Hovedmeny

CO

Startet av Otto, lørdag 05 okt 2019 @ 19:58:27

« forrige - neste »

Otto

CO-innhold i eksosen ble målt til 2,12. Er det for høyt? Kan det justeres eller er det evt forgasseren?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jonaf

Sitat fra: Otto på lørdag 05 okt 2019 @ 19:58:27
CO-innhold i eksosen ble målt til 2,12. Er det for høyt? Kan det justeres eller er det evt forgasseren?

Grensen er 3.5%. Din verdi er perfekt.

Den kan justeres med luftblandeskruen foran på forgasseren.

Otto

Da er det ikke nødvendig å justere. (Haynes vil ha det litt lavere)
Den går ujevnt på tomgang, litt opp og ned. Mulig justert litt for sakte? Jeg har ikke rørt forgasseren, bare rengjort, kan det være noe som ikke er er helt i orden?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Olav

På PKK måler de nå CO med et gjennomsnitt av utslipp på tomgang og 20 sekunder på 3000 omdreininger og det er denne som ikke skal overstige 3,5%. Så det hjelper ikke nødvendigvis bare å justere forgasseren, men det kan også være behov for bytte av primærdyse.
Snakker av erfaring :-\
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Otto

Så lenge bilen går uten problemer, så har jeg ikke prioritert å gjøre noe med forgasseren. Mulig jeg bruker vinteren på en overhaling/sjekk.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jonaf

For biler uten katalysator er det max, 3,5 % CO på tomgang som gjelder: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_25#KAPITTEL_25

Olav

Sitat fra: jonaf på søndag 06 okt 2019 @ 18:01:04
For biler uten katalysator er det max, 3,5 % CO på tomgang som gjelder: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_25#KAPITTEL_25

Jeg opplevde at PKK kontroløren viste til nye regler fra 8. februar 2019 og påpekte at snittet mitt var for høyt og at bilen dermed ikke kunne godkjennes. Finner dog ikke disse påståtte nye kravene for CO beskrevet noe sted. Jeg byttet både primær- og sekundærdyse, samt justerte CO på tomgang og ble deretter godkjent med god margin. En bonus ble at bilen gikk vesentlig bedre og forbruket sank merkbart, så det var på ingen måte bortkastet.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

jonaf

Sitat fra: Olav på mandag 07 okt 2019 @ 12:30:45
Sitat fra: jonaf på søndag 06 okt 2019 @ 18:01:04
For biler uten katalysator er det max, 3,5 % CO på tomgang som gjelder: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_25#KAPITTEL_25

Jeg opplevde at PKK kontroløren viste til nye regler fra 8. februar 2019 og påpekte at snittet mitt var for høyt og at bilen dermed ikke kunne godkjennes. Finner dog ikke disse påståtte nye kravene for CO beskrevet noe sted. Jeg byttet både primær- og sekundærdyse, samt justerte CO på tomgang og ble deretter godkjent med god margin. En bonus ble at bilen gikk vesentlig bedre og forbruket sank merkbart, så det var på ingen måte bortkastet.

Min 2CV6 1985 ble EU-godkjent med 2 % CO på tomgang for to måneder siden. CO-innholdet justerte jeg før kontrollen på vanlig måte ved hjelp av luftblandeskruen og tomgangspådraget.
Hva dysestørrelsene skal ha med CO på tomgang å gjøre er noe uklart for meg. 

Hvilke størrelser hadde dysene som ble tatt ut? Du fikk vel de gamle med deg? Hvilke størrelser ble de erstattet med? Hvilke CO-verdier ble målt før og etter? Hvilket måleresultat står på kontrollskjemaet? Hvilket verksted var det som tok kontrollen?

Å skifte eller bore hoveddysen i primærtrinnet har definitivt noe for seg for å få bedre trekkraft ved lett belastning. Den er 102 originalt, og ved å gå opp til 104 merkes en klar forbedring. Jeg har redegjort for dette i en tidligere tråd. Hvis noe ønsker å gjøre dette, har jeg bor i den størrelsen liggende.

Olav

#8
Sitat
Hva dysestørrelsene skal ha med CO på tomgang å gjøre er noe uklart for meg. 

Når det måles et gjennomsnitt av tomgang og 3000 omdreininger, vil primærdysen defintivt være en faktor.

