Hovedmeny

Skogsvrak og naturvern.

Startet av Alx, onsdag 09 jan 2008 @ 20:09:18

« forrige - neste »

Alx

Noen ganger møter jeg argumentene om at gamle biler forurenser så veldig mye. Jeg pleier da å bruke argumentene om at produksjon av nye biler faktisk er såpass forurensende at det er ganske miljøvennlig å la en bil kjøre noe lenger enn hva som er normalt... I tillegg kommer vi jo ikke utenom at våre små rare biler faktisk har et temmelig lavt drivstofforbruk om de er godt stelt med...

Det jeg vel vil fram til med denne noe lange innledningen er at vi gammelbilvenner kan bidra en god del i miljøkampen. Norges Naturvernforbund jobber nå med flyfoto og gransker Norge for å finne ulovlige avfallsplasser. Litt mer om dette kan man lese her: http://www.naturvern.no/cgi-bin/naturvern/imaker?id=107329

I en rapport fra Sigdal har de tatt en god del bilder, og jeg har forsøkt å legge ved et av de. Det er det jo en hvit 2cv... :)
Denne befinner seg et sted de kaller lokalitet 4:
Sitat fra: Norges Naturvernforbund
Lokalitet 3, 4, 5, 6.
Lokalitetene besrives under ett fordi de ligger på nogenlunde samme område, men er av ulik karakter.
Første innkjørsel etter Sigdal industrier (Mot Eggedal). Langs gjerdet til Sigdal industrier mot elva.
Større område som strekker seg fra bakkant Sigdal industri og helt ned til elven.  Område må være over 50 mål og det ligger 4 lokaliteter spredd utover i skogen.

(...)

Lokalitet 4
Brannplass med mer, nær elven;
Bilvrak, fat og plastkanner;

"Lokalitet 5" beskrives som: "Større ansamling av bilvrak (min. 70) inne i skogen bak industriområdet;"

Noen av oss er jo i gang med miljøvern og har planer om å rydde litt i Arendalsområdet... ;)

Er det noen her som bor i nærheten av Sigdal som har lyst til å dra en tur innom og sjekke om dette er noe å samle på? Spesielt blant de 70 vrakene på lokalitet 5 kunne det jo tenkes at det kan gjøres noen funn...
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2022 ëC4 Shine
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
1975 Ami Super Berline

jwh

#1
Først vil jeg si at vern av miljøet er flott og vi skal alle bestrebe oss til ikke å forsøple. 
Men, med fare for å tråkke de mest miljøopptatte på tærne, har jeg litt blanda følelser ovenfor noen av disse miljøkrigerne.  Endel av dem er nærmest dommedagsprofeter, med budskap ikke ulikt hva vi tidligere kun hørte fra Jehovas Vitner, altså et syn ganske fjernt fra de fleste av oss.

De av oss som er så uheldige å lide av gammelbilfeber og samleinteresse kan uten at vi tenker over det bli oppfattet som lite miljøopptatte, og de værste av oss kan sikkert bli oppfattet som regelrette miljøverstinger, i øynene til de mest ihuga miljøforkjemperne, bl.a av grunner som Alx nevner.  Har sett igjennom rapporten til kommunen og ser at, JA det er mange plasser der søppelet flyter, og dette burde vært ryddet opp, og det får eierne hovedsakelig ha ansvaret for.  Endel av bildene avdekker bagatellmessige depoter av kvister og rask, og endel oppsamling av bilvrak vises.  Nå er jeg sånn skrudd sammen at er jeg på en skogstur og ramler over en bilkirkegård opplever jeg dette som spennende og ikke som en trussel mot miljøet. 

Bilvrak er heller ikke ulovlig å magasinere/lagre ute (selv om det for noen ser stygt ut) forutsatt at kasserte kjøretøy som inneholder oljer, væsker og andre miljøskadelige stoffer lagres på fast, ugjennomtrengelig dekke med oppsamling eller oljeutskiller og sandfang. Så da faller litt av kruttet ut av artikkelen..., selv om sikkert de fleste bilene er plassert ulovlig idag, men de MÅ ikke flyttes.

SITAT 1 FRA ARTIKKEL
300 meter øst har det blitt anlagt en større 4-hjuling bane i grustakene. Er det søkt kommunen om tillatelse til dette?
MIN KOMMENTAR: 
De går løs på alt de kan finne av mulige lovbrudd, selv tenker jeg at et nedlagt grustak må egne seg til slik aktivitet, og jeg hadde således ikke hisset meg opp over å se slikt.  Skulle noen klage burde det vært naboer og ikke en overivrig varsler på tur i buskene.

SITAT 2 FRA ARTIKKEL:
Ved ny befaring 26/8-07, 4 dager etter et uformellt møte med Sigdal kommune var alt avfallet ryddet bort.  Vi setter pris på den raske oppryddingen.
I henhold til miljøinformasjonsloven ønsker Naturvernforbundet ønsker å vite hvor avfallet ble deponert.
MIN KOMMENTAR:
Trolig nytter det ikke å bli kvitt disse gutta selv om søppelet forsvinner.....

ANG. AMI/GS utenfor Arendal:
Ikke for å uroe deg Alx, men stedet der bilene står, ville garantert ha blitt viet oppmerksomhet og havnet som en egen "lokalitet" i en slik "Sigdalrapport", hvis den hadde blitt oppdaget av miljø-folket.  De ville sannsynligvis slått det enda større opp, da denne lagringsplassen i tillegg finnes midt i et boligfelt, selv om boligene ikke står tett i tett.  Den dagen den eiendommen er ryddet vil nok mange naboer puste lettet ut....., for hadde jeg vært en av dem hadde drastiske tiltak fristet, eller kanskje bare jeg skulle ringt Naturvernforbundet.....   Føler at "et lykke til" er på sin plass her.

jan willy




Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Poirot

I Sverige har de FREDA en slik "skogsvrak-plass" - der regnes det som bevaringsverdig KULTUR!!!
I Norge skal folk som ikke har hatt hjerte til bare "bruk-og-kast", forfolges og gjerne straffes!  Selvsagt uten at det paa forhand er paavist noe som helst forurensing!
Naturvern er selvsagt vel og bra.  Problemet oppstaar naar uforstand koples sammen med fanatisme (og gjerne ogsaa okonomiske interesser...).  Staten tjener ikke noe paa at vi beholder, bevarer og bruker de GAMLE bilene.  Naturvernforbund av ulike slag forstaar ikke vaar kjarlighet til de gamle bilene.  Og det virker som om INGEN onsker aa ta inn over seg det faktum at PRODUKSJON (samt vedlikehold og deretter destruksjon) av NYE biler, forurenser utrolig MYE!

Tror dette er et emne som burde behandles av savell bilklubbene som LMK.  SNAREST!
Bedre med 2CV enn bare èn!

Alx

Hadde kanskje vært morsomt å fått tak i den lista til Naturvernforbundet (om de har en slik liste). Kunne vært et godt utgangspunkt for en veldig spennende skattejakt/tur på landet...  ;)

Litt off topic: Dette vil kanskje interessere deg, Poirot: http://www.sa.no/lokale_nyheter/article3308299.ece
Dette er hva LMK jobber for å forhindre nå... Håper de lykkes i å stoppe disse lovendringene.
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2022 ëC4 Shine
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
1975 Ami Super Berline

Poirot

Her belyser du enda et argument for LMK-medlemskap, Alx! "Vare myndigheter" finner p sa mye rart - og "glemmer" til stadighet a informere "berorte parter"...
I dette tilfellet er det snakk om bade klar forskjellsbehandling samt en helt urimelig begrensning i folks raderett over egen eiendom.  Til overmal skyldes denne lovendringa (at den ogsa skulle omfatte MOTORKORETOY) en saksbehandlingsfeil, en "glipp", sa her er det all grunn til a tro pa retrett fra myndighetene ;-)
For neste giftpil sendes i retning bil-klubber og bil-entusiaster...!
Bedre med 2CV enn bare èn!

jwh

#5
På tide å børste støv av denne gamle lenken.

