Girkasse til 2cv6 84-mod

Startet av Knut Arne, torsdag 18 apr 2013 @ 12:38:31

« forrige - neste »

Otto

#15
Stadig noe nytt å passe på. Noen som har tips til å fornye gummiforingen i røret hvor girstanga går gjennom torpedoveggen? Den rister og skramler. Skal prøve å  dytte inn en plastslange (fra Tess) med tynne vegger og feste den med noe.

ClassicParts har foring, men det er vanskelig å få montert uten å åpne røret. ???
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Ja giroverføringen er ikke trivelig når den blir slitt. Ofte ødelegges den av å bli smurt med olje, noe den ikke tåler. Bruk Silikon eller grafitt pulver. Det siste aner jeg ikke hvor man får tak i, har bare hørt folk i utlandet bruker det. Jeg bruker silikon-spray.

Om foringen er slitt må den byttes, men har aldri gjort dette selv. Om du finner en brukt overføring i god stand er nok det enklest.
Hvis ingen har, kan jeg bestille foringer å prøve og fikse en slitt overføring jeg har liggende. Blir det suksess kan jeg selge den.
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

Thomas Rage sa at røret må åpnes for å få inn foringen. Han selger foringer. Prøver med en tynn plastslange først.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Ser at ECAS selger et "gjør det selv" kit for dette. Snedig løsning, og burde være overkommelig for hjemme-mekkeren. Hylsen blir festet med kjørnerslag, men jeg tror nok jeg ville brukt lim i tillegg. Eller tatt sjansen på at lodding ikke vil ødelegge foringen.

https://www.ecas2cvparts.co.uk/repair-part-gear-change-slide-assembly-important-notes-p-2437.html?WSid=42be97ac1adeb3142c79c3308c6d2063
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

#19
Denne så grei ut. Litt av samme måten som jeg ville prøve med en slange, men dette ser mer proff ut.


Classic Parts har også.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Belgau

Sitat fra: EirikJ på tirsdag 14 apr 2020 @ 12:29:29
[kjører rundt med hånden hvilende på girspaken. Det er fy, og utsetter kassen for unødig slitasje.

Du snakker vel om veskeholderen :)

Jeg har ikke personlig erfaring ettersom begge våre 80tallere har mottatt kuren om forsiktig bruk gjennom 15 til 20 år. Men tyske 2cv kilder såvel som burtoneiere i UK sider at problemet dukker opp ved uvøren omgang med gass og kløtsj i revers...  Men gudbevaremegvel, det kan jo bare være tøv. For å beholde 85års terminologi.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

Otto

Hvis denne ringen har holdt seg på plass gjennom 100.000 km og 38 år, er den trolig godt festet?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Otto

#22
Da er det litt mindre skramling. Lurt å demontere før kapping og filing. ??? Måtte file litt for å få på den nye hylsa. Litt lang også, så slipte litt av trekantfestet.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil