Hoffmann og Burton i Norge

Startet av jwh, onsdag 03 des 2008 @ 00:00:23

« forrige - neste »

jwh

Kitcar basert på 2CV har det vært skrevet endel om på forumet tidligere.

Se noen lenker her:
Kit car basert på 2CV, http://2cv.middledot.net/index.php?topic=581.0,  Burton på finn.no, http://2cv.middledot.net/index.php?topic=158.0 og  Kitcar med trøkk, http://2cv.middledot.net/index.php?topic=629.0.

Var innom tilsynet idag, og kom på at jeg skulle grave rundt Hoffmann Cab'en.  Fikk snakke med en av lederne og når jeg ba om å få skissert fremgangsmåten for godkjennelse av en Hoffmann hos han (rett på sak med andre ord  ;D), så sier han at NEI, DET ER VEL NESTEN UMULIG Å FÅ TIL.  Han fikk se bilder og var fortsatt klart negativ, men etter at jeg leverte han AUTOSYS-utskriften på en av de godkjente Hoffmann bilene i Norge (godkjent på Billingstad) - ble han MER medgjørlig.

Han sier at hver bil trolig må godkjennes for seg, og han ber meg sende en søknad, og han skal sende den videre til avdelingen i direktoratet  (heter SFOR) som er rett adresse for slike henvendelser.  Han sier også at EN godkjennelse ikke automatisk åpner for andre som "prøver seg".  Skal ikke være lett nei...

Vet det er flere her på forumet som kunne tenke seg å BYGGE bil, men tror ikke det er en eneste her som vil vurdere å KJØPE ferdig bil til 200.000kr++ i Norge.

Det står i vognkortet at bilen er godkjent som Hoffmann ombygning med TUV godkjenning , sågar med 195/65x15 dekk.  Nå kan det være en forskjell om bilen bygges på "fabrikk" i utlandet, eller om det settes sammen i Norge - etter innkjøp av delene.  Men DET og andre ting som må stå i en søknad er jeg sikker på at folka hos tilsynet på Billingstad har oversikt over.


Fint om en av dere som bor i Oslo kunne ta kontakt med Billingstad og forhøre dere der - FØR søknad sendes noe biltilsyn.  Event. så er det mulig å oppsøke dette tilsynet for registrering, selv om jeg har lyst til å forholde meg til mitt lokale biltilsyn. 

Selv om jeg ikke har sett noen papirer på noen godkjente Burton biler, så regner jeg med at denne kan godkjennes på samme måte som Hoffmann.

Kontakt meg først da jeg har noen underlag som kan være nyttige ifbm. henvendelsen.  Håper det er noen som er på hugget til å få en oversikt over hva vi kan få godkjent av 2CV baserte leketøy - her på berget.....

jan willy

Edit:  skal være 195/50x15.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

EirikJ

#1
Jeg er forsåvidt interessert i å følge en slik sak. Ikke fordi jeg har noen plan om et slik bygg, men fordi det er interessant å se folk som prøver å gå mot strømmen, og hvordan byråkratiet fungerer. Keep us posted!

På sikt har jeg et ønske om å bygge elektrisk 2CV og en Sahara-inspirert sak.


PS: Kan det være en ide å ta kontakt med Caterham/Super-Seven miløet for tips i kampen mot byråkratene?? Disse bilene leveres som byggesett fra fabrikk og jeg har da sett slike biler på norske skilter?
Citroënnlig hilsen Eirik

Poirot

Sitat fra: jwh på onsdag 03 des 2008 @ 00:00:23

Det står i vognkortet at bilen er godkjent som Hoffmann ombygning med TUV godkjenning , sågar med 195/65x15 dekk.  Nå kan det være en forskjell om bilen bygges på "fabrikk" i utlandet, eller om det settes sammen i Norge - etter innkjøp av delene.  Men DET og andre ting som må stå i en søknad er jeg sikker på at folka hos tilsynet på Billingstad har oversikt over.

Står det at bilen har GENERELL TÜF-godkjenning?  Eller bare at den er TÜF-godkjent iTyskland og ev. deretter importert til Norge?
Fra VW-miljøet har jeg fått oppgitt at ombygninger som har GENERELL TÜF-godkjenning bare MÅ norske biltilsyn og Vegdirektoratet godkjenne, enten de vil eller ei ;-)  Foreligger det derimot enkeltgodkjenning fra TÜF, har norske bil-myndigheter fortsatt anledning til å overpøve og nekte dette i Norge.  (Men de blir vist heller sure når noen drister seg til å spørre med hvilken fagkunnskap de overprøver tyske TÜF...)
Bedre med 2CV enn bare èn!

jwh

#3
Poirot skrev:
Sitat
Står det at bilen har GENERELL TÜF-godkjenning?  Eller bare at den er TÜF-godkjent i Tyskland og ev. deretter importert til Norge?

Nevnte bil er helt sikkert IKKE satt sammen i Norge, men importert som ferdig bil, enten med en generell eller individuell TUV.  Skulle tro at Hoffmann produsenten hadde sørget for en generell TUV godkjenning da kitet er ment for massesalg.  Vi må iallefall kontakte Hoffmann og få alle TUV dokumenter.  Noen som kan ta denne jobben ??

Teksten i vognkort gir inget svar på ovenfornevnte spørsmål fra Poiret. 
Teksten er:  alt hjuldim: 195/50R15 på 7J felg, ET18, M32MMDist.skive, XL32, Hoffmann Cabrioletombygn, TUV Dok godkj.M.RAID10 Ratt,Nav H2CV. 

Bilen er en 1983 modell.  Er det betalt ny engangsavgift ved import ??

Det er på tide med litt handling og action fra 2CV folket i kitcar saken.  Hadde jeg bodd i Oslo så hadde jeg tatt et møte med Biltilsynet Bilingstad og startet godkjenningensprosessen rundt en bil.  Dette blir tungvint fra Fevik, og fint hvis en av dere aktive gutter rundt hovedstaden kunne ta tak i Billingstad-tråden.  Hva om Inge B. tok et møte med tilsynet.  Vet har går med en Burton i magen, og her kan muligheten til realisering starte.

Hvis det viser seg at det bare er mulig å få godkjent biler som passerer den norske grensa - ferdig bygde, så er det på tide at vi leier oss et verkstedslokale i EU-land, slik at vi kan bygge ferdig der....

Noen med mer input rundt temaet ?
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

EirikJ

Du trenger jo ikke bygge bilen fysisk i utlandet ;) Bare bygge den hjemme , så ta den over til søta bror for registrering og så importere den hjem mellom bakkar og berg i Norge ::)

Man kan også bruke epost for å prøve å få en konstruktiv dialog med etaten. Kanskje man til og med får en bestemt person å forholde seg til....

firmapost@vegvesen.no
Citroënnlig hilsen Eirik

Poirot

Sitat fra: jwh på torsdag 04 des 2008 @ 13:54:43
Poirot skrev:
Sitat
Står det at bilen har GENERELL TÜF-godkjenning?  Eller bare at den er TÜF-godkjent i Tyskland og ev. deretter importert til Norge?

Nevnte bil er helt sikkert IKKE satt sammen i Norge, men importert som ferdig bil, enten med en generell eller individuell TUV.  Skulle tro at Hoffmann produsenten hadde sørget for en generell TUV godkjenning da kitet er ment for massesalg.  Vi må iallefall kontakte Hoffmann og få alle TUV dokumenter.  Noen som kan ta denne jobben ??

Teksten i vognkort gir inget svar på ovenfornevnte spørsmål fra Poiret. 
Teksten er:  alt hjuldim: 195/50R15 på 7J felg, ET18, M32MMDist.skive, XL32, Hoffmann Cabrioletombygn, TUV Dok godkj.M.RAID10 Ratt,Nav H2CV. 

Bilen er en 1983 modell.  Er det betalt ny engangsavgift ved import ??



Dette er nok "standard Hoffmann". Kjenner disse godkjente ombygningene fra en Hoffmann Pick-Up som var med på Island i sommer.
Men han hadde også kjøpt bilen brukt, og kunne ikke svare på om bilen var "enkelt-godkjent".
Som bruktbil fra Tyskland, er det vel bare betalt vanlig toll + moms vil jeg tro.  Og den er jo ikke all verden på en 2CV ;-)
Bedre med 2CV enn bare èn!

Uno

Sitat fra: EirikJ på torsdag 04 des 2008 @ 14:38:17
Du trenger jo ikke bygge bilen fysisk i utlandet ;) Bare bygge den hjemme , så ta den over til søta bror for registrering og så importere den hjem mellom bakkar og berg i Norge ::)

Man kan også bruke epost for å prøve å få en konstruktiv dialog med etaten. Kanskje man til og med får en bestemt person å forholde seg til....

firmapost@vegvesen.no
Bilgledebutikken har kjøpt den svenske Lomaxen som var omtalt her i forumet for noen tid siden. Bilen er registrert i Sverige (en 74-modell). Jeg regner med at den blir godkjent i Norge uten videre. Forøvrig har vi nå 9 2cv-er til restaurering.

brochmann

Hei Forum.


[quote

Det er på tide med litt handling og action fra 2CV folket i kitcar saken.  Hadde jeg bodd i Oslo så hadde jeg tatt et møte med Biltilsynet Bilingstad og startet godkjenningensprosessen rundt en bil.  Dette blir tungvint fra Fevik, og fint hvis en av dere aktive gutter rundt hovedstaden kunne ta tak i Billingstad-tråden.  Hva om Inge B. tok et møte med tilsynet.  Vet har går med en Burton i magen, og her kan muligheten til realisering starte.
[/quote]

Jeg regner med at jeg blir ferdig med tentamensretting og underveisvurdering en gang. Kanskje blir det Billingstad da, før jul og mellom juleølene som venter.
Undersøke er lurt, enig med jwh.
inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.