Sitat
Hvilke størrelser hadde dysene som ble tatt ut? Du fikk vel de gamle med deg? Hvilke størrelser ble de erstattet med? Hvilke CO-verdier ble målt før og etter? Hvilket måleresultat står på kontrollskjemaet? Hvilket verksted var det som tok kontrollen?

Min forgasser er en overhalt fra Burton, som leveres ferdig testet og justert på motor av dem og skulle bare være å montere rett på motoren min. Oppdaget når jeg åpnet den etter å ha strøket på PKK, at de hadde montert 110 primær- og 115 sekndærdyser. Dette er på trynet for høyt etter min oppfatning og forklarer problemet med før høy gjennomsnitts CO på PKK, da det originalt skal være 102,5 primær og 87,5 sekundærdyse. De hadde jeg liggende og installerte, hvorpå jeg justerte CO på tomgang og fikk bilen godkjent med god margin. Gjennomsnittts CO hadde da gått ned fra 8 til 2,9%
Kontrollen ble utført av Autoco på Rud, men det er verd å merke seg at kontrollør er personlig ansvarlig for kontrollen etter de nye reglene, ikke verkstedet.

Sitat
Å skifte eller bore hoveddysen i primærtrinnet har definitivt noe for seg for å få bedre trekkraft ved lett belastning. Den er 102 originalt, og ved å gå opp til 104 merkes en klar forbedring. Jeg har redegjort for dette i en tidligere tråd. Hvis noe ønsker å gjøre dette, har jeg bor i den størrelsen liggende.

Enig! Etter godkjenning borret jeg opp primærdysen i steg og endte på 105, som nok egentlig effektivt betyr rundt 106 når man borer selv med meget godt resultat.


Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Otto

Fint å ta tak i når alt nødvendig er på plass. ;)
Jeg lurer på et par ting: Motoren går litt ujevnt på tomgang. Litt opp og ned, ikke fusking. Mulig for lavt på tomgangskruen?
Når jeg slipper gassen og skal gire opp; tar det litt tid før turtallet er nede. Skal det være slik på 2CV?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jonaf

Sitat fra: Otto på tirsdag 08 okt 2019 @ 15:32:31
Fint å ta tak i når alt nødvendig er på plass. ;)
Jeg lurer på et par ting: Motoren går litt ujevnt på tomgang. Litt opp og ned, ikke fusking. Mulig for lavt på tomgangskruen?
Når jeg slipper gassen og skal gire opp; tar det litt tid før turtallet er nede. Skal det være slik på 2CV?

At turtallet ikke faller raskt, kan være fordi returfjæren til gassen er for slakk. Eller det kan være falsk luft. Sjekk mutterne på forgasserflensen er trukket til. Eller ta av forgasseren og sjekk pakningen. Ujevn tomgangshastighet kan ellers ofte justeres bort ved  sette luftblandeskruen i en posisjon der motoren går jevnest. Den skal stilles slik at tomgangshastigheten blir høyest, og så justere hastigheten til riktig turtall med tomgangsstoppskruen.

Olav

Det kan også komme falsk luft inn ved akslingen for spjeldene på 2 ports forgasseren når foringene for akslingen blir slitt, slik de gjerne gjør med årene. Det kan sjekkes ved å spraye for eksempel WD40 på begges sider der akslingen kommer ut av forgasseren. Roer tomgangen seg da, er det et tegn på at falsk luft trekkes inn ved akslingen.
Foringene lar seg dessverre ikke skifte så vidt jeg vet, så da er det ny forgasser som gjelder hvis man ikke kan leve med litt ujevn tomgang.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Otto

#12
Takk for god hjelp.
Returfjøra har jeg sjekket og den er OK. Det er ny pakning på forgasseren. Skal sjekke boltene. Ujevn tomgang er ikke så farlig. Bilen har gått 100 tusen, men jeg vet ikke hvor lenge forgasseren holder. Kan også sjekke med WD40.

Mulig muttrene kunne vært strammet mer.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Otto

#13
Sjekket muttrene på forgasseren og strammet litt, uten at det hjalp. Sprayet WD-40 på akslingene; turtallet gikk ikke ned. Stoppet og startet igjen; går gret på tomgang. Sprayet startgass på akslingene; turtallet stiger litt. Betyr det at det kommer luft inn der?
Etter en kjøretur må jeg stoppe motoren på litt høyt turtall.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Otto

Trolig falsk luft ved innsug. Sprayet startgass og turtallet økte. Skifter pakning, så får vi se.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil