Hovedmeny

Hevet 2cv

Startet av AnderzE, søndag 02 mar 2008 @ 08:13:56

« forrige - neste »

AnderzE

Så i et blad en reportasje om en 2cv ved navn "Rosinante"
Den går på 165-15 dekk. Og ser ut til å være moderat hevevet.......

Hvordan kan man heve en 2cv slik at den blir litt høyere, uten at det går utover kjøreegenskapene?

Har allerede prøvd terrengegenskapene på min Dolly,
Må si at den har "potensiale"

Anders

jwh

#1
Nå er Paul (Rosinantes foresatte) ikke å påtreffe her på forumet, så her er litt info.:

R. er maksimalt hevet, uten at kjøreegenskapene skal bli dårligere.  En std. 2CV er 19cm høy i front, og 28cm i rumpa.  R. er 27 og 36 cm, og dette er gjort gjennom en ombygging av bilen.  Det er bl.a gjort en avstivning av bakstilling, montert kraftigere støtdempere (fra Mehari 4x4) foran, std dempere bak.  Bilen har videre montert krengningstab. foran - med mer.  Bilen er videre godkjent med 165x15 slik som på 2CV Sahara.

Opprinnelig ble dette arbeidet påbegynt fordi bilen skulle trekke Combi Camp - uten å knele i rumpa, samt at eier ønsket et "offroad" preg.  Jeg mener absolutt at Paul har lykkes i det siste.

Synes nesten det råeste med bilen er at den er skapt av en kar - som aldri rører et verktøy. 
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

EirikJ

Har ikke så mye erfaring med A-modeller som er høyere eller lavere enn originalt, men et par ting er sikkert ut fra et mekanisk synspunkt. Det ene er at hvis man hever bilen ved å skru på stagene fra fjærboksen så vil fjæringen bli stivere. Dette har med fysikken i kraft x arm. En annen ting er at hjulvinklene forran er konstruert for å være optimale med originalhøyden av bilen. Et hvert avvik fra den, enten opp eller ned, vil påvirke vinklene negativt.

Hvor godt man merker denne negative forandringen og hva man er villig til å leve med for forfengelighetens skyld, se det er en annen diskusjon ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

jwh

#3
Har ikke kjørt bilen til Paul, men har blitt overrasket over at 2CV i mine øyne faktisk er mer komfortabel å kjøre når den er tungt lastet - jeg liker den myke duvende ferden - som større fjærvandring gir.  Om bilen komfortabel med slakkere fjæring (uten last) vites ikke.

Bakkeklaringen på en 2CV er fort i klasse med Land Rover, da 2CV ikke har kardang og bakakselhus.  Se en LR bakfra - er ikke så imponerende bakkeklaring der man trenger det mest.   Så 2CV egner seg utmerket som offroad-redskap, spesielt om den i tillegg heves.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

EirikJ

#4
Sitat fra: jwh på mandag 03 mar 2008 @ 20:39:38
Har ikke kjørt bilen til Paul, men har blitt overrasket over at 2CV'n i mine øyne faktisk er mer komfortabel å kjøre når den er tungt lastet og dermed er fysisk lavere enn originalt. 

Tipper det er den mykere fjæringen som gir inntrykket av bedre komfort med last. Slik er det stort sett med alle biler bortsett fra Citroën'er med hydraulisk fjæring, f.eks.DS og CX, de er like myke uansett last og er det ultimale når det gjelder fjæringskomfort ;)

Min svarte 2CV er senket maks på justeringene fra fjærpottene. Styringen er veldig påvirket av det, garantert. Dermed ikke sagt at den ikke er grei å kjøre, for det er den. Det er bare det at den er bedre med originalhøyden. På 2CV'er som senkes mye er det "vanlig" å bygge om opphengsarmene foran, slik at castervinkelen ikke blir så feil... Ombyggingen består i å kutte av enden på opphengsarmen, den med kingbolten, og vri den i sin opprinnelige stilling for så å sveise det hele fast igjen.

Ved heving blir også castervinkelen endret, men det merkes kanskje ikke så mye som ved senking.
Citroënnlig hilsen Eirik