann på biler som trenger sånt. For de som legger ut på langtur ofte og vil gjøre "alt" for å unngå problemer(som meg) ville det kanskje vært lurt å få sjekket dette. Og hvis girkassen kommer ut av bilen av en eller annen grunn, er det også lurt å få gjort denne jobben når kassen først er ute.

PS: Når synkron-ringen er sjekket og festet, vil den ikke løsne av rygging. Da er det bare å rygge så mye man vil  ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

#11
Tusen takk for veldig godt svar. Jeg skal tenke på om jeg skal få en jeg kjenner, som driver bilverksted og var verksmester på Citroen-verksted da 2CV stod nye i salgslokalet, til å sjekke girkassen. :)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Belgau

Sitat fra: EirikJ på mandag 13 apr 2020 @ 18:35:45
Årsaken til problemene med girkassene på bilene fra 80-tallet er at synkroniserings-ringen til tredje giret kan løsne og gjenge seg av. Når dette skjer havner kassen i to gir på en gang. Om to gir blir innkoblet på en gang låses alle drev i kassen og det er umulig å rotere på drivakslinger. Bilen står fast og kan ikke rulles, selv ikke om man trykke inn koblingen.(Siden der girkassen som er låst, ikke motoren) Normalt vil dette ikke medføre noen skader på kassen, da det som oftest skjer når bilen står stille og man skifter mellom revers og første.

Er det ikke slik at - for å beholde låseringen i utgangsposisjon -  at under rygging skal man unngå å sette bilen i revers i oppoverbakke (altså med snuten oppover), unngå å motorbremse når man rygger (altså fortrinnsvis under rygging  trykke inn kløtsjen og deretter slippe gassen). 

Og at det er god regel for å unngå at slikt skjer i vanvare  er å aldri rygge i stor fart eller med stort gasspådrag.

Nå merket jeg at jeg hørtes ut som En 85 åring. Minst.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

Otto

Flott! Da vet jeg enda mer om dette «fenomenet» som skyldes dårlig produksjon av girkassene.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Sitat fra: Belgau på mandag 13 apr 2020 @ 20:33:05
Er det ikke slik at - for å beholde låseringen i utgangsposisjon -  at under rygging skal man unngå å sette bilen i revers i oppoverbakke (altså med snuten oppover), unngå å motorbremse når man rygger (altså fortrinnsvis under rygging  trykke inn kløtsjen og deretter slippe gassen). 

Og at det er god regel for å unngå at slikt skjer i vanvare  er å aldri rygge i stor fart eller med stort gasspådrag.

Nå merket jeg at jeg hørtes ut som En 85 åring. Minst.

Dette vet jeg ikke noe sikkert om. Tror ikke det har den helt store betydningen egentlig. Er ringen løs vil den gjenge seg av en vakker dag uansett. Og sitter den godt, vil den ikke løsne.
Vet ikke heller om man får noe forvarsel rett før. Tror ikke det. Men skulle man oppleve plutselige endringer i driften av kassen, som plutselig vanskelig å få i gir, eller hopper ut av gir, er det en indikasjon på at noe er galt og bør ikke ignoreres etter min mening.

Et lite tips: Vær obs på varmeslangene i motor-rommet. Særlig ved bytte til nye. Om disse monteres for dårlig, kan de ligge mot girvelgeren når den står i enkelte gir. Dette kan gi samme effekt som om man kjører rundt med hånden hvilende på girspaken. Det er fy, og utsetter kassen for unødig slitasje.
Citroënnlig hilsen Eirik