Norsk 2CV-forum

2CV => Deler kjøpes => Emne startet av: Knut Arne på torsdag 18 apr 2013 @ 12:38:31

Tittel: Girkasse til 2cv6 84-mod
Skrevet av: Knut Arnetorsdag 18 apr 2013 @ 12:38:31
Er det nokon som har ei komplett og i orden girkasse til salgs?
Tittel: Sv: Girkasse til 2cv6 84-mod
Skrevet av: hwibyetorsdag 18 apr 2013 @ 21:57:34
Ja hvor mange skal du ha,  jeg har nok minst 4 stk.
Tittel: Sv: Girkasse til 2cv6 84-mod
Skrevet av: Knut Arnefredag 19 apr 2013 @ 09:29:57
Hm...det held vel med ei tenkjer eg...om eg er litt meire forsiktig med rygginga i framtida...
Pris??
Kvar i landet er du?
Tittel: Sv: Girkasse til 2cv6 84-mod
Skrevet av: EirikJfredag 19 apr 2013 @ 12:01:25
Ikke kast den gamle kassen...... Om det bare er at den har låst seg pga.rygging, kan den vanligvis repareres ganske enkelt.

Og girkasser lages ikke nye lengre, så man må ta vare på de vi har.
Tittel: Sv: Girkasse til 2cv6 84-mod
Skrevet av: Knut Arnefredag 19 apr 2013 @ 13:01:13
Nei den blir ikkje kasta! Ingenting blir kasta no.
Hadde masse 2cv-delar for nokre år sidan som eg selde med ein bil...angrar på det no, sidan eg har fått eit skikkeleg angrep av citrofili att...  :o
Tittel: Sv: Girkasse til 2cv6 84-mod
Skrevet av: hwibyefredag 19 apr 2013 @ 15:35:58
Prisen på brukte deler er  ikke altid lett å fastsette.  Her gjelder det å komme frem til en pris som  selger synes er for lav og kjøper synes er for høy. 
Jeg bor  i Indre Enfold  dvs i Våler  ved Moss.
Da jeg har hugget min  6 stk 2CV fra 80 tallet har jeg også diverse motorer stående med km stand  fra 90 000 km til 110 000  km om noen har behov.
Tittel: Sv: Girkasse til 2cv6 84-mod
Skrevet av: Knut Arnefredag 19 apr 2013 @ 15:53:36
Men synes selger den er for lav og kjøper for høy blir det vel neppe nokon handel....hm
Tittel: Sv: Girkasse til 2cv6 84-mod
Skrevet av: Ottotorsdag 09 apr 2020 @ 19:42:38
Gammel tråd dette, men prøver. Hvor lite/mye kan man rygge med en 2CV uten at det skjer noe med girkassa?
Tittel: Sv: Girkasse til 2cv6 84-mod
Skrevet av: EirikJsøndag 12 apr 2020 @ 20:27:28
Hvis kassa er i orden kan du rygge på ferie og hjem igjen hvis du vil  ;)
Hvis synkro-ringen ikke er festet med ekstra kjørne-spor, er det ikke noe fasit på det. Da er det et sjansespill.
Tittel: Sv: Girkasse til 2cv6 84-mod
Skrevet av: Ottosøndag 12 apr 2020 @ 21:11:23
Når kassa har holdt i 100.000 km, kan det bety at den er i orden? Hvordan vet jeg at synkro-ringen er festet ekstra?
Tittel: Sv: Girkasse til 2cv6 84-mod
Skrevet av: EirikJmandag 13 apr 2020 @ 18:35:45
Årsaken til problemene med girkassene på bilene fra 80-tallet er at synkroniserings-ringen til tredje giret kan løsne og gjenge seg av. Når dette skjer havner kassen i to gir på en gang. Om to gir blir innkoblet på en gang låses alle drev i kassen og det er umulig å rotere på drivakslinger. Bilen står fast og kan ikke rulles, selv ikke om man trykke inn koblingen.(Siden der girkassen som er låst, ikke motoren) Normalt vil dette ikke medføre noen skader på kassen, da det som oftest skjer når bilen står stille og man skifter mellom revers og første. Når man rygger går akslingen i kassen andre veien, og det er da en allerede løs ring kan gjenge seg helt av. Noen ganger kan det få følgeskader for kassen. Kanskje hvis den har vært helt løs en tid, eller at det blir brukt makt f.eks. ved forsøk på sleping osv. Jeg kjøpte en 2CV for mange år siden med denne feilen, og den kassen var ikke til å redde. Skader på dyre komponenter i kassen gjorde at den ble delekasse.

Det er relativt lett for en som kan det, å sjekke om ringen er løs. Man tar av lokket oppå kassen, det som girvelgeren kommer gjennom, og kan da se om ringen har gjenget seg delvis av.(Man må vite hva man ser etter, det er ikke innlysende) Man kan også da komme til for å gi ringen flere kjørne-merker, for å låse den bedre. Kjørne-merkene fra fabrikk er rett og slett for få og for dårlige. Dette kan gjøres med girkassen i bilen.

En annen ting som har skjedd med samtlige kasser jeg har jobbet på, er at begge mutterne bak på girkassen (lokket ved girkassefestet),har løsnet. De gjenger seg ikke av, men løsner og kan medføre økt slitasje på girkassen.Men som oftest skjer det ikke så mye, de er bare litt løse og kassen fungerer fint. Disse kan ikke sjekkes med kassen i bilen. Det er god praksis, om man kan dette, å sjekke både mutterne og synkronringen før man monterer en brukt kasse med ukjent historikk.

Men jeg syns ikke folk skal bekymre seg for dette! Hvis girkassen fungerer som den skal, og får de oljeskift den trenger, er det bare å kjøre. Manglende oljeskift i bilens livsløp er det som dreper kassene. Det er en tendens til at motorolje og filter blir skiftet både titt og ofte, men ting som girolje og bremsevæske blir glemt. For ikke å snakke om kjølevann på biler som trenger sånt. For de som legger ut på langtur ofte og vil gjøre "alt" for å unngå problemer(som meg) ville det kanskje vært lurt å få sjekket dette. Og hvis girkassen kommer ut av bilen av en eller annen grunn, er det også lurt å få gjort denne jobben når kassen først er ute.

PS: Når synkron-ringen er sjekket og festet, vil den ikke løsne av rygging. Da er det bare å rygge så mye man vil  ;)
Tittel: Sv: Girkasse til 2cv6 84-mod
Skrevet av: Ottomandag 13 apr 2020 @ 19:28:52
Tusen takk for veldig godt svar. Jeg skal tenke på om jeg skal få en jeg kjenner, som driver bilverksted og var verksmester på Citroen-verksted da 2CV stod nye i salgslokalet, til å sjekke girkassen. :)
Tittel: Sv: Girkasse til 2cv6 84-mod
Skrevet av: Belgaumandag 13 apr 2020 @ 20:33:05
Sitat fra: EirikJ på mandag 13 apr 2020 @ 18:35:45
Årsaken til problemene med girkassene på bilene fra 80-tallet er at synkroniserings-ringen til tredje giret kan løsne og gjenge seg av. Når dette skjer havner kassen i to gir på en gang. Om to gir blir innkoblet på en gang låses alle drev i kassen og det er umulig å rotere på drivakslinger. Bilen står fast og kan ikke rulles, selv ikke om man trykke inn koblingen.(Siden der girkassen som er låst, ikke motoren) Normalt vil dette ikke medføre noen skader på kassen, da det som oftest skjer når bilen står stille og man skifter mellom revers og første.

Er det ikke slik at - for å beholde låseringen i utgangsposisjon -  at under rygging skal man unngå å sette bilen i revers i oppoverbakke (altså med snuten oppover), unngå å motorbremse når man rygger (altså fortrinnsvis under rygging  trykke inn kløtsjen og deretter slippe gassen). 

Og at det er god regel for å unngå at slikt skjer i vanvare  er å aldri rygge i stor fart eller med stort gasspådrag.

Nå merket jeg at jeg hørtes ut som En 85 åring. Minst.
Tittel: Sv: Girkasse til 2cv6 84-mod
Skrevet av: Ottotirsdag 14 apr 2020 @ 07:19:29
Flott! Da vet jeg enda mer om dette «fenomenet» som skyldes dårlig produksjon av girkassene.
Tittel: Sv: Girkasse til 2cv6 84-mod
Skrevet av: EirikJtirsdag 14 apr 2020 @ 12:29:29
Sitat fra: Belgau på mandag 13 apr 2020 @ 20:33:05
Er det ikke slik at - for å beholde låseringen i utgangsposisjon -  at under rygging skal man unngå å sette bilen i revers i oppoverbakke (altså med snuten oppover), unngå å motorbremse når man rygger (altså fortrinnsvis under rygging  trykke inn kløtsjen og deretter slippe gassen). 

Og at det er god regel for å unngå at slikt skjer i vanvare  er å aldri rygge i stor fart eller med stort gasspådrag.

Nå merket jeg at jeg hørtes ut som En 85 åring. Minst.

Dette vet jeg ikke noe sikkert om. Tror ikke det har den helt store betydningen egentlig. Er ringen løs vil den gjenge seg av en vakker dag uansett. Og sitter den godt, vil den ikke løsne.
Vet ikke heller om man får noe forvarsel rett før. Tror ikke det. Men skulle man oppleve plutselige endringer i driften av kassen, som plutselig vanskelig å få i gir, eller hopper ut av gir, er det en indikasjon på at noe er galt og bør ikke ignoreres etter min mening.

Et lite tips: Vær obs på varmeslangene i motor-rommet. Særlig ved bytte til nye. Om disse monteres for dårlig, kan de ligge mot girvelgeren når den står i enkelte gir. Dette kan gi samme effekt som om man kjører rundt med hånden hvilende på girspaken. Det er fy, og utsetter kassen for unødig slitasje.
Tittel: Sv: Girkasse til 2cv6 84-mod
Skrevet av: Ottotirsdag 14 apr 2020 @ 12:50:21
Stadig noe nytt å passe på. Noen som har tips til å fornye gummiforingen i røret hvor girstanga går gjennom torpedoveggen? Den rister og skramler. Skal prøve å  dytte inn en plastslange (fra Tess) med tynne vegger og feste den med noe.

ClassicParts har foring, men det er vanskelig å få montert uten å åpne røret. ???
Tittel: Sv: Girkasse til 2cv6 84-mod
Skrevet av: EirikJtirsdag 14 apr 2020 @ 13:12:27
Ja giroverføringen er ikke trivelig når den blir slitt. Ofte ødelegges den av å bli smurt med olje, noe den ikke tåler. Bruk Silikon eller grafitt pulver. Det siste aner jeg ikke hvor man får tak i, har bare hørt folk i utlandet bruker det. Jeg bruker silikon-spray.

Om foringen er slitt må den byttes, men har aldri gjort dette selv. Om du finner en brukt overføring i god stand er nok det enklest.
Hvis ingen har, kan jeg bestille foringer å prøve og fikse en slitt overføring jeg har liggende. Blir det suksess kan jeg selge den.
Tittel: Sv: Girkasse til 2cv6 84-mod
Skrevet av: Ottotirsdag 14 apr 2020 @ 13:20:23
Thomas Rage sa at røret må åpnes for å få inn foringen. Han selger foringer. Prøver med en tynn plastslange først.
Tittel: Sv: Girkasse til 2cv6 84-mod
Skrevet av: EirikJtirsdag 14 apr 2020 @ 13:55:39
Ser at ECAS selger et "gjør det selv" kit for dette. Snedig løsning, og burde være overkommelig for hjemme-mekkeren. Hylsen blir festet med kjørnerslag, men jeg tror nok jeg ville brukt lim i tillegg. Eller tatt sjansen på at lodding ikke vil ødelegge foringen.

https://www.ecas2cvparts.co.uk/repair-part-gear-change-slide-assembly-important-notes-p-2437.html?WSid=42be97ac1adeb3142c79c3308c6d2063 (https://www.ecas2cvparts.co.uk/repair-part-gear-change-slide-assembly-important-notes-p-2437.html?WSid=42be97ac1adeb3142c79c3308c6d2063)
Tittel: Sv: Girkasse til 2cv6 84-mod
Skrevet av: Ottotirsdag 14 apr 2020 @ 14:21:23
Denne så grei ut. Litt av samme måten som jeg ville prøve med en slange, men dette ser mer proff ut.


Classic Parts har også.
Tittel: Sv: Girkasse til 2cv6 84-mod
Skrevet av: Belgautirsdag 14 apr 2020 @ 18:41:13
Sitat fra: EirikJ på tirsdag 14 apr 2020 @ 12:29:29
[kjører rundt med hånden hvilende på girspaken. Det er fy, og utsetter kassen for unødig slitasje.

Du snakker vel om veskeholderen :)

Jeg har ikke personlig erfaring ettersom begge våre 80tallere har mottatt kuren om forsiktig bruk gjennom 15 til 20 år. Men tyske 2cv kilder såvel som burtoneiere i UK sider at problemet dukker opp ved uvøren omgang med gass og kløtsj i revers...  Men gudbevaremegvel, det kan jo bare være tøv. For å beholde 85års terminologi.
Tittel: Sv: Girkasse til 2cv6 84-mod
Skrevet av: Ottotirsdag 14 apr 2020 @ 19:02:59
Hvis denne ringen har holdt seg på plass gjennom 100.000 km og 38 år, er den trolig godt festet?
Tittel: Sv: Girkasse til 2cv6 84-mod
Skrevet av: Ottotirsdag 28 apr 2020 @ 13:30:36
Da er det litt mindre skramling. Lurt å demontere før kapping og filing. ??? Måtte file litt for å få på den nye hylsa. Litt lang også, så slipte litt av trekantfestet.