Ble invitert med (igår) til en kar som skulle ha noen gamle Citroen stående.  Opplevelsen var surrealistisk og fortjerner å ble delt med andre ihuga frankofile.

Først en avsporing: 
Naboen vår på Fevik hørte tidligere at jeg hadde en del biler (les: 2CVer) stående på en låve.
Så sier han, litt småkjekt:  "Å du er en slik skrotnisse, du".
Assosierer meg ikke med ordet og likte dårlig kommentaren (ordet er negativt i mine ører), og jeg spurte han om VI og VÅR eiendom så ut som en skrotplass. Han sier lettere forfjamset - "NEI NEI, overhodet ikke, det var ikke slik jeg mente det" - "jeg tenkte bare på det du sa om låven". Jeg var tilfreds med svaret og mer ble ikke sagt om saken.

Igår skulle jeg få oppleve en ukjent og ordentlig skrotnisse.  Ordet er meg fortsatt negativt og jeg bestemte meg får IKKE å møte vedkommende med en nedlatende tone. Vi kjørte innover i bygdene til det nesten ikke var vei igjen, SÅ tok vi av innover i skogen, forbi en bom og kjørte 2-3 km - på noe som mer var en kjerrevei enn noe annet.  Tenkte etterhvert på NRK-frasen "der ingen skulle tro at nokon kunne bu". Og siden vi er i Norge - så bor det folk også slik, selv om eneboeren opprinnelig er finsk. Vi nærmet oss og DER - langt ute i huttiheita åpenbarer plassen seg. Eieindommen (2,5mål) lå idyllisk ved et skogsvann og har sikkert en gang vært en flott plass. Trolig har stedet tidligere vært en skogshytte. Her bor altså denne enslige karen som surrer mest med sitt og SAMLER - mest skrot, men også biler. Og gjett om han var glad for besøk.

Nå er lovverket i Norge tydeligvis litt ulikt Sverige's - for denne plassen ble IKKE sett på som kultur av kommunen.  For fyren innrømmet på spørsmålet "Lar kommunen deg i fred" ?  Nei, ikke i det hele tatt - og jeg har jo ryddet!!  Minst 10 biler er borte - sier han, MEN så har jeg kjøpt noen nye ....  Men "jeg rydder" hevdet kan hardnakket - og etter å ha samlet massivt i 16 år er det endel å ta tak i. Det var også derfor vi ankom plassen da han skulle ha noen 2CVer til salgs. Men det var mer.....

BILDER OG MER TEKST KOMMER
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Jacob

Du verden, dette høres spennende ut -
VI VIL HØRE MER!!! ;D
'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar"

Poirot

#7
Sitat
Nå er lovverket i Norge tydeligvis litt ulikt Sverige's - for denne plassen ble IKKE sett på som kultur av kommunen.  For fyren innrømmet på spørsmålet "Lar kommunen deg i fred" ?  Nei, ikke i det hele tatt - og jeg har jo ryddet!!  Minst 10 biler er borte - sier han, MEN så har jeg kjøpt noen nye ....  Men "jeg rydder" hevdet kan hardnakket - og etter å ha samlet massivt i 16 år er det endel å ta tak i. Det var også derfor vi ankom plassen da han skulle ha noen 2CVer til salgs. Men det var mer.....

BILDER OG MER TEKST KOMMER



Hørtes ut til å være en trivelig - og fornuftig! - fyr.

Gleder meg til bildene!
Bedre med 2CV enn bare èn!