Hovedmeny

Forum eller Facebook

Startet av EirikJ, fredag 04 mar 2016 @ 21:42:01

« forrige - neste »

EirikJ

Har noen tanker jeg ønsker å dele;

Et forum som dette, er gull verdt for enhver som er opptatt av noe. Enten det er 2CV, flipperspill, dykking eller lakk og lær, kan man finne et forum for det, og dermed andre mennesker som er interessert i det samme som en selv. Uavhengig av avstander og sosiale lag, møtes man over en felles interesse.

Et forum kan gi en følelse av et felles-skap, som kan være særs viktig for de som ikke har andre med samme interesse i sitt nærområde.
Det er en kilde til kunnskap, inspirasjon og utvikling. Inspirasjon er viktig både for glede, for å utvikle seg og for å holde interessen ved like.
Når det gjelder et forum for bil, f.eks. vårt 2CV-forum, så er det kanskje spesielt kunnskapen som lokker mange til et forum. Det er et sted man kan få svar på spørsmål om det å eie og vedlikeholde bilen sin. For eldre bilmodeller vil etter hvert detaljkunnskap om disse bilene forsvinner fra vanlige verksteder og hos "garasjemekkere". Det kan bli en utfordring å finne deler og få reparert bilen på en korrekt måte.

Her er det at et forum av entusiaster kommer til sin rett. Et forum kan være en fantastisk kilde til kunnskap, der kunnskap blir delt mellom forumbrukerne. Inge'n vet alt, men alle vet litt. Og når det gjelder kunnskap, er det ikke alltid slik som med reserve-dels bilene til Øystein Sunde. Vi vet alle litt forskjellig, og på et forum blir det blandet og til sammen blir det mye nyttig å finne.

Nå er det slik at Facebook inneholder mye. Det inneholder bla.de fleste mennesker(?!) og alt mulig av interesser mellom himmel og jord. Det er vel og bra, det er mye å finne der, som man finner på forum. Og mange tenker kanskje at det er tungvindt å logge inn, og sjekke meldinger, på et forum, når Facebook ellers er der store deler av hverdagen. Og med Facebook kan man dele interessene sine med mange mange flere, enn på et forum.

Min intensjon med dette innlegget, er å minne om fordelene med et forum, fremfor Facebook. Facebook er veldig bra til det det gjør. Ellers ville det ikke vært en slik suksess. Jeg ser at det foregår mye på diverse Facebook-grupper, og aktiviteten kan synes å øke.
Problemet er hvis dette gjør at aktiviteten på forumene rundt om minsker.
Hvorfor er det et problem? Jo, fordi et forum som ofte er delt inn i kategorier, og alle innlegg er oversiktlig og lette å finne frem til. Som oftest er det også en søkefunksjon, som gjør at man kan finne frem i den kunnskapen som er der. År etter år. Og jo mer brukere som bruker forum, og jo mer aktive de er, jo mer kunnskap og informasjon blir lagret.

Facebook, derimot, er et slags "bruk og kast"-forum. Det diskuteres i tråd etter tråd, som på et forum, men det er der i noen dager, kanskje bare timer, så er det borte. Forsvunnet nedover en endeløs "vegg", der bare det nyeste er interessant, og gamle innlegg er nærmest umulige å finne. De fleste orker nok ikke prøve engang. Ting deles kanskje til flere, men er de flere virkelig interessert? Jeg tviler. Selv syns jeg mye som kommer på min egen vegg er bare irriterende. Jeg bryr meg ikke om mye av det, og det blir mye sveiping over skjermen. Og det er jo helt naturlig, fordi venner man har, har ikke nødvendigvis de samme interesser.

Jeg er ikke Facebook -tilhenger. Det tok lang tid før jeg tok steget inn der, og har siden hatt en tanke om at jeg skulle ta steget ut igjen. Det har ikke skjedd enda, men hvem vet. Jeg vil helst ikke være for offentlig, og skriver derfor normalt sett aldri innlegg i facebook-grupper. Jeg leser der, for man klarer liksom ikke la være, men jeg bidrar ikke.
Mye av det som foregår i Facebook gruppene, kunne med fordel heller vært på forum. Og jeg håper at noen av de som bruker face men ikke forum, vil komme over på forum etter hvert også.
Kanskje skulle jeg startet en Facebook-gruppe for "Ja til diskusjonsforum, nei til Facebook-grupper". Men ironien ville blitt for påtrengende...

NB: Jeg er ikke "i mot" Facebook. Jeg bare syns et forum er et bedre sted for en interesse, og syns det er synd om aktivitet forsvinner fra forum til fordel for Facebook og sitt "bruk og kast"  :)
Citroënnlig hilsen Eirik

PerI

#1
Er det nå jeg skal gi en tommel opp  ;D

Forøvrig helt enig med deg, EirikJ. Men nå bruker jeg ikke fbook heller.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

PerI

#2
Drodler litt videre på denne, selv om det kan bli litt på sida også.
Et tilfelle fjesbooka kan tenkes å være enklere/raskere enn forum er hvis man f.eks står med nødblinken på langs veien og ønsker å få hjelp eller spørre flere. Mekkekroken akutt på forum kan være aktuelt, men vil tro at man får raskere svar via facebook. Apua help duger men det er vel litt som å skyte i blinde på hvem som kan hjelpe der og da.

Noe som kan bli enda bedre måtte være en form for Apua-help som app på telefonen der man krysser av for feil med f.eks drivverk og hvor man er. Så får alle i nærheten som har appen på sin telefon beskjed om at det står en bil der og der med problem med drivverk og spørsmål om å hjelpe og ved et tastetrykk bekrefter man at man hjelper slik at kontakt opprettes. Burde være tilgjengelig på mange språk slik at språkbarriærer bortfaller. Det hadde vært noe!

Det må jo finnes en app-programmerer i miljøet, om ikke i Norge så et eller annet sted i Europa? En slik app og tilhørende servere kan jo bli så stor man vil, det er jo bare å hekte på flere merker/modeller m.m

Det finnes noe tilsvarende for de som er medlem i falck og sikkert andre også, men da blir det jo fort snakk om å bli fraktet til nærmeste verksted. Ikke sikkert det er så interessant for oss 2cv-kjørere.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Belgau

Liten tvil om at forum og Fb har litt ulike brukerterskler. Fb tar seg liksom til rette og trenger seg på mens forumet må oppsøkes.

Forumet kunne kanskje fått et (tiltrengt) løft ved å portere det til TAPATALK. Da blir det lettere tilgjengelig på mobil plattform. Apuahelp app var jo en god idè. Nå har jo allerede fb funksjon for "venner i nærheten" om man nå skulle være så klin kokos å aktivere 100%.overvåkning..
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

Olav

Det finnes mange måter å bruke Facebook på da. Jeg bruker den først og fremst til å samle nyheter og stoff om ting jeg er interessert i.

Og hvorfor skal vi velge mellom Forum og Facebook når det finnes integrasjonsmuligheter mellom dem?
Kan det ikke være en ide å forsøke å favne om 2CV interesserte både på Forum og Facebook?

Her er forresten informasjon om integrasjon mellom SMF og Facebook:

http://custom.simplemachines.org/mods/?mod=2322
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

eilert

Tankene har også slått meg tidligere, og jeg er helt enig med trådstarter, Eirik.
Har også sett tendensen av at mye av det "livet" som var her er flyttet over til fb, og ser gjerne at forum bruken igjen kunne økt litt - ikke minst at flere igjen gir svar til de forespørselen som kommer. For vi har nå hatt en tid hvor nye tekniske spørsmål ikke er blitt besvart. Det er bare å klikke seg inn i bl.a. "mekkeseksjonen" og gå litt bakover i tid. Men heldig vis er det nå en positiv trend slik jeg ser det, og det er gledelig.
Som et lite bidrag kan vi alle ha i tankene å oppfordre fb innlegg som kunne hørt hjemme her på forum om å nettopp å bli lagt inn her i stede for. Nettopp fordi fb har svært begrenset og dårlig mulighet for å søke etter tidligere innlegg.
Noen integrasjon mot fb er nok jeg personlig noe skeptisk til. Samtidig som jeg synes det er greit at vi kan ha vårt åpne, men litt "private" i den forstand at ikke hvem som helst utenfor "kretsen" umiddelbart ser hva som skrives og oppdateres – noe fb gjerne gjør. F.eks. er nok jeg i kategorien som unngår fb i arbeidstiden, men forum er det ingen som "legger merke til" at er i bruk i ny og ne.

Men en Apua app el.l. vil selvsagt kommet som et kjærkomment tillegg for sitt bruk, og hadde absolutt vært noe! (Finland bør jo kunne ha noen dyktige utviklere selv ) Rart i grunn at det ikke finnes en egen APAU side på fb om ikke annet, kunne hvertfall ikke finne noen nå.
Men inn til videre har jeg selv lagt inn epost varsling ved nye innlegg i "Mekkekroken akutt" som da igjen kommer rett på mobilen. Jeg kan dermed bidra raskere - om jeg er i posisjon for å kunne bidra...

-Erlend;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

Poirot

Hoyst interessante tanker og refleksjoner!
Naa er nok jeg mer redd for at Facebook (og andre "sosiale medier") tar folks tid og oppmerksomhet vekk fra langt viktigere saker enn akkurat vart hjemlige 2CV-forum, men det er nok ikke tvil om at saa ogsaa skjer...  Og med fler og fler bilklubber som har sine sider paa Face, vil nok ogsaa utviklinga fra mer lukkede forum til dognflue-aktiviteter paa Facebook, bare fortsette :-[
Selv sier jeg med Ole Brum; "Ja takk, begge deler!"
Face er fin for informasjon og debatt - men har jo hukommelse som en gullfisk!
Forum - baade dette i 2CV-klubben og i andre sammenhenger - er helt ideelt naar det gjelder aa slaa opp "gamle" traader, problemstillinger - og loesninger og svar!  I tillegg til at det er oppdelt i emner, som til overmaal er lette aa finne!
Vi 2CV-entusiaster finner hverandre baade paa Facebook og paa dette forumet.  Men forst og fremst boer vi jo finne hverandre ute paa veiene, paa treff og andre arrangementer!  "Sosiale media" vil alltid vaere en daarlig erstatning for VIRKELIG sosialt samvaer!
La oss alle samles i Danmark i pinsa og bli minna om nettopp det!
Bedre med 2CV enn bare èn!