Hovedmeny

Drivstofføkonomi

Startet av AnderzE, torsdag 22 mai 2008 @ 08:27:09

« forrige - neste »

AnderzE

I disse tider med skyhøye bensin/oljepriser, diesel er blitt "dyrere" enn bensin....
Et fat olje omsettes for over 130 usd. Bensinprisen er spådd opp mot 17 kr....

Vurderer og begynne å bruke 2cv´n mer, som bruksbil... Og muligens som helårsbil...

Noen som har tips/ideer for å optimalisere forbruket på "våre" biler?

Alternative drivstoff? Finnes det andre alternativer enn f.eks. Etanol... som kan brukes på en 2cv?

Anderz E.



PerI

Du burde sjekke ut E85-katalogen på citroenakuten. Der kan man få tips til hva som kan gjøres. Denne er jo morsom :)

En 2cv med dobbeltforgasser kan lett gjøres om til å gå på E85. En justerbar dyse må monteres og justeres, deretter er det mer eller mindre bare å tute og kjøre.

Var over i Sverige forrige helg, der kostet bensin og diesel omtrent som her, men E85 lå på rundt 8 kr. Så jeg skjønner godt at svenskene kicker på dette :)

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

EirikJ

Ellers, for oss som kjøre vanlig bensin, så gjelder det rett og slett å holde bilen i god stand. Nok luft i dekka, minst mulig ting i bilen for minst mulig vekt og rett justert motor. Elektronisk tenning vil hjelpe å holde motoren riktig justert hele tiden.


Når det gjelder E-85...hvor vanlig er det i Norge? Kan man kjøre rundt og få fyllt tanken uten problemer?
Hvor kan man kjøpe en slik justerbar dyse? Og må man fysisk justere på dysa når man skifter mellom E85 og vanlig bensin?
Citroënnlig hilsen Eirik

jwh

#3
Nå har kjørestil mye å si.  De som vinner økonomiløpene for 2CV (i Norge) er nede på 0,35-0,39 pr.mil. I 2006 hadde vi innlagt et økonomiløp under Arendalstreffet og vinner kjørte på 0,47 mens mitt forbruk var 0,68.

Har også undersøkt litt rundt LPG (gass) og de som bygger om i Arendal bekreftet at 2CV var et greit prosjekt å bygge om.  Han hadde en 43liters gasstank som han mente gikk ned i reservehjulsbrønnen. Siden gass koster rundt 5kr pr. liter (foreløpig) så blir det ikke rare utlegget til drivstoff, men gratis er det ikke å montere.  I Nederland har jeg sett LPG montasje til rundt 10000kr, i Norge nærmer det seg trolig det dobbelte.

Trodde jeg var litt smart for 2 år siden, og kjøpte min første dieselbil.  Diesel kunne kjøpes på tilbud for 8,99.  Gliset har størknet helt når jeg nå ser dieselprisen nærme seg 14kr.  Naboen kjøpte etterpå sitt dieselglis til 400000kr, uten partikkelfilter - og snakker allerede om å selge kjerra.  Hvem vil kjøpe slikt brukt idag..... ??

Kanskje hele bunten ender på sykkel som kineserne om 10-20 år.  Gleder meg bare sånn måttelig til å bli gammel...

jw
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

brochmann

Hei.
Jeg har et annet syn på biodrivstoff. :(

Etterspørselen på biomateriale, bl.a mais og ris, har bidratt til å øke prisen på mat på verdensmarkedet. Dette slår svært uheldig ut for de fattigste av de fattige, blandt hvilke du og jeg IKKE er, selv om drivstoffprisen er drøy.  ;)

Jeg synes EirikJ har et godt poeng; ha bilen i god stand, lettest mulig. Bruk gjerne sykkel i nærmiljøet, sykkelbruk gir også en helsegevinst. ;D
Inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Otto

Alternativ kjørestil reduserer også drivstofforbruket. Det finnes kurs/veiledning på dette, men går f.eks. ut på foenklet girskift, (2 billengder på 1. gir, deretter 3.gir) og minst mulig nedbremsing og akselrasjon.

(Dyrking av billig kaffe er også med på å utarme de fattigste i Afrika, Brasil, osv. Kjøp rettferdig kaffe (gir fattige kaffebønder priser som de kan leve av) og kjør 2CV med lett høyrefot)